23948sdkhjf

Ny BT Levio P-serie: Mest kompakt og høyest topphastighet i sin klasse

Mest kompakt og høyest topphastighet i sin klasseI tillegg til de nye motvektstruckene som ble omtalt i forrige utgave, har Toyota Material Handling Europe også lansert en helt ny modell av plattformt...

Mest kompakt og høyest topphastighet i sin klasse

I tillegg til de nye motvektstruckene som ble omtalt i forrige utgave, har Toyota Material Handling Europe også lansert en helt ny modell av plattformtrucken BT Levio i tillegg til at flåtestyringssystemet I_Site har fått nye funksjoner og kan nå også styres via en app. Samtidig har Toyota Material Handling Norway etablert en egen enhet for "Logistic Solutions".

Henning Ivarson

I forrige utgave av bladet omtalte vi utvidelsen av motvektstruck-programmet til Toyota Material Handling som omfattet den nye hydrostatmodellen Tonero HST, i tillegg til en ny generasjon av Tonero forbrenningsmotortrucker over 3,5 tonn og utvidelsen av 80-voltsprogrammet av Traigo. Som om det ikke var nok, lanserte produsenten og den norske importøren også andre nyheter.

Helt ny generasjon

Én av disse er den nye BT Levio P-serien (bildet). Under pressevisningen av disse palletruckene med plattform gjorde Toyota Material Handling Europe et poeng av at denne trucktypen ble utviklet av BT for 50 år siden og som for lengst er blitt adoptert av samtlige truckprodusenter. Likeledes ble det fremholdt at P-serien forblir de mest kompakte i sin klasse, samtidig med at de har en høyere topphastighet enn noen annen konkurrent.

- Og denne gang er det altså snakk om en helt ny generasjon, og ikke bare litt flikking på dagens modell?

- Det er helt riktig, fastslår produktsjef Kjell Einar Totsås i Toyota Material Handling Norway AS. - Ut i fra spørsmålet ditt forstår jeg at du husker den "nye modellen" som ble lansert for et par år siden, men som ikke ble helt som forventet hverken for oss eller kundene våre da vi forstod at det bare dreide seg om en face lift.

Bedre mulighet til skreddersøm

Mens dagens serie består av to modeller med løftekapasitet på 2 og 2,4 tonn, forteller Totsås at den nye serien består av tre modeller på henholdsvis 2, 2,2 og 2,5 tonn. De kan både leveres med og uten oppfellbare grinder på sidene, faste integrerte sidestøtter eller med ryggstøtte. Valg av maksimal kjørehastighet er også blitt bredere; 6, 8, 10 eller 13 km/t. Likeledes bidrar også et bedre utvalg av batterier til bedre muligheter for skreddersøm.

Kan leveres med lithium-Ion

I tillegg til ulike konvensjonelle batterier fra 225 til 600 Ah, kan den nye P-serien også utstyres med lithium-ion batterier (Li-Ion).

- Dette valget har man nå også på flere BT-modeller, av lede- og plukketrucker, forklarer Totsås. - Ser man isolert på innkjøpskostnaden kan Li-Ion være seks, syv ganger dyrere enn et konvensjonelt batteri, men vil likevel være en lønnsom investering på trucker som går i to, tre skift og som krever bytteløsninger. For mens et bly/syre-batteri har en levetid på ca. 1.500 ladesykluser, har målet med å utvikle Li-Ion vært at det minst skal tåle 5.000 sykluser, og selv det kan dobles ved riktige laderutiner.

Totsås poengterer imidlertid at det må legges til rette for enkel ladertilgjengelighet som eksempelvis kan tilføre batteriet 100 Ah bare i løpet av en kort kaffepause.

- Men da må ladingen kunne skje utenfor pauserommet og ikke i det konvensjonelle laderommet som kanskje ligger i den andre enden av bygget. Tidligere i våres hadde vi en truck på hovedkontoret vårt i Trondheim med Li-Ion. Etter å ha kjørt den så tom at løftefunksjonen kuttet, var den fulladet på under én time.

Enkel betjening

Betjeningen av den nye P-serien er identisk med dagens generasjon. I følge Totsås er den i utgangspunktet svært enkel og logisk, men han fremhever spesielt den nye muligheten for å kunne heve og senke hele styrerøret slik at det tilpasses høyden på truckføreren.

- Det spesielle komposittmaterialet i styrehendelen gjør det behagelig å håndtere trucken under alle temperaturer, også uten hansker, og programmeringen av ytelse i form av fart, akselerasjon og autobrems gjøres enkelt via PIN-kode tastaturet som er standard på alle BT's trucker med styrearm, forklarer produktsjefen.

