23948sdkhjf

Jungheinrich: Ny elektrisk 5-tonner

Ny elektrisk 5-tonnerJungheinrich har lansert en ny generasjon elektriske motvektstrucker med løftekapasitet opptil fem tonn. Parallelt med den nye EFG 5-serien lanseres også den nye S-linjen som best...

Ny elektrisk 5-tonner

Jungheinrich har lansert en ny generasjon elektriske motvektstrucker med løftekapasitet opptil fem tonn. Parallelt med den nye EFG 5-serien lanseres også den nye S-linjen som består av ekstra sterke og robuste modeller.

Kostnadseffektivitet har stått sentralt ved utviklingen av de nye truckene i 5-serien (EFG 535-550) og S-linjen (EFG S30-S50) som oppgis å ha både høye yteevner og svært god energisparing. De bygger på teknologikonseptet "ren energi" som Jungheinrich lanserte på EFG 4-serien i fjor, og henviser til uavhengige tester som har vist at produsenten med utviklingen av dette konseptet har satt standarden for elektriske motvektstrucker.

"Ren energi" baserer seg på bruken av nyeste generasjon miljøvennlig 3-faseteknikk. Motorene og elektronikken, som er utviklet av Jungheinrich, har blitt enda bedre avstemt i forhold til hverandre. Produsenten fremhever at kraften i 3-fasemotorene fører til svært lønnsom drift av truckene.

S - til krevende bruk både inne og ute

Den nye S-linjen består av trucker med opptil 600 millimeter lastsenter. Med dette øker restkapasiteten betraktelig. Disse modellene er også utstyrt med en ekstra kraftig styreaksel som er spesielt tilpasset utendørs bruk, og større hjul. Fordelene med den ekstra robuste utformingen viser seg fremfor alt ved høye omløpshastigheter og ved krevende bruk både innendørs og utendørs. EFG S50s har en parameterstyring (tilleggsutstyr for EFG 535-550) som rent teknisk er basert på elektrisk servostyring. Med dette styringssystemet endres det dynamiske kjøremønsteret avhengig av gjeldende kjøreprogram. I tillegg til beviselig økt energisparing, kan føreren også nyte godt av ytterst presis styring.

Enhetlig batteribyttesystem

80-voltsbatteriet til denne truckgenerasjonen er svært enkelt å bytte ved hjelp av et enkelt batteribyttesystem. Til dette formålet ble SnapFit-adapteret utviklet. Med SnapFit har Jungheinrich et enhetlig byttesystem for alle elektriske motvektstrucker fra 48 til 80 volt. Batteriet tas enkelt opp med en ledetruck.

Utover det tilbyr fem individuelle arbeids- og kjøreprogrammer svært gode tilpasningsmuligheter til ethvert bruksområde. Truckene i 5-serien bruker så lite energi som mulig, men så mye som nødvendig. Dette er også et vesentlig kjennetegn for ren energi-konseptet til Jungheinrich.

Gode arbeidsforhold

Også ergonomien i den nye elektriske truckgenerasjonen har blitt tilpasset og forbedret. Høyde og vinkel på den smale rattstammen lar seg trinnløst justere med en håndbevegelse. Armlenet følger setets bevegelser, dette kan også justeres trinnløst i høyde og lengderetning. Alle primære betjeningselementer kan dermed stilles inn individuelt og enkelt i forhold til føreren. Dette gir optimale betingelser for føreren. På ergonomsiden fremhever Jungheinrich også god sikt, koppholder og gode oppbevaringsmuligheter for både papirer og smarttelefon.

. og ny Auto Pallet Mover

Markedet for autotrucker er i kraftig vekst, også i Norge. Jungheinrichs nye Auto Pallet Mover (APM) ERC 215a er en automatisert løsning som er utviklet spesielt for regelmessige innendørs transporter.

Under logistikkutstillingen LogiMAT 2013 i Stuttgart tidligere i år lanserte Jungheinrich den automatiserte plukktrucken APM EKS 201a. Nå har produsenten fulgt opp med den automatiserte ledestableren ERC 215a som har en løftekapasitet opp til 1.500 kilo. I standardutførelse tilbys den med løftehøyder opp til 4.000 mm, men økte løftehøyder er tilgjengelige ved spesialbestilling.

ERC 215a er spesielt utviklet for regelmessige innendørs transporter, og ved hjelp av reflektorer og lasernavigasjon orienterer trucken seg rundt på lageret med millimeterpresisjon. Martin Schwaiger, ansvarlig for APM hos Jungheinrich, opplyser at truckens kompakte design og lille svingradius gjør at ERC 215a lett kan integreres i eksisterende lagerstruktur. Han fremhever dessuten at den modulære systemdesignen gir stor fleksibilitet, noe som gjør det enkelt å legge til flere trucker.

I følge Jungheinrich sørger truckens eget kontrollsystem og ruteplanleggingssystemet for koordinering av truckene og en optimal trafikkflyt. APM kan brukes enten som en frittstående løsning eller i sammenheng med et lagerstyringssystem og er tilgjengelig 24/7. Trucken utfører regelmessige transport oppgaver automatisk, og takket være gaffeltrucksensorer kan den til og med oppdage en ødelagt pall, generere en feilmelding, og - om nødvendig - avbryte jobben.

Integrert sikkerhetssystem

ERC 215a leveres som standard med et personell sikkerhetssystem som består av en laserscanner som er montert i kjøreretningen og innebygde sensorer i lastretningen. Som ekstrautstyr tilbys for øvrig laserscanner i begge retninger. Systemet overvåker permanent truckens nærområde og stopper APM´en umiddelbart dersom en hindring kommer inn i det overvåkede området.

www.logistikk-ledelse.no © 2013

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078