23948sdkhjf

Smalgangslager og leddet gaffeltruck: 30 prosent flere pallplasser til lavpris

30 prosent flere pallplasser til lavprisFørste gang lagersjef Magne Engstrøm i Alere AS så en YouTube-video av den leddede gaffeltrucken Bendi begynte han bare å le. Men da han fikk høre at den bare k...

30 prosent flere pallplasser til lavpris

Første gang lagersjef Magne Engstrøm i Alere AS så en YouTube-video av den leddede gaffeltrucken Bendi begynte han bare å le. Men da han fikk høre at den bare krever en gangbredde på 1,6 meter og således kunne spille en nøkkelrolle for å få plass til 30 prosent flere paller på det nye lageret, gikk Alere raskt til anskaffelse av landets første. Resultatet er et effektivt smalgangslager som betjenes av en svært rimelig truck.

En motvektstruck krever tre til fire meter gangbredde, og en skyvemasttruck mellom to og tre, ofte rundt 2,75 meter. En Bendi klarer seg med 1,6 meter. Én meter smalere gangbreddebehov kan bidra til mellom 30 og 40 prosent flere pallplasser, sier Andy Higham, eksportsjef i Translift Bendi. Foto: Henning Ivarson

Henning Ivarson

Magne Engstrøm er langt fra alene om å dra på smilebåndet av de leddede gaffeltruckene hvor gaffelvogn og foraksel sitter på en svingkrans. Et typisk "UK-produkt" kan man si, hvor tre produsenter på de britiske øyer så langt har hatt hovedfokus på hjemmemarkedene. Riktignok har både britiske Flexi Narrow Aisle og irske Aisle-Master vært representert på det norske markedet i flere år, men har likevel ikke levert mer enn én maskin hver seg. Kanskje fokuset til truckselgerne har vært feil, og at tiden nå er kommet til at latteren vil forstumme hos flere enn Magne Engstrøm som sørget for at Alere privatimporterte landets første Bendi.

Selger plass

Translift Bendi Ltd holder til i den lille byen Redditch et par mil sør for Birmingham og er den produsenten av leddede motvektstrucker som har lyktes best. Men så var det da også faren til daglig leder Simon Brown som konstruerte den moderne utgaven av denne trucktypen som har røtter tilbake til Towmotor på 50-tallet og som senere er blitt adoptert av andre produsenter. Han anslår at de i dag har ca. 70 prosent av det britiske markedet, og etter for alvor å ha satset på eksport for et par år siden eksporteres nå ca. 30 prosent av produksjonen.

- Jeg erfarte fort at det ikke nytter bare å selge trucken, fastslår eksportsjef Andy Higham. - Da svarer de som regel "tusen takk, men vi foretrekker nok de vanlige truckene". Hvis vi imidlertid legger fokuset på at én meter smalere gangbreddebehov kan bidra til mellom 30 og 40 prosent flere pallplasser, blir interessen straks vekket. Vi selger med andre ord plass, fastslår han.

Higham forteller at de brukte 20 år på å selge inn konseptet til britiske kunder som enten skulle bygge nytt eller hadde behov for utvidelser, og har således full forståelse for at skandinaviske kunder er skeptiske.

Bedre utnyttelse av nytt lager

Alere - som ved nyttår skiftet navn fra Medinor - er en distribusjonsbedrift til Helse-Norge med 6.500 ulike produkter som leveres til legekontorer, fysioterapeuter og sykehus.

Etter at selskapets tidligere lager i Oslo var blitt for lite, var Magne Engstrøm på jakt etter større og mer egnede lokaler. Han endte opp med det tidligere lageret til Expert på Gjelleråsen, for øvrig samme bygg som også rommer Bladcentralen (ref omtale i L&L nr. 8/2012).

- Rett etter at vi hadde signert en tiårs leiekontrakt, ble det bestemt at vårt søsterselskap Axis-Shield AS skulle samlokaliseres med oss og at vi således kunne etablere et felles logistikksenter som ville spare eierne for mye penger. Dermed måtte vi komme frem til en innredningsløsning som gjorde plass til begge selskapene, sier Engstrøm.

På det tidligere lageret hadde Alere seks Compact lagerautomater og Engstrøm hadde god kontakt med salgssjef Nils Brekka i Nordverk Norge som fikk i oppdrag både å planlegge og utruste det nye lageret.

- For å få plass til de to selskapene kom Brekka og jeg fort frem til at vi var nødt til å gjøre noe med kjøregangene. Samtidig kom en irsk kollega av meg opp med ideen om leddede motvektstrucker som krever langt smalere gangbredder enn både skyvemast- og smalgangstrucker, forteller Engstrøm.

Etter først å ha ledd godt av YouTube-videoen, dro han over til England og besøkte både Bendi og en av deres lokale brukere. Det gjorde Engstrøm overbevist, og etter en anbudsrunde valgte Alere å kjøpe en maskin fra Translift Bendi.

Gjennom Brekka kom Engstrøm i kontakt med Truckpartner Norge AS som påtok seg service og vedlikehold av maskinen. Truckpartner syntes imidlertid Bendi var et så interessant produkt at de nå har inngått en eksklusiv norsk forhandleravtale med Translift Bendi.

Temperaturregulert heisautomat

I løpet av påsken demonterte Nordverk Norge de seks lagerautomatene på det gamle lageret og monterte dem opp på det nye. I tillegg gikk Alere til anskaffelse av to nye automater; en konvensjonell og en spesiell kjøleautomat som er den første av sitt slag fra Nordverk Norge. Den ble tatt frem i samarbeid med Huurre og Buskerud Kulde og er kledd utvendig med samme materialer som benyttes i kjølerom. I tillegg er den utstyrt med en sjalusivegg som går ned og tetter åpningen når hyllen ikke er ute og dermed sikrer at temperaturen inne i automaten alltid er innenfor pluss 2 til 8 grader.

Alt blir styrt av nytt WMS

Opprinnelig hadde Engstrøm tenkt at lageret skulle ha to store reoler, men ved å gå ned til 1,6 meters gangbredde ble det plass til tre. Nordverk har også levert reolinnredningen med ca. 1.300 pallplasser og 300 gjennomløpsplasser i tillegg til et nytt og etterlengtet Logimatic WMS.

- Dere har mange kritiske varer til blant annet sykehus. Hvordan var det mulig å drifte lageret uten et lagerstyringssystem slik dere gjorde tidligere?

- Det gikk jo på et vis. Automatene ble kjørt manuelt, men resultatet var at vi måtte kjøre på med stadig flere medarbeidere, sier Engstrøm, som legger til at kombinasjonen av WMS og økt plukk i automater vil gi store besparelser.

Ekstrakostnadene på kjøleautomaten har vært på ca. 200.000 kroner, men alternativet hadde vært et lite hylleinnredet kjølerom slik de hadde tidligere. Nå er disse varene i stedet integrert i den vanlige plukkrunden. Den foregår i all hovedsak på lagerets "Karl Johans gate" - med de åtte automatene på den ene siden og gjennomløpsplassene på den andre.

- Før vi flyttet foregikk 30 prosent av plukket i heisene og 20 prosent i kjølerommet. Med de to nye heisene vil 60 prosent av plukket foregå i heisene og 30 prosent vil være relativt høyfrekvente varer i gjennomløpsreolene. Dermed vil vi sitte igjen med bare 10 prosent ordinært plukk fra pallelageret, forteller Engstrøm, som legger til at enkelte "bread & butter"-varer er praktisk plassert nær pakkebordet.

- Alt blir styrt av Logimatic og mens vi før opererte med enkeltordre vi plukker vi nå i batch. Det sparer vi mye tid på, og etter hvert regner jeg med å kunne redusere bemanningen fra 15 til 10 personer.

Plukktrallene er utstyrt med PDA. Engstrøm forteller at de setter opp ni ordre på hver og hvor man får ut plukketiketter med strekkoder. Foreløpig benyttes ordinære håndholdte scannere, men snart vil plukkerne bli utrustet med praktiske små fingermonterte utgaver.

Enkelt plukk i smalgang

Det aller meste av smalgangslageret fungerer som buffer til heisautomatene og gjennomløp. I tillegg vil altså ca. 10 prosent av plukket foregå her.

- På grunn av gangbredden slipper vi å kjøre sikksakk. Her kan vi fint kjøre midt i gangen og enkelt plukke fra begge sider, forteller Engstrøm. Selskapet tok med seg både en gammel skyvemasttruck og en ordreplukktruck fra det tidligere lageret. Sistnevnte er det ikke lenger behov for, men fordi masten på Benditrucken er for høy til å komme til over alt på lageret vil Alere etter hvert gå til anskaffelse av en ny skyvemasttruck.

Enkle å kjøre og høy stabilitet

Andy Higham er godt vant til at førere av andre trucktyper faktisk føler en viss frykt for de leddede truckene.

- Det er ingen tvil om at de må kjøres på en helt annen måte enn de er vant til, men etter bare få minutter bak rattet sier alle at det er enkelt, sier han, og får raskt støtte av Engstrøm som opplyser at den er blitt godt mottatt av hans truckførere. Selv en vikar Alere hadde innom lærte seg å mestre trucken på under 10 minutter.

En annen grunn til frykten for maskinen er i følge Andy Higham at truckførerne tror den er ustabil når de ser den for første gang.

- En motvektstruck har et stabilitetstriangel som er basert på den faste forakselen og hvor graviditetssenteret ligger foran bakakselen, altså i den smaleste delen av triangelet. Bendi og andre leddede trucker har fast bakaksel og på disse blir dermed triangelet motsatt. Selv om gaffelvognen er vinklet opp mot 90 graderer ligger fortsatt graviditetssenteret godt innenfor den bredeste delen av stabilitetstriangelet, forklarer han.

Foruten å være enkle å kjøre, opplyser Higham at de også er enkle å vedlikeholde.

- Du må vel innrømme at de også ser særdeles enkle ut. Her er det lett å trekke paralleller til 70-talls trucker, sier vi.

