23948sdkhjf

SykkelSport Engros: Full rulle på netthandel

Full rulle på netthandelDe store sportskjedene er blitt så dominerende at mange mindre sportsbutikker legges ned. Enkelte klarer seg imidlertid gjennom en aktiv netthandel.Sykkelreparatør Walter Stjer...

Full rulle på netthandel

De store sportskjedene er blitt så dominerende at mange mindre sportsbutikker legges ned. Enkelte klarer seg imidlertid gjennom en aktiv netthandel.

Sykkelreparatør Walter Stjernstrøm (t.h.) og butikksjef Geir Martinsen i SykkelSport Engros monterer nye og vedlikeholder gamle sykler. Foto: Trond Schieldrop

Trond Schieldrop

Svein Bentzen, daglig leder i SykkelSport Engros AS, forteller til Logistikk & Ledelse at de merker utviklingen godt. Halvparten av sykkelsalget skjer nå på nettet, mens resten selges i butikken på Kalbakken i Oslo.

Norge som nedslagsfelt

Med internett som salgskanal har Sykkelsport Engros AS hele Norge som nedslagsfelt. Flere som vurderer å kjøpe sykkel går på nettet for å finne riktig modell og sammenlikne priser.

- Vi tilbyr produkter av høy kvalitet til markedets beste priser. Skal vi overleve i et knallhardt konkurransemarked, er vi avhengig av Internett som salgskanal for å øke kundemassen, sier Bentzen.

Selskapet ble etablert for 13 år siden. Allerede den gang drev de med salg via nett men det var kun et fåtall som brukte denne kanalen.

- Vårt største postordresalg skjedde pr telefon. Folk ringte inn og bestilte sykkelutstyr som var annonsert i dags- og lokalpresse. I dag har bildet endret seg radikalt. Nå har direktebestillinger på nett skutt i været.

Lett tilgjengelig på nett

På spørsmål om hvordan SykkelSport Engros klarer å møte utfordringene som nettet skaper, svarer Bentzen: - Ved å tilby våre beste produkter til markedets laveste priser. Det krever at vi har en oppdatert nettside, der kundene raskt finner frem til sykkelutstyret de er på jakt etter. I løpet av sommeren vil vår web-side få et nytt ansiktsløft.

Orienterer seg på nett

- Tidligere var det profesjonelle sykkelbrukere på jakt etter sykler og deleutstyr som brukte nettsiden mest. I dag har trenden snudd. Flere barnefamilier, ungdommer og voksne bruker nettsiden til å orientere seg om vårt sykkelutvalg. Når for eksempler barnefamilier kommer innom butikken på Kalbakken vet de eksakt hvilken sykkel de skal ha. Dette gjelder også Internettkunder i resten av landet. Er det noe de lurer på, er vi tilgjengelig på telefon eller på www.fullrulle.com. Der får de informasjon om modeller og hva tilsvarende sykkel koster andre steder, sier Bentzen.

Både importør og eksportør

Selskapet opererer med priser som er 30 - 40 prosent lavere enn det konkurrenter tilbyr. Årsaken til at de kan ha det skyldes at selskapet opererer som både importør og eksportør.

- Vi produserer sykler for både det østeuropeiske og amerikanske markedet. Containere fra våre fabrikker er aldri innom Norge. De går direkte til mottakerlandet. I 2005 etablerte vi et selskap på Malta som har distribusjonsansvaret for sykler til det europeiske markedet, og da primært Øst-Europa. Eksporten til Øst-Europa er vesentlig høyere enn resten av Europa. En årsak kan være at markedet i Vest-Europa er mettet på sykkeltilbud, sier Bentzen. Han legger til at overskuddslageret av sykler kommer direkte fra fabrikk til Kalbakken, og er ikke innom distributører som fordyrer sluttprisen. - Dermed kan vi tilby markedet sterkt rabaterte sykler.

Høy kvalitet

I følge Bentzen markedsfører SykkelSport Engros sykler av høy kvalitet. Han viser til at mange store kjeder utenfor sportsbransjen tilbyr billigsykler for å trekke til seg kunder til butikkene for å øke salget av sine primærvarer, enten det dreier seg om bildeler eller dagligvareprodukter.

- Selv om de selger en sykkel av dårlig kvalitet kommer de til å selge like mye kjøtt og grønt, sier Bentzen. - Selger vi ikke kvalitetssykler er vi ute av markedet. Derfor har vårt motto fra dag én vært å bygge opp en fornøyd kundekrets.

Sykkelverksted

Enten syklene kjøpes via nett eller på Kalbakken leveres de med tre års garanti for fabrikasjonsfeil.

- Den dekker ikke service- og vedlikehold. Over hele Norge er det en rekke lokale sykkelverksteder som er spesialister på reparasjoner, service og vedlikehold. De fleste av dem er i stand til å utføre reklamasjonsarbeid, noe vi dekker, sier Bentzen som viser oss deres eget sykkelverksted i tilknytning til butikken.

- Har våre montører tilstrekkelig med tid foretar vi også service på andre sykkelmerker, men i første rekke prioriteter vi de som er solgt gjennom vår butikk, sier Bentzen. Han kan fortelle at kundene setter pris på et lokalt og profesjonelt sykkelverksted i nærområdet. - Vi har flere års kunnskap om sykkel og skreddersyr den etter kundens behov. Det være seg sykler for skog, by, terreng, utfor og triks.

Usosial handel

I løpet av relativt kort tid tror Bentzen at 70 prosent av sykkelsalget vil skje over nett. Men han er ikke like happy for utviklingen.

- Nærheten til produktet og til våre profesjonelle sykkelmedarbeidere kan lett forsvinne med denne salgskanalen. Kommer kundene innom vårt lagerutsalg på Kalbakken får de mulighet til å prøve forskjellige sykkelmodeller før de bestemmer seg for hvilken de skal ha. Dette lar seg ikke gjøre på nett, avslutter han.

------------

Netthandel øker

- Bare fra tredje til fjerde kvartal i fjor økte netthandelsomsetningen av detaljvarer med hele 20 prosent, opplyser Johanne Kjuus, leder for analyse og bransjeutvikling i Virke. - I praksis betyr det at annenhver nordmann handler på nett minst en gang hver fjortende dag.

Det kom frem i en rapport som Norsk e-Handelsbarometer utgitt av Hovedorganisasjonen Virke, presenterte i like før jul i fjor. I løpet av mai kommer det en ny presentasjon.

Den totale omsetningen utgjorde 17,6 milliarder kroner i slutten av 2013, hvorav varer utgjorde 48 prosent, mens tjenester utgjorde 46 prosent. De øvrige 6 prosent av netthandelen er uspesifisert, ifølge rapporten.

Like vanlig

- Den kraftige økningen i fjerde kvartal skyldes til dels julegavehandel på nett. Men trenden er at netthandel begynner å bli like vanlig som å handle i butikk. Barrierene i forhold til sikkerhet og levering er ikke like store som før. Nå er det like enkelt å handle på nett som i butikk, noen ganger enklere, sier Kjuus. Hun legger til at e-Handelsbarometeret følger netthandelen til 1.000 personer som hver 14. dag rapporterer inn hva de har handlet på nett av varer og tjenester.

Kjøper ferie og reise på nett

Den dominerende utgiftsposten i nordmenns handling på nett er ferie- og fritidsreiser. Den utgjør hele 41 prosent av den samlede nettomsetningen. Av varer dominerer data, hjemmeelektronikk, hvitevarer, klær og tilbehør. Barometeret viser også at menn bruker mer penger på netthandel enn kvinner. I snitt bruker norske forbrukere 1.060 kroner per person, hvor menn bruker 22 prosent mer per kjøp enn kvinner.

www.logistikk-ledelse.no © 2014

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.109