23948sdkhjf

Toyota Material Handling: Inntar det viktige hydrostatmarkedet

Inntar det viktige hydrostatmarkedetToyota Material Handling utvider og moderniserer utvalget av både sine elektriske og forbrenningsmotordrevne motvektstrucker. Den største nyheten er at de nå går in...

Inntar det viktige hydrostatmarkedet

Toyota Material Handling utvider og moderniserer utvalget av både sine elektriske og forbrenningsmotordrevne motvektstrucker. Den største nyheten er at de nå går inn i det viktige hydrostatmarkedet med den helt nye Tonero HST. Samtidig lanseres nye og lenge etterlengtede modeller av Tonero over 3,5 tonn, samtidig med at 80-volts programmet av Traigo utvides med kraftigere modeller. Produsenten har også lansert en helt ny modell av plattformtrucken BT Levio i tillegg til at flåtestyringssystemet I_Site har fått nye funksjoner og nå kan styres via en app.

Toyota Material Handling kan nå tilby Tonero også med hydrostatisk drift. Drivlinjen har sin styrke ved intensiv drift med mye start og stopp. Foto: Toyota

Henning Ivarson

Opp gjennom årene har vi blitt godt vant til at både lastebil- og truckprodusentene legger viktige lanseringer til de årene det er store internasjonale fagmesser. Med CeMAT - verdens største logistikkutstilling - nært forstående, var det således ingen stor overraskelse at Toyota Material Handling Europe samlet godt over 100 fagpressejournaliser fra et tyvetalls land i Hannover til en forhåndsvisning av noe av det som de vil stille ut på messeområdet i den samme byen når CeMAT åpner dørene den 19. mai. Omfanget av nyhetene var imidlertid større enn mange hadde trodd på forhånd.

Vil bli størst også i Europa

Hirooki Fujiwara, styreformann i Toyota Material Handling Europe og Senior Managing Officer i moderselskapet Toyota Industries Corporation (TICO), har et klart mål; å bli størst også i Europa. I fjor produserte TICO 190 000 trucker og har lenge vært verdens største produsent av trucker. Markedsleder i både Asia og i USA, men fortsatt bare nummer tre i Europa etter Linde og Jungheinrich.

For å nå målet forteller Fujiwara at de lenge har arbeidet tett opp mot det europeiske markedet. "Customer first" er ledetråden. Både gjennom å tilby markedstilpassede og optimaliserte løsninger for så vel små som store kunder, produkter med samme høye kvalitet som Toyota alltid har vært kjent for å ha og gjennom å tilby best service. Sistnevnte er nylig blitt dokumentert gjennom en stor spørreundersøkelse blant 8 000 kunder i hele Europa der over 90 prosent av respondentene svarte at de fornøyd/meget godt fornøyd. Men Toyotas grunnleggende filosofi om kontinuerlige forbedringer tilsier at dette ikke skal være noen sovepute. Med det nye Toyota Service Consept (TSC), som benytter elementer fra Toyota Production System, skal kundetilfredsheten ytterligere opp, i tillegg til at man på sikt vil gå mer og mer bort fra dagens tidsstyrte serviceintervaller og over til mer fleksible løsninger der service kun skal utføres ved behov.

Hverken Fujiwara eller Matthias Fischer, CEO i Toyota Material Handling Europe, vil svare på når Toyota blir størst i Europa. Fischer påpeker riktignok at avstanden opp til både Jungheinrich og Linde blir mindre og mindre, men at de ikke er blinde på at konkurrentene vil svare og at det derfor vil ta tid.

Toyotas ambisjoner i Europa vil imidlertid være klart synlig på CeMAT i mai. Etter at Linde overraskende trakk seg fra verdens største logistikkutstilling grep Toyota sjansen og har nå overtatt deres store paviljong med 1 000 kvm innendørs gulvareal, i tillegg til et stort uteområde under tak sentralt på messeområdet.

Tonero HST

En forutsetning for å kunne bli størst i Europa er at Toyota Material Handling kan tilby alle de trucktyper som markedet etterspør. Så langt har de hatt stor suksess med sin forbrenningsmotortruck Tonero med konvensjonell hydrodynamisk (converter) drivlinje. Etter press fra både eksisterende og potensielle kunder har produsenten nå tatt frem en tilsvarende med hydrostatisk drift.

Tonero HST (Hydrostatic transmission) vil i første omgang bli tilbudt med løftekapasitet på 2 og 2,5 tonn, men vil bli utvidet opp til 3,5 tonn i løpet av året. Toneroserien strekker seg opp til 8 tonn, men under presselanseringen var det ingen som ville si hvorvidt Toyota planlegger hydrostatversjoner av de tyngre modellene.

