23948sdkhjf

BYD: Kinesisk utfordrer med europeisk standard

Kinesisk utfordrer med europeisk standardDen store kinesiske batteri- og bilprodusenten BYD, blant annet kjent for sitt utstrakte elbilsamarbeid med Daimler, er en ny utfordrer på det europeiske truck...

Kinesisk utfordrer med europeisk standard

Den store kinesiske batteri- og bilprodusenten BYD, blant annet kjent for sitt utstrakte elbilsamarbeid med Daimler, er en ny utfordrer på det europeiske truckmarkedet og som hevder å ha en avansert batteriteknologi.

Henning Ivarson

BYD (Build Your Dreams) er verdens største leverandør av oppladbare batterier til smarttelefoner og nettbrett, og etter å ha gått inn i automotivindustrien i 2003 er det også Kinas raskest voksende bilprodusent.

Nå har selskapet også kastet seg over truckmarkedet, og vil på årets CeMAT i mai lansere tre elektriske motvektstrucker med løftekapasitet på 2, 2,5 og 3,5 tonn i tillegg til en snile. I løpet av kort tid vil produsenten tilby et tilnærmet komplett program av innendørstrucker.

Litium-jernfosfat batterier

BYD benytter litium-jernfosfat batterier som i følge produsenten krever mindre tid og energi til å bli ladet opp enn tradisjