Felles organisasjon gir styrket posisjon

Helt siden slutten av 80-tallet har den tyske truckprodusenten STILL hatt to agenter i Norge, men nå har Andersen Truck AS overtatt driften og eierskapet av STILL Lagerteknikk Norge AS. Den nye landsdekkende serviceorganisasjonen vil bidra til å styrke merkets posisjon i Norge.

Roar Andersen er svært tilfreds med endelig å kunne tilby STILL-trucker med et fullverdig, landsdekkende servicetilbud. - Sammenslåingen vil styrke vår evne til å delta i de store anbudskonkurransene, sier han. Arkivfoto: Henning Ivarson

Andersen Truck har siden 1989 vært hovedleverandør av STILL-trucker for Midt- og Nord-Norge. Selskapet har 24 ansatte med hovedkontor, delelager og serviceavdeling i Trondheim, samt servicepunkter i Ålesund, Lødingen, Samuelsberg og Kirkenes.

STILL Lagerteknikk Norge har på sin side vært hovedleverandør av STILL-trucker for Øst-, Sør- og Vest-Norge siden 1988. Selskapet har 23 ansatte og avdelinger i Oslo, Bergen, Stavanger og Kristiansand, samt servicepunkter i Porsgrunn, Østfold, Gjøvik, Drammen, Askim, Kongsvinger, Haugesund og i Sogn og Fjordane.

Landsdekkende

Den tyske truckprodusenten er markedsledende i flere europeiske land. I Norge har derimot løsningen med to forskjellige agentur dempet veksten, ettersom mange av de store truckkjøperne er avhengige av et landsdekkende servicetilbud.

Etter sammenslåingen vil Andersen Truck være landsdekkende med til sammen 17 servicepunkter og ha et svært konkurransedyktig delelager å tilby kunder i hele Norge innen de fleste truckmerker.

Daglig leder Roar Andersen er meget tilfreds med endelig å kunne tilby STILL-trucker med et fullverdig, landsdekkende servicetilbud.

- Sammenslåingen vil styrke vår evne til å delta i de store anbudskonkurransene, sier han.

Ingen umiddelbare endringer

Til å begynne med vil kundene merke lite til at de to selskapene har blitt til ett.

- I første omgang vil vi fortsette arbeidsdagene slik vi pleier og gi oss selv litt tid til å bli kjent med hverandres arbeidsmetoder og systemer. På den måten kan vi lære av hverandre og etter hvert velge hvordan vi vil standardisere organisasjonen vår. Vi har det ikke travelt. Begge selskapene går godt, og vi kan ta den tiden vi trenger til å skape en organisasjon som er attraktiv for markedet og som samtidig er en god arbeidsplass for oss som jobber her, avslutter Roar Andersen.

Andersen Truck hadde i 2011 en omsetning på 67,6 millioner kroner og et resultat før skatt på drøye 1,3 millioner. Tilsvarende tall for STILL Lagerteknikk Norge var henholdsvis 38,8 millioner og 700.000 kroner.

Formelt sett var det Roar Andersens holdingselskap Roara AS som den 2. januar i år overtok STILL Lagerteknikk Norge.

www.logistikk-ledelse.no © 2013

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!