Matthias Fischer fremhevet at Tonero HST er den eneste hydrostattrucken på markedet som er utstyrt med en motor som er 100 prosent utviklet for industriell bruk. Foreløpig er det snakk om den samme industrimotoren på 36 kW som benyttes i convertertruckene. Som tidligere meldt ble denne på tampen av 2012 både modernisert og nedtunet med 1kW for å omgå det nye Stage IIIB kravet for motorer mellom 37 og 56 kW som ble innført 1. januar 2013. Produsenten legger imidlertid ikke skjul på at de under CeMAT vil lansere en helt ny motorserie i denne størrelsen som selvfølgelig da vil imøtekomme Stage IIIB og like naturlig vil bli å finne på Tonero HST. Da er det nok sannsynlig at trucken også vil kunne bli tilbudt med en sterkere motor slik tilfelle er med dagens konvensjonelle Tonero som også kan leveres med en effekt på 42 kW.

Bortsett fra drivlinjen - der også Toyota har valgt å benytte komponenter fra anerkjente Bosch Rexroth - samt at en hydrostattruck kan leveres med flere ulike pedalkombinasjoner, er Tonero HST identisk med en ordinær Tonero.

- Det betyr at den eksempelvis blir tilgjengelig både med vår mestselgende standardkabin og med De Luxe-kabinen. Innvendig finner du igjen det behagelige armlenet i kombinasjon med minispaker eller multifunksjonsspaker. Også HST-versjonen byr på integrert vektindikator hvor du bare trykker på knappen for å veie lasten, og negativ parkeringsbrems er også en opsjon på denne modellen, sier produktsjef Kjell Einar Totsås hos Toyota Material Handling Norway.

Han forteller at brukerne også på denne modellen vil kunne velge mellom tre forhåndsinnstilte ytelsesnivåer.

- Så vidt meg bekjent er Toyota de eneste som lar brukerne kunne gjøre dette selv på en hydrostatdrevet truck. På andre merker må dette gjøres av teknikere, sier Totsås, som dessuten minner om at Toyota fortsatt er alene om å tilby sikkerhetssystemet SAS (System of Active Stability).

- Enkelte av konkurrentene hevder at deres grunnkonstruksjon er så sikker at de ikke trenger det, kommenterer vi.

- Jeg respekterer det synet, men mener likevel bestemt å kunne bevise at SAS gir klare fordeler, spesielt på grunn av låsefunksjonen av pendelbevegelsen på styreakselen, som gjør at understøttelsesflata går fra å være triangelformet til rektangulær. Det vil være naturlovstridig å hevde at ikke det øker stabiliteten på trucken ved kjøring i sving. En annen stor fordel med SAS-systemet er mastekontrollfunksjonene.

Den norske importøren har i skrivende stund ennå ikke prisene klare, men Totsås er sikker på at de ikke vil skille seg nevneverdig fra en vanlig Tonero.

Til tross for at Jungheinrich - Toyotas nærmeste konkurrent på det norske markedet - tidligere i år uttalte at dette merket nå selger langt mer hydrostat enn converter, opplyser Totsås at de fortsatt anser den konvensjonelle Tonero som sitt hovedprodukt. I et normalår leverer de rundt 250 stykker fra 1,5 til 3,5 tonn, med hovedvekt på 2,5 til 3,5 tonn, hvilket gjør den til den mest solgte motvektstrucken her i landet.

- Den har konkurrert godt mot hydrostattrucker i en rekke sammenhenger, men samtidig er det helt klart at vi setter pris på å få den nye modellen. Begge fremdriftsformene har sine klare fordeler; hydrostat ved intensiv bruk med mye start og stopp og converter ved lengre kjørestrekninger.

Tonero 3,5 til 8 tonn

Det var i 2007 Toneronavnet for første gang ble tatt i bruk som en felles modellbetegnelse på Toyotas forbrenningsmotortrucker. Det skjedde for øvrig i forbindelse med lanseringen av den nye generasjonen fra 1,5 til 3,5 tonn og som erstattet den tidligere 7-serien.

På ett område har Toyota tatt seg svært god tid med produktutvikling. Deres trucker fra 6 til 8 tonn tilhører den opprinnelige 5-serien som ble lansert så langt tilbake som i 1991, mens de mellomstore truckene fra 3,5 til 5 tonn tilhører 7-serien som kom i 1999. Således kan man si at det var på høy tid at også disse nå har gjennomgått et generasjonsskifte.

Totsås legger ikke skjul på at det periodevis har vært tungt å skulle selge produkter med opptil 23 år på baken og fremhever derfor at de nye truckene er svært etterlengtede.

