Robotiserer bort utflaggingsspøkelset

Mange virksomheter har måttet gi opp å automatisere oppgaver og prosesser fordi tradisjonelle roboter er for store, for dyre, lager for mye støy eller er lite fleksible å implementere. - Universal Robots har fjernet barrierene. Deres produkter er ekstremt kompakte og kan brukes uten avskjerming til alle typer gjentakende prosesser, fastslår Kjell Buind i Buind Automasjon AS har blitt forhandler av danske robotene.

Kjell Buind viser hvor lett man kan komme i gang med robotisering. - Har du en maskin til fire millioner kroner og får ti timer ekstra kjøring per døgn får du raskt nedbetalt investeringen, sier han.

Joppe Næss Christensen

Buind AS holder til på Hensmoen utenfor Hønefoss og er distriktets ledende leverandør av maskinerte deler til mekanisk industri. Kjell Buind, som kjøpte sin første CNC-maskin for 20 år siden, har gjort en del grep med forretningen sin og fremstår i dag som en visjonær skikkelse innen mekanisk industri med et klart budskap:

- Du kan glemme utflaggingsspøkelset. Robotiser produksjonen din og kjør så mye som mulig ubemannet, sier Buind som etablerte datterselskapet Buind Automasjon AS tidligere i år.

Roboter er langt fra noe nytt fenomen, men Buind mener de nye robotene fra Universal Robots skiller seg såpass mye ut at han mener den danske produsenten har gjenoppfunnet roboten. Da han holdt på å lære seg robotene hjemme i kjelleren i fjor, slo det ham hvor lett man kan komme i gang med å robotisere produksjonen.

- Du lærer opp roboten på noen få timer og du kan flytte den dit du ønsker det, forklarer Kjell Buind, mens han demonstrerer hvordan roboten virker. - Se her. Nå fører jeg robotarmen bort til henteplassen og programmerer "løft opp del". Deretter fører jeg armen inn i CNC-maskinen og programmerer "sett på plass del". Nå har roboten lært oppgavene. Dette er i praksis alt du behøver å gjøre for å komme i gang. Når du trenger roboten et annet sted flytter du den og fikserer posisjonen. Vips, nå kan du få roboten til å pakke eller gjøre andre oppgaver. Fantastisk ikke sant?

Kjell Buind mener Universal Robots har fjernet barrierer.

- Robotene er ekstremt kompakte og kan brukes uten avskjerming. Alle steder der hvor prosesser gjentas kan ha nytte av dem. Universal Robots´ avanserte og effektive teknologi er helt unik på verdensbasis. De totale implementeringsomkostningene er usedvanlig lave, mener Buind.

Selger løsninger

Robotsatsingen er ikke ment kun for Buinds eget verksted. Buind Automasjon AS er forhandler av de danske robotene og selger komplette løsninger til industrien.

- Vi har utrustet en egen bil som vi kjører ut til kundene med. Her demonstrerer vi hvor enkelt det er å robotisere. Vi har satt sammen et eget team som har fått nødvendig opplæring hos Universal Robots og som har erfaring fra bruk av robot i eget verksted. Vi kan levere alt fra ide til ferdig løsning. Et robotprosjekt kan eksempelvis gjennomføres ved at vi lager løsningen i vårt verksted, tester og dokumenterer alt på forhånd før leveransen finner sted. På den måten får kunden et nøkkelferdig konsept som virker fra første dag av. Det er dette som er fremtiden og her bør yrkesskolene følge med, sier Buind.

Mer enn roboter

- Når du robotiserer og optimaliserer alle prosesser og operasjoner kan du glemme utflagging. Med maksimal ubemannet kjøring kan vi konkurrere med hvem som helst, mener robotforhandleren og verkstedeieren.

Gjennom Buind Automasjon kan du få mer enn hjelp til robotisering.

- Vi kan bistå våre kunder med gode automasjonsløsninger, redusering av syklustider, programmering og vi fremstiller avanserte jigger etter behov. Nå er det jo slik at Buind Automasjon er et datterselskap av Buind AS, så vi har et moderne mekanisk verksted med 15 CNC-maskiner i ryggen. Det er noe å ta med seg på veien det også, konkluderer Kjell Buind.

