23948sdkhjf

LogiMAT: Mer internasjonal enn noen gang

Mer internasjonal enn noen gangMed utstillere fra 26 land utenfor Tyskland var årets LogiMAT i Stuttgart mer internasjonal enn noen gang tidligere. Den arrangeres hvert år, og er et svært godt møteste...

Mer internasjonal enn noen gang

Med utstillere fra 26 land utenfor Tyskland var årets LogiMAT i Stuttgart mer internasjonal enn noen gang tidligere. Den arrangeres hvert år, og er et svært godt møtested også for nordmenn som ønsker å holde seg oppdatert om nyheter og trender innenfor intralogistikken. I år stod ulike shuttleløsninger og autotrucker sentralt hos mange av utstillerne. Det er tydelig at automatiseringsgraden på lagrene blir stadig høyere.

Henning Ivarson

Årets LogiMAT-utstilling var den ellevte i rekken. Fra å være en nasjonal messe myntet på det tyske markedet har den blitt mer og mer internasjonal med årene, både med tanke på utstillere og besøkende. Den har også vokst til å bli Europas største årlige messe for distribusjon, materialhåndtering og informasjonsflyt. Årlige altså. Det er viktig å nevne, for fortsatt er CeMAT i Hannover større - ikke bare i Europa, men verden for øvrig. Den har så langt blitt arrangert hvert tredje år, men vil fra og med neste år bli arrangert annet hvert år.

Med 1.000 utstillere og 74.000 kvm utstillingsareal ligger ikke lenger LogiMAT rent størrelsesmessig så langt bak CeMAT, som i 2011 hadde nær 1.100 utstillere og 82.000 kvm utstillingsareal.

Kompakt og oversiktlig

Teller man antall besøkende, ligger fortsatt CeMAT med sine 53.000 sist gang et godt hestehode foran LogiMAT som i år tiltrakk seg nær 30.000 besøkende. Selv om det internasjonale innslaget i Stuttgart i år var større enn noen gang, skal det innrømmes at det først og fremst er messe som er myntet på det tyske markedet. Skal man ha fullt utbytte av besøket er det eksempelvis en stor fordel å beherske språket. Fortsatt er det mange tyskerne som føler seg ukomfortable med å snakke engelsk.

Den store fordelen med LogiMAT er imidlertid den kompakte gjennomføringen. Standene til de fleste utstillerne er mindre enn hva man er vant med fra CeMAT og de moderne hallene til Stuttgarter Messegelände ligger tett i tett og dessuten bare et steinkast fra flyplassen. Resultatet er at man fint kan komme seg gjennom messen i løpet av én dag - uten følelsen av å vært gjennom en tre mils turmarsj slik man ofte har på det gigantiske messeområdet i Hannover.

Utstillingsdirektør Peter Kazander er godt fornøyd med både årets gjennomføring og ikke minst den posisjonen messen har opparbeidet seg.

I en spørreundersøkelse karakteriserte over 86 prosent av de besøkende messen som svært god eller god. 41 prosent av dem oppga dessuten at de kom til Stuttgart med en bestemt hensikt å investere.

Etter vår mening er LogiMAT et svært godt møtested også for nordmenn som ønsker å holde seg oppdatert om nyheter og trender innenfor intralogistikken. Kanskje ikke hvert år, men definitivt de årene CeMAT ikke avholdes.

Still: iGoEasy og ny 8-tonner

Still var en av flere produsenter som presenterte en autotruckløsning på årets LogiMAT. iGoEasy er et system som kan programmeres, drives og tilpasses med en iPad som kontrollenhet. Produsentens nye 8-tonner ble også vist frem i Stuttgart.

For første gang hevder Still at det er mulig å automatisere enkle og repeterende transportoppgaver fra eksempelvis lager til produksjon helt uten hjelp fra eksperter.

Løsningen som ble demonstrert bestod av en laserstyrt EGV-S 14/20 høytløftende stabler, en kjørecomputer og reflektorer som er satt opp i lagerområdet. Det spesielle med iGoEasy er at både programmering, drift og tilpasning enkelt kan gjøres av brukeren selv ved hjelp av en iPad.