Tonero fra 3,5 til 8 tonn tilbys med konvensjonell drivlinje og er nå de eneste modellene på det europeiske markedet som fortsatt produseres i Japan og delvis i Kina.

Denne serien er utstyrt med den nye Toyota 1KD, en firesylindret, 3-liters common rail diesel industrimotor med en effekt på 55 kW. I følge Totsås er den svært rentbrennende og har utslippsnivåer som ligger langt under Stage IIIB-kravene, selv uten bruk av partikkelfilter. Den er også utstyrt med variabel turbogeometri som sørger for høyt moment selv ved lave turtall. Mest bemerkelsesverdig er likevel at drivstofforbruket er blitt redusert med mellom 42 og 49 prosent sammenlignet med dagens motorprogram og som vil bidra til betydelige reduserte driftskostnader. Det bidrar også den nye hydraulikkpumpen med variabel «behovsprøvd» leveringsmengde som vil sørge for høy virkningsgrad selv på lave turtall som er viktig på trucker i denne vektklassen som ofte er utstyrt med ulike aggregater. Basert på sensorstyrt teknologi bidrar for øvrig den samme pumpen med tilførsel av nødvendig hydraulikkolje til servostyringen. Også dette bidrar til mindre belastning av motoren og ditto redusert forbruk.

Førerplassen på de tunge modellene av Tonero er i praksis identisk med resten av serien. Også disse vil fortsatt kunne leveres med to kabiner, men dagens luksuskabin fra danske FLK Cabin, blir nå erstattet av Toyotas egen De Luxe slik tilfellet er med de mindre Tonero.

Totsås opplyser at markedet i dette segmentet ligger på i underkant av 200 maskiner. Selv om savnet av nye modeller har vært stort, sier han at de likevel har "forsynt oss greit" med den gamle og røper samtidig at den nye serien allerede er ordrelagt med et tosifret antall enheter. Brukerne finnes hovedsakelig innenfor trelast og tyngre industri, i tillegg til at de også blir brukt blant en del samlastere.

Traigo 80, 4 til 5 tonn

Den foreløpig siste motvektsnyheten fra Toyota Material Handling er en utvidelse av den kraftigste serien av eltrucker; Traigo 80. Denne serien ble introdusert i fjor og har så kraftige ytelser at de kan brukes i miljøer som tidligere var dominert av forbrenningsmotortrucker. Inntil nå har Traigo 80 vært tilgjengelig med løftekapasitet fra 2 til 3,5 tonn, inklusive tre kompaktversjoner, men nå utvides denne rangen med tre nye modeller på henholdsvis 4, 4,5 og 5 tonn.

- Også disse nye truckene henvender seg til en forholdsvis liten brukergruppe her i landet. Det skyldes hovedsakelig at vi har en relativt beskjeden produksjonsindustri sammenlignet med eksempelvis Sverige, sier Totsås, som legger til at hovedvolumet for 80-volterne her i landet er fra 2 til 3,5 tonn.

Bortsett fra to større chassis, som imidlertid har blitt langt mer kompakte enn på dagens modeller, er førerplassen helt identisk med resten av Traigo 80.

Ny BT Levio P-serie og nye funksjoner på I_Site

I tillegg til nyhetene i motvektstruck-programmet, forhåndsviste Toyota Material Handling også sin nye BT Levio P-serie av palletrucker med plattform. En trucktype de hevder ble utviklet av BT for 50 år siden og som for lengst er blitt adoptert av samtlige truckprodusenter. Mens dagens serie består av to modeller med løftekapasitet på 2 og 2,4 tonn, består den nye serien av tre på henholdsvis 2, 2,2 og 2,5 tonn og med langt flere batterialternativer, inkludert Litium-Ion.

Hans van Leeuwen, øverste salgsansvarig i Toyota Material Handling Europe, hevdet under pressevisningen at P-serien forblir de mest kompakte i sin klasse, samtidig med at de har en høyere topphastighet enn noen annen konkurrent.

Flåtestyringssystemet I_Site blir stadig mer populært, også blant norske brukere. Det er nå blitt utvidet med et Smart Access-kortsystem som fullt ut er kompatibelt med ID-kortene som mange truckbrukere benytter til eksempelvis adgangskontroll i bedriften de arbeider i. I praksis betyr det at truckføreren kan bruke det samme kortet til å åpne døren inn til lageret som for å få tilgang til trucken. En annen nyutvikling på I_Site er en app som gjør at lagersjefen vil kunne ha samme fulle kontroll med truckparken ute på lageret som om vedkommende satt foran PC-en sin på kontoret.

Du kan lese mer om både palletrucken og I_Site i neste utgave av bladet.