Han opplyser at P-serien blant flere nyheter også er tilgjengelig i en forsterket versjon som blant annet er utstyrt med doble støttehjul. Palletrucker får jo ofte juling. I tillegg til kjøring med tung last over ramper, brukes de også ofte som en reneste rambukk for å få den siste pallen på plass i lastbæreren.

Toyota I_Site med nye funksjoner

Flåtestyringssystemet Toyota I_Site blir stadig mer populært, også blant norske brukere. Så langt er det i bruk på ca. 13.000 trucker i Europa, hvorav rundt 300 her i landet. Systemet, som Toyota selv hevder ligget et godt hestehode foran konkurrentene, lanseres nå med flere nye funksjoner som gjør at det også er blitt mer interessant for brukere av færre trucker.

En av nyhetene er et nytt Smart Access-kortsystem som fullt ut er kompatibelt med ID-kortene som mange truckbrukere benytter til eksempelvis adgangskontroll. I praksis betyr det at truckføreren heretter kan bruke det samme kortet til å åpne døren inn til lageret som for å få tilgang til trucken.

En annen ny funksjon på I_Site er muligheten til elektronisk gjennomføring av daglig sikkerhetskontroll. Brukeren kan selv legge inn opptil 20 kontrollspørsmål som de selv definerer som kritiske eller ikke-kritiske og som truckførerne må gå gjennom og kvittere for før trucken i det hele tatt skal kunne tas i bruk. Hvis det blir registrert en kritisk feil, lar trucken seg uansett ikke kjøre før feilen er utbedret. Ikke-kritiske feil blir på sin side bare loggført, og brukeren bestemmer selv den videre oppfølgingen.

Alltid oppdatert med ny app

Frem til nå har alle dataene rundt truckene, eksempelvis servicehistorikk, utnyttelsesgrad, hvorledes batteriet er ladet, antall støt etter påkjørsler etc., vært tilgjengelig via en nettside.

Men siden en lagersjef ofte oppholder seg mer ute på lageret enn foran PC-en sin, har Toyota Material Handling tatt frem en smartphone-app til I_Site. Ved hjelp av denne har lagersjefen alle truckdataene bokstavelig talt i lommen og har dermed full kontroll med truckparken uansett hvor vedkommende befinner seg. Ikke minst får man umiddelbar beskjed dersom noe kritisk skulle inntreffe, enten det skulle feilmeldinger i forbindelse med presjekk, en påkjørsel eller hva man selv har definert til å bli løpende informert om.

På spørsmål om hva som er spesielt interessant, også for de mindre brukere, kommer Kjell Einar Totsås nok en gang inn på batterier.

- Et truckbatteri kan koste opp mot 50.000 kroner. Behandler du det godt varer det i minst fem år, men slurver man holder det kanskje bare i to. Derfor er det svært viktig å følge med hvorledes de lades og skjøttes, sier Totsås, som også trekker frem betydningen av å følge med hvordan truckene brukes. Han viser til brukere som bare i løpet av det første året fikk redusert skadeomfanget med 50 prosent.

- En ting er at trucken skades. Det er imidlertid langt viktigere å være klar over at skader på egne varer og lagerinnredning kan være ti ganger høyere.

Egen enhet for Logistic Solutions

Vi har tidligere omtalt Jungheinrichs satsing på system- og logistikkløsninger. Nå gjør Toyota Material Handling noe tilsvarende, om enn ikke i en like stor skala som erkekonkurrenten. Foreløpig i hvert fall. Satsingen gjennomføres både sentralt og her i landet, der organisasjonskartet til Toyota Material Handling Norway nå er blitt utvidet med en ny enhet som kalles Logistic Solutions.

Den ligger rett under salgsdirektør Lars Kleveland og består foreløpig av Jonny Tjøstheim, en viden anerkjent "warehouse-ekspert" og som i en årrekke har vært regionsjef for Oslo og Akershus. Den stillingen er forøvrig blitt overtatt av Hans Kristian Rønning som kom fra stillingen som distriktssjef i samme region.

Kleveland opplyser til Logistikk & Ledelse at Tjøstheim får et overordnet nasjonalt ansvar for blant annet automatiserte løsninger basert på AGV-er eller Radio shuttles, I_Site, SpotMe og reoler (som de nå også tilbyr).

- Kundeløsningene blir stadig mer avanserte og vi er derfor nødt til å ha mer dedikerte personer som skal bidra til å videreutvikle kundene våre, jobbe mot optimale og ofte automatiserte løsninger, men også bidra til kostnadsovervåking. Vi har allerede de første AGV-ene i drift her i landet og flere slike installasjoner er underveis, sier Kleveland som opplyser at automatiseringsterskelen, også på norske lagre, er blitt vesentlig lavere med årene. Han viser til at det alltid er vondt å kutte ned antallet medarbeidere, men at 70 prosent av kostnadene på en truck er tilknyttet personen som sitter på den.

www.logistikk-ledelse.no © 2014

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.049