Det hele starter med en "Teach-In"-prosess hvor truckbevegelsene blir styrt av truckføreren. Opptil åtte pallplasseringer kan defineres i tillegg til destinasjonspunkt. Underveis kalibrerer en sensor på trucken reflektorenes posisjon. Basert på dette kan iGoEasy deretter på egen hånd beregne og vise den beste kjøreruten. Etter at denne innlæringsprosessen og "ruteplanleggingen" er over, er den automatiserte løsningen klar for drift. Transportoppdragene overføres direkte til trucken via trådløst LAN og flere slike automatiserte standardtrucker kan operere uavhengig av hverandre.

Den store fordelen med systemet er at også mindre kunder kan dra nytte av autotrucker. Lasernavigeringen forhindrer dessuten påkjørsler og skader på reolene og annen lagerinnredning. Siden løsningen i utgangspunktet er basert på en standard truck, kan disse fortsatt betjenes helt manuelt hvis det skulle være behov for det. Det gir brukeren stor fleksibilitet til raskt å kunne tilpasse seg skiftende arbeidskrav.

Det andre og bokstavelig talt store trekkplasteret til Still var produsentens nye åtte tonns motvektstruck. Det er utstyrt med nye motorer fra Deutz og imøtekommer naturligvis nye europeiske avgasskrav i tillegg til at de hevdes å bruke mellom 20 og 30 prosent mindre drivstoff enn konkurrerende trucker.

Førerkabinen er plassert litt til venstre for senter av maskinen, hvilket skal sikre både fri sikt gjennom masten og på siden av denne. Lavt plasserte tiltesylindre bidrar også til god sikt fremover.

Crown: Pris for Quick Pick Remote

På LogiMAT ble det delt ut priser for beste produkt i flere kategorier. Prisen for ordrepukk, pakking og beskyttelse gikk til Crown og deres nye "Quick Pick Remote".

Undersøkelser viser at plukkere bruker mye av tiden på både å kjøre trucken og bevege seg mellom denne og plukkplassen. Det har resultert i at flere truckprodusenter har tatt frem løsninger der plukktrucken beveger seg på egenhånd.

Det spesielle med løsningen til Crown er at den kan fjernstyres ved hjelp av knapper på plukkerens hanske. Sikkerheten ivaretas ved at en laser scanner området foran og sørger for at trucken stopper før en påkjørsel. Crown opplyser at de starter ordinær serieproduksjon av Quick Pick Remote mot slutten av året.

Crown har for øvrig lansert flere nye truckmodeller den siste tiden som spenner fra en stor 1,5 tonns kombitruck med løftehøyde opp mot 17 meter til høytløftende stablere med og uten plattform.

Linde med nye EVO-modeller

Linde presenterte sine helt nye 2- til 5-tonns dieseltrucker som har fått benevnelsen EVO. På messen kom også nyheten om at Linde etter hvert overlater produksjonen av tunge containertrucker til Konecranes.

Den norsk Lindeimportøren Hesselberg Truck stilte mannsterkt på årets LogiMAT, men både salgssjef Per Erik Pedersen, ettermarkedsjef Tommy Holter og markedsdirektør Kai Paulshus var noe skuffet over at den tyske forhandleren som var ansvarlig for standen tydeligvis ikke hadde fått lov av Linde til også å presentere den helt nye reachtrucken som Linde har tatt frem.

- Det er en veldig viktig maskin for det norske markedet, fastslår Paulshus, som lover å komme tilbake til den ved en senere anledning.

Men også de nye EVO-modellene er naturligvis viktige for det norske markedet. Som behørig omtalt allerede i desemberutgaven av Logistikk & Ledelse dreier det seg om en helt ny serie motvektstrucker fra 2 til 5-tonns løftekapasitet hvor det er lagt spesiell stor vekt på effektivitet, utslipp og førermiljø. Mellom alle superlativene fra Pedersen og Paulshus og får vi blant annet høre at de farlige eksosutslippene er blitt redusert med hele 69 prosent.

- I forhold til hva?, tillater vi oss skyte inn. - Til forrige Lindemodell eller dårligste konkurrent?

- Du må ikke stille så rare spørsmål Henning, sier Kai Paulshus med et stort smil, og penser i stedet samtalen over til økonomibiten hvor Linde hevder at energikostnadene pr. 1.000 driftstimer er redusert med opptil 1.360 euro. Det skal oppnås i ren reduksjon i dieselforbruket, og med det blir det som kjent mindre utslipp også.