--------

Salgsdirektør Lars Kleveland:

Økt fokus på å hjelpe kundene

Mange ble en smule forundret da de hørte at en banksjef skulle overta salgsansvaret hos landets største truckimportør. - Men jeg anser meg ikke som en typisk banksjef. Til det er jeg alt for kundeorientert, sier salgsdirektør Lars Kleveland i Toyota Material Handling Norway.

Henning Ivarson

Lars Kleveland (42) vokste opp i en familiebedrift, og kanskje fikk han interessen for forretningsdrift og økonomi inn med morsmelken. Etter en periode i Xerox, kom Kleveland raskt inn i DNB. Der arbeidet han i alle år med salg av ulike bedriftsrelaterte finansieringsløsninger, senest som leder for DNBs bedriftsmarked i Midt- og Nord-Norge.

Lars Kleveland tiltrådte som ny salgsdirektør i Toyota Material Handling Norway på tampen av fjoråret, men kjenner likevel svært godt til det store bygget på Lade i Trondheim. Som jegerprøveinstruktør har han nemlig gjennomført utallige kurs i lokalene som Trondhjem Jeger- og Fiskerforening disponerer.

- Etter å ha gått inn bakveien i ti år, synes jeg det er stas også å kunne gå inn hovedinngangen, sier han med et stort smil.

Kleveland forteller at han aldri tidligere har opplevd en tilsvarende stolthetsfølelse over produktene som samtlige av hans nye medarbeidere utviser.

- Jeg var faktisk litt misunnelig på dem de første dagene, men det tok ikke lange tiden før jeg selv ble svært fascinert av The Toyota Way. Jeg lærte fort at Toyota ikke bare en merkevare, men også et kvalitetsbegrep som ble underbygget da jeg eksempelvis fikk vite at vi i praksis ikke har garantikostnader.

Som bankmann hadde han bare så vidt hørt om Toyota Production System (TPS), men leste seg kraftig opp i ukene før han begynte i den nye jobben.

- Det ryktes at du allerede har planer om å innføre deler av kvalitetssystemet på kontoret, blant annet ved å få hengt opp store tavler på veggen?

- Ja, TPS representerer verdier jeg har stor sans for, og jeg er sikker på at ethvert firma og enhver organisasjon kan optimaliseres med denne kvalitetstankegangen. Eksempelvis med noe så enkelt som å visualisere feilene ved å få hengt dem opp på veggen.

Proaktiv sammen med kundene

Kleveland føler at den nye jobben er ganske lik de tidligere lederstillingene han hadde i bank; hovedfokuset er å hjelpe kundene i deres situasjon, i tillegg til å støtte og utvikle egne medarbeiderne slik at de jobber på best mulig måte.

- Jeg tror nok organisasjonen var spent på at en tidligere banksjef skulle inn i som salgsdirektør. Men selv anser jeg meg ikke som en typisk banksjef. Til det er jeg alt for kundeorientert. Mitt utgangspunkt var alltid hva kunden mente - ikke nødvendigvis hva banken syntes - og så diskutere vi løsninger ut fra det ståstedet.

- Ingen planer om å snu opp ned på noe?

- Nei, hvorfor i all verden skal jeg det?, repliserer Kleveland. - Jeg har stor respekt for alt arbeidet som har vært gjort og som har medført at vi har vært markedsleder i en årrekke. Noen store endringer er det derfor ikke snakk om, snarere mindre justeringer og perfeksjonering.

- Du sier at dere skal gå fra å være en leverandør til å bli en samarbeidspartner. Hva legger du konkret i det?

- Vi må bli enda mer proaktive sammen med kundene. Og da snakker jeg ikke bare om store flåtekunder. For oss er de små kundene minst like viktige. Toyota er tydelig på Kaizen og kontinuerlige forbedringer skal gi verdi for kundene. Det er vår plikt å hjelpe disse og se etter forbedringer hos dem hele tiden. Jeg har en voldsom respekt for all den kompetansen som vår organisasjonen sitter på. I tillegg til å besitte den internt, mener jeg det er kjempeviktig også å få skjøvet den ut til kundene slik at også de kan trekke fordeler av denne kompetansen.

Kostnadseffektive løsninger

I tillegg å hjelpe kundene med å finne frem til de rette produktene og løsningene som gjør selve håndteringsjobben mest mulig rasjonell, er det minst like viktig også å kunne tilby de rette finansielle løsningene for at de skal være mest mulig kostnadseffektive.

Fra tidligere vet han godt at det kreves en viss trygghet å kunne diskutere det økonomiske aspektet med kundene - og mange ganger også utfordre dem på dette. Uten å si det selv, ligger det i kortene at Lars Kleveland har en god del å bidra med på dette området.

www.logistikk-ledelse.no © 2014

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094