- Ikke la deg lure. De er utstyrt med den mest moderne elektronikken, men de er først og fremst konstruert for å være solide og robuste. Kundene vil ha trucker som fungerer. Enkelte kunder spør hvorfor vi for eksempel ikke har fingertuppkontroll. Men trenger vi egentlig det? Hva er galt med konvensjonelle spaker, spør Higham.

Vi kunne selvfølgelig konfrontert ham med det høye fokuset på komfort og ergonomi her i Skandinavia hvor de svenske produsentene Atlet og BT i mange år førte an i utviklingen, og som for lengst er blitt adoptert av de øvrige truckprodusentene. Men vi velger å unngå en videre polemikk. Akkurat denne mangelen på "finishing touch" er kanskje fortsatt en særegen greie på de britiske øyer. Men dersom Bendi for alvor skal lykkes på eksportmarkedene bør de kanskje sette truckføreren litt mer i fokus.

Bredt program

Da den godeste Freddy Brown konstruerte sin nye truck for snaue 30 år siden var det opprinnelige målet at den skulle kunne erstatte både en skyvemast- og motvektstruck. Ifølge Andy Higham vil fire Benditrucker kunne gjøre samme jobben som fire skyvemasttrucker og to motvektstrucker.

- I gjennomsnitt klarer en Bendi å håndtere 35 til 40 paller i timen. Det er litt mer enn skyvemasttrucker som klarer ca 30 og langt mer enn smalgangstrucker som ofte ligger mellom 15 til 18 paller pr time, hevder han.

Translift Bendi har med årene stadig utvidet truckprogrammet. I dag består det av forhjulsdrevne modeller fra 1,2 til 1,8 tonn som primært er beregnet til innendørs bruk, kraftigere bakhjulsdrevne 2-tonnere med løftehøyde opp til 13 meter som også fint kan benyttes utendørs, og firehjulsdrevne modeller med enda bedre fremkommelighetsevne. I tillegg finnes det en for gående fører som opprinnelig ble utviklet etter en forespørsel fra Wal-Mart, men som nå er en del av standardsortimentet. Likeledes tilbys en kjøleversjon og en annen for håndtering av langgods.

For bare et par måneder siden lanserte Translift Bendi en ordreplukkutgave. Det er i utgangspunktet en konvensjonell leddet utgave, men som er utstyrt med ekstra gafler og en hevbar plattform bak på maskinen.

Nils Brekka i Nordverk Norge har fått anledning til å vise frem det nye Alerelageret til flere av sine kunder som har vist stor interesse for konseptet. De syntes også det var ekstra spennende at trucken også kan brukes utendørs.

Han forteller blant annet at de er engasjert av en større grossist som planlegger et nytt lager på 4.000 kvm. Etter omvisningen er de nå forelagt to layoutforslag; ett med plass til 6.000 pallplasser ved bruk av ordinære trucker og et annet med plass til 8.000 ved bruk av Bendi.

- Kvadratmeterprisen på norske lagerbygg blir bare høyere og høyere. Jeg kan ikke forstå det annerledes at det nærmest er en liten revolusjon å kunne få inn 30 prosent flere paller ved å gjøre kjøregangene én meter smalere og at en slik smalgangsløsning kan betjenes av en svært rimelig truck, avslutter Nils brekka.

-------------------

Alere AS har to historiske linjer i Norge; Bergensfirmaet Carl Hartwig AS ble etablert i 1897 og betjente helsesektoren på Vestlandet. I 1974 ble virksomheten landsdekkende under navnet SABA Medical som primært omsatte medisinske produkter og tjenester til primærhelsetjeneste og sykehus.

Den andre linjen - Reidar Holmsen AS - ble etablert i 1936 i Oslo. Hovedaktivitetene var In Vitro Diagnostikk og laboratorieutstyr. Fra 1987 fikk selskapet navnet Medinor AS.

De to hovedlinjene ble slått sammen i 1996 og tre år senere ble Medinor AS en del av skotske Axis-Shield Plc og et heleid datterselskap av Axis-Shield AS.

I 2000 overtok Axis-Shield Plc Nycomed Diagnostics og brakte inn salgsorganisasjoner Finland, Danmark, Norge og Sverige med Point of Care produkter innen In Vitro Diagnostikk. Det ble etablert Medinorselskaper i alle de nordiske landene og sortimentet ble betydelig utvidet. I 2011 overtok amerikanske Alere Inc. Axis-Shield og fra 1. januar i år skiftet alle de nordiske Medinorselskapene navn til Alere.

Salgssjef Nils Brekka i Nordverk Norge AS (t.v.) og lagersjef Magne Engstrøm i Alere AS foran den nye Compact kjøleautomaten som er blitt utviklet i samarbeid med Huurre og Buskerud Kulde. Rett bak ser vi den nye konvensjonelle lagerautomaten som har en bredde på 3,6 meter og de seks eldre automatene med en bredde på 2,4 meter. Foto: Henning Ivarson

www.logistikk-ledelse.no © 2013

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094