 ----------

Samarbeidende robot fremmer ergonomiske arbeidsprosesser

Volkswagen har integrert en industrirobot fra den danske produsenten Universal Robots i masseproduksjonen på sitt anlegg for produksjon av bilmotorer i Salzgitter.

Den lette roboten UR5 er installert i avdelingen som setter sammen topplokk, der den håndterer skjøre glødeplugger. Det spesielle med dette er at det er den første samarbeidende roboten som Volkswagen tar i bruk noe sted i verden. Robotarmen har seks akser, og som følge av den integrerte sikkerhetsmodusen kan den jobbe side om side med arbeidstakerne uten noen form for vern. Dermed bidrar den i vesentlig grad til å skape sunne arbeidsprosesser.

Volkswagens fabrikk i Salzgitter dekker et areal på 2 800 000 kvm og er et av de største produksjonsanleggene for bilmotorer i verden. Ca. 6 000 arbeidstakere produserer her omtrent 7 000 bensin- og dieselmotorer i over 370 varianter hver dag. Bilprodusenten tok nylig i bruk en samarbeidende industrirobot fra den danske produsenten Universal Robots. Denne roboten jobber side om side med arbeidstakerne i avdelingen for montering av topplokk og setter inn glødeplugger i topplokkene.

Som følge av den integrerte sikkerhetsmodusen (tilsvarer standarden EN ISO 10218) kan industriroboten arbeide tett innpå mennesker. Den er utstyrt med en samarbeidende gripearm, som systemintegratoren Faude Automatisierungstechnik har utviklet eksklusivt for Volkswagen, og som oppfyller sikkerhetskravene i ISO/TS 15066, spesifikasjonsstandarden for samarbeidende roboter. Dermed kunne roboten integreres i produksjonslinjen uten ekstra vern.

Medhjelper i produksjonen

- Vi ønsker å unngå langsiktige belastninger på våre arbeidstakere på alle områder i selskapet ved å lage en ergonomisk arbeidsplass. Ved å bruke roboter uten vern kan folk arbeide side om side med roboten. På denne måten blir roboten en medhjelper i produksjonen, og dermed kan den frigjøre arbeidstakerne fra ergonomisk ugunstig arbeid, forklarer prosjektleder Jürgen Häfner på Volkswagens anlegg i Salzgitter.

Prosjektet ble realisert i løpet av en toårsperiode i nært samarbeid med Faude Automatisierungstechnik, som er distributør og partner for Universal Robots. Nå blir de to arbeidstakerne som tidligere samarbeidet om å montere glødepluggene i topplokkene, kvitt en belastning. Frem til nå har de måttet sette inn glødepluggene mens de bøyde seg over motoren og plasserte glødepluggene i de nesten usynlige boringene i topplokkene.

Side om side med en robotkollega

Dette trinnet er nå i ferd med å overtas av den seksaksede lette UR5-roboten fra Universal Robots. Den tar forsiktig opp de skjøre glødepluggene, som leveres via et spesialutviklet separasjonssystem, og plasserer dem i de vanskelig tilgjengelige boringene. En arbeidstaker har deretter ansvar for å feste glødepluggene og isolere topplokket, noe som er påkrevd for det neste trinnet i produksjonen. Takket være det direkte samarbeidet med roboten, som fungerer som medhjelper, kan arbeidstakeren nå utføre disse oppgavene i stående stilling, noe som er gunstig for helsen. Ved å gjøre dette kan han hele tiden holde tilsyn med prosessen slik at han raskt kan gripe inn hvis det blir nødvendig.

Den lette roboten UR5 er installert i avdelingen som setter sammen topplokk, der den håndterer skjøre glødeplugger. Det spesielle med dette er at det er den første samarbeidende roboten som Volkswagen tar i bruk noe sted i verden.

www.logistikk-ledelse.no © 2013

2013_ma1311_8B.jpg

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!