Den utstilte EVO-modellen var uten førerkabin slik trucker ofte fremstår på kontinentet.

- I Norge selger vi ikke lenger en eneste bøyletruck, men til gjengjeld er Lindes fabrikkhytte mer enn akseptert blant selv de mest kravstore norske kundene, sier Paulshus. - Jeg tør påstå at vi har en av Europas aller beste originalhytter som ikke krever tilpasninger av noe slag fra vår side. De kommer originalt med air condition med separate varmedyser for både opp til ruter og ned på bena, i tillegg til radio/CD og mye annet.

Kai Paulshus forteller at Lindes markedsandel på diesel motvekt her i landet nå er meget akseptabel.

- Vi har i tillegg hatt en forrykende start på inneværende år og som har vært langt bedre enn noen gang før. Men vi er heldige og har en eier som gir oss lov til å satse, sier Paulshus, som avslutningsvis legger til at Hesselberg Truck blant annet har ansatt en rekke nye medarbeidere den siste tiden.

Flagger ut containertrucker

Under messen kom nyheten om at KION Group - som eier Linde Material Handling - har inngått en samarbeidsavtale med Konecranes. I følge en pressemelding kjøper Konecranes "visse tilganger" til Lindes truckvirksomhet for containerhåndtering. Begge selskapene vil fortsatt tilby både reachstackers og containertrucker, men på sikt skal all produksjon av disse bli foretatt av Konecranes, som av mange her i landet fortsatt er mest kjent for sitt tidligere varemerke - SMV.

Jungheinrich med ny Auto Pallet Truck

Som forhåndsmeldt var også hovedattraksjonen til Jungheinrich en ny førerløs truck.

Produsentens nye Auto Pallet Mover (APM) kan benyttes til alle typer standardiserte transporter. De kan bli fullt integrert med eksisterende WMS på en rask, sikker og enkel måte og lasernavigasjon sikrer millimeterpresisjon. Også på løsningen til Jungheinrich sørger kombinasjonen av sensorer og en laser som scanner området foran trucken for høy sikkerhet og at trucken stopper dersom noe kommer i veien for den.

Ny 80-volts Toyota Traigo

Toyota viste for første gang sine nye 80-volts Traigo motvektstrucker med løftekapasitet fra 2 til 3,5 tonn. Likeledes var det premiere på de nye plukk- og ledetruckene "Toyota Li-Ion". Hvor ble det av BT-navnet?

Toyota Material Handling opplyser at de nye 80-volts maskinene blant annet har et batteri på 775 Ah, og en ny motor erstatter de tidligere separate driv- og løftemotorene. Sammen med en ny styreenhet skal energiforbruket være redusert med 20 prosent. Den nye serien tilbys med løftekapasitet fra 2 til 3,5 tonn, og inkluder blant annet kompakte 2,5- og 3-tonns modeller.

Traigo 80 er nå utstyrt med høydeforvalg og vektindikator slik man finner på de øvrige Traigomodellene. De er naturligvis også utstyrt med produsentens velkjente sikkerhetssystemet SAS (System of Active Stability) og hevdes å passe godt til både innendørs- og utendørs bruk. Den større serien som går opp til 7 tonns løftekapasitet vil bli fornyet til neste år.

"Toyota Li-Ion" er benevnelsen på nye plukk- og ledetrucker utstyr med litium-ion-teknologi. De er basert på plukktrucken BT Optio L-serie med kapasitet på 2,5 tonn og ledetruckene fra BT Levio for stående og gående fører med kapasitet på 2 og 2,4 tonn. Truckene oppgis å være ideelle for intensiv bruk over flere skift, og etter å ha vist de første konseptmodellene på CeMAT for snart to år siden vil de nå bli lansert på markedet i løpet av året.

Toyota Material Handling viste også den nye O-serien av sine populære BT Reflex skyvemasttrucker. Med 145 mm bakkeklaring og store superelastiske dekk kan den også benyttes utendørs og ta seg frem på grovt og løst underlag.

Doosan satser tyngre på warehouse

Doosan har tradisjonelt vært sterke på motvekt, men satser nå tungt også på lagertrucker.

Doosan lanserte sin første "europeiske" reachtruck i fjor, og produsenten kan melde om svært gode tilbakemeldinger fra kundene på denne nye nøkkelmodellen fra 1,4 til 1,6 tonn med løftehøyde opp til 10 meter.

Selskapet presenterte også en helt ny 1,6 tonns ledestabler med plattform, elektrisk styring og løftehøyde på 4,5 meter i tillegg til en ny plattformtruck. Doosan satser nå tungt på lagertrucker, og selv om det presiseres at de må ta skritt for skritt lanseres det likevel nye modeller hvert år.

Selskapet er svært tilfreds med deres norske representant Scanlift Maskin som har hatt agenturet på Doosan siden 1993 og som kan vise til den høyeste markedsandelen i hele Europa.

Norsk drahjelp ga tysk AutoStore-suksess

Den tyske integratoren AM Automation GmbH har nylig tegnet sin syvende ordre om leveranse av lagrings- og plukksystemet AutoStore på sitt hjemmemarked. Selskapet har vært mye i Norge for å lære av Element Logic AS.

Vi møter salgssjef Terje Skjølberg og salgsdirektør Håvard Hallås Element Logic AS nettopp på standen til AM Automation som inneholdt en stor modell av det norskutviklede lagrings- og plukksystemet AutoStore.

- Vi besøker LogiMAT for å være oppdaterte, se hvor utviklingen går og få ideer, sier Skjølberg. Både han og Hallås ser tendenser til mer og mer shuttleløsninger som de plasserer i samme kategori som AutoStore. Mer robotisering, ting som går inn og ut automatisk, som de sier. Trenden begynte for et par år siden og synes å fortsette.

- Har ikke også automatiseringsterskelen blitt lavere med årene?

- Jo, og der har AutoStore hatt sin styrke siden det er veldig skalerbar. Kundene kan starte på et fornuftig nivå og vite med trygghet at systemet vokser sammen med dem. 80 prosent av kundene våre har utvidet løsningene sine, og bare i fjor gjennomførte vi tre større utvidelsesprosjekter hos eksisterende kunder. Dette skjedde parallelt med ordinær drift, presiserer Skjølberg, og legger til at noen har utvidet for å øke lagringskapasiteten mens andre har ønsket å øke plukkhastigheten.

AutoStore er utviklet av Hatteland Logistics som i 2004 inngikk en distribusjonsavtale med Arkiv & Lager (nåværende Element Logic). De siste årene har selskapet fått konkurranse om AutoStore-kundene i Norden fra både Swisslog og Qubiqa.

- Vi har bearbeidet det nordiske markedet i flere år, men med flere aktører på banen er det klart at man må man skille seg ut, sier Skjølberg. Det mener han de gjør både gjennom de 20 anleggene som de har levert og er i drift og ved at de har vært med fra begynnelsen av og deltatt i utviklingen av både komponenter, teknikk og software sammen med Hatteland.

Da AM Automation begynte med AutoStore i Tyskland var de mye på besøk hos Element Logic i Norge for å lære.

- Nå kan vi lære litt av hvert av dem også, sier Skjølberg.

Så langt har AM Automation seks AutoStore-installasjoner i Tyskland, og under messen tegnet de kontrakt om anlegg nummer syv. Det er til en kunde som har to fra før, hvorav det ene er det foreløpig største i verden med sine 170.000 kasser og 200 roboter. Det har en kapasitet til å håndtere 5.000 kasser pr time og beslaglegger bare 4.000 kvm lagerareal. Dersom et tilsvarende volum skulle ha vært lagret på konvensjonelt vis ville det har krevd minimum 25.000 kvm.

Ny shuttle fra Stow

Selv om AutoStore er et blitt et svært sentralt produkt for Element Logic, forteller Skjølberg og Hallås at de det siste året også har rettet fokuset mer mot tradisjonell lagerinnredning. Selskapet har blant annet fortsatt et godt forhold til Kardex og fungerer nærmest som en forhandler for deres lagerautomater.

- Vi har også et meget godt forhold til Kardex´ belgiske datterselskap Stow International. De har vært i det norske markedet i ti år og vi har gjennomført mange prosjekter med dem.

På standen til Kardex hadde Stow stilt ut mange av sine løsninger; standard pallereoler, pallereoler på mobile vogner, vanlig dypstabling og dypstabling med shuttle. Sistnevnte kalles StowAtlas og er nå kommet i en ny versjon som både skal være raskere, ha økt batterikapasitet og utstyrt med bedre lasere som gjør at pallene kan plasseres tettere.

- Shuttlene kan automatisk flyttes fra løp til løp og da kan man faktisk si at det i teorien dreier seg om en AutoStore-løsning i pallereolverdenen, sier Skjølberg som blant annet viser til en leveranse de har hatt hos Wittusen & Jensen. Han forteller også om enkelte store aktører som både legger inn og plukker ut helpall i en semiautomatisert løsning hvor man kanskje setter en kran i midten som transporterer pallene til det løpet det skal og som faktisk kan sammenstille og konsolidere pallene som skal ut i ett løp.

- To roboter kan jobbe samtidig i samme kanal; én kan gjøre varemottak og den andre kan ta plukket. Da snakker vi om automatisert vareflyt fra ett punkt til et annet. Lagringen blir svært kompakt og i motsetning til tradisjonell dypstabling slipper man å kjøre trucken inn, avslutter Terje Skjølberg.

Kardex: Raskere plukk og ny maskinkontroller

Parts4you er benevnelsen på en ny løsning fra Kardex Remstar som håndterer smådeler raskere. På LogiMAT presenterte selskapet også sin siste generasjon maskinkontroller.

Fra et sortiment på inntil 10.000 forskjellige artikler, skal man med Parts4You kunne plukke og sammenstille mer enn 350 plukk pr. operatør i timen. Hjernen i hele systemet er softwaren Kardex Power Pick Global. Systemet muliggjør at man kan innlagre og plukke samtidig. Plukkeren presenteres for flere lokasjoner samtidig og behøver ikke å bevege seg fra plukkplassen. Løsningen passer ifølge Kardex Remstar godt for virksomheter som har mange, men små ordre, få ordrelinjer per ordre og et stort varesortiment.

- Konseptet benevnes "Multi-Ordre-Plukking", og her utnyttes hurtigheten til paternostrene til fulle i kombinasjon med skyvere og rullebaner, opplyser Ole Sverre Spigseth, daglig leder i Kardex Norge, som hevder at denne halvautomatiske løsningen er en svært lønnsom investering.

- Rett og slett fordi man får ekstremt høy plukkeffektivitet for et beskjedent investeringsbeløp sammenlignet med andre automatiske løsninger for plukking og sammenstilling av smådeler. I tillegg bruker man 60 prosent mindre energi med dette systemet sammenlignet med andre automatiske løsninger.

Han forteller at en farmasøytisk aktør i Norden allerede har bestilt et slikt anlegg til som skal være i drift om noen måneder.

Ny generasjon Logicontrol

Den nye maskinkontrolleren fra Kardex Remstar - Logicontrol - hevdes å senke terskelen for å ta i bruk softwarebasert lagerstyring for lagerautomater og er myntet for bedrifter med behov for en enkel lagerstyring. Logicontrol kan holde styr på artikler uten behov for en ekstern PC-basert software.

Tradisjonelle WMS-oppgaver som for eksempel styring av lagerlokasjoner, artikler og lagerbeholdning er integrert i maskinkontrolleren. På den måten hevder Kardex Remstar at kan operatører av mindre komplekse eller "stand alone" lagersystemer optimere sin materialkontroll.

Den nye maskinkontrolleren kommer i to versjoner. Logicontrol 100 beskrives som en erstatter for "penn og papir" hvor man kan allokere opp til 1.000 artikler til lagerlokasjoner. Logicontrol 200 er mer avansert og kan kontrollere opp til 8.000 artikler, 8.000 lokasjoner og syv ulike lokasjonsstørrelser. Denne versjonen kan også styre opptil tre maskiner og den samlede lagerbeholdningen for disse. Systemet kan også enkelt utvides siden de lagrede dataene til enhver tid kan eksporteres til et WMS-system, eksempelvis Power Pick Global.

Et moderne touchscreen-design gir et enkelt og intuitivt brukergrensesnitt. Et numerisk tastatur er også integrert i panelet og begge deler kan opereres med hansker på hendene.

Swisslog: fra leverandør til partner

Swisslog presenterte ingen store nyheter på årets LogiMAT, men demonstrerte flere av sine automatiserte løsninger som eksempelvis det monorailbaserte CaddyPick, de selvstyrte robotvognene SmartCarrier samt lagrings- og plukksystemet AutoStore.

Én liten nyhet kunne likevel Evalena Fasth, marketingansvarlig i Swisslog i Sverige, opplyse om da vi møtte henne på standen;

- Vårt nye slogan "Inspired Solutions" skal indikere at vi er på lag med kundene. I stedet for å definere oss som en leverandør skal vi fremstå som en partner og arbeide frem løsninger sammen med kunden helt fra starten av.

På standen stod blant annet en modell av deres CaddyPick-løsning som kombinerer gods-til-mann-plukk med sone-til-sone-plukk. Den er særlig egnet for virksomheter med store volumer og høy plukktetthet, og foreløpig er det ingen slike installasjoner i Norden. Bildet viser en CaddyPick som flytter ordrer gjennom plukkgangen med monorail. Som man ser er det også plass til tompaller og emballasje som kan transporteres bort fra plukkstasjonene. For å oppnå maksimal plukknøyaktighet vises hver enkelt ordre på en skjerm samtidig som at plukkerne får hjelp av et LED-lys. En integrert vekt sørger for riktig antall og varsler hvis det oppstår avvik.

SmartCarrier-systemet - basert på selvstyrte robotvogner - ble lansert for et par år siden. Det er blitt levert flere slike i Norden allerede, blant annet til Brødrene Dahl. SmartCarrier er først og fremst utformet for dynamiske høykapasitets logistikkanlegg for kasser og kartonger med en maksimal vekt på 35 kilo. Det er utviklet av østerrikske Servus Intralogistik som eies med 25 prosent av Swisslog. På standen hadde Servus bygget opp et anlegg med heiser og hvor carrierne ble ført rundt i en loop og således viste at systemet også kan benyttes til transport.

Også Swisslog hadde en stor modell av det norske lagrings- og plukksystemet AutoStore som selskapet tilbyr world wide. På messen lanserte de AutoStore Manager - et stand alone-system som ikke krever mye programmering. Som navnet tilsier er det utviklet for AutoStore, men kan også benyttes til plukk på andre områder.

SSI Schäfer med ny arbeidsstasjon

SSI Schäfer har lansert nyutviklede multifunksjonelle arbeidsstasjoner for palletering og depalletering.

Arbeidsstasjonene har blitt utformet i henhold til gods-til-mann-prinsippet og oppfyller ifølge SSI Schäfer de høyeste krav til ergonomi og sikkerhet. Varene er hele tiden i riktig arbeidshøyde hvilket gjør at de typiske "løfte- og bæreoppgavene" erstattes med at godset enten skyves eller trekkes enten over på eller av pallen. Operatøren blir i tillegg intuitivt guidet gjennom palleterings- og depalleteringsoppgavene ved hjelp av "intelligente" kommunikasjons- og displaysystemer.

Mellom svært mye annet hadde SSI Schäfer også stilt ut sitt transportsystem SSI Autocruiser. Det ble første gang introdusert på CeMAT for to år siden, men fremstår allerede i andre generasjon. Det dreier seg om et svært prisgunstig system for interntransport som tetter gapet mellom transport med truck og konvensjonelle conveyorsystemer. Det skalerbare systemet består av en selvstendig selvgående vogn som kan frakte standardkasser, bokser eller andre elementer opp til 600 x 400 mm og en maks vekt på 30 kilo. Transporthastigheten er oppgitt til 1 meter pr. sekund og optimal ytelse på anlegget er 600 enheter pr time.

Systemet er strekkodebasert og krever ingen avansert programmering. SSI Schäfer opplyser at et typisk SSI Autocruiser-system koster mindre enn en tredjedel av vanlig transportbåndteknologi. Sammen med enkel og rimelig installasjon og lave driftskostnader bidrar dette til kort payback.

www.logistikk-ledelse.no © 2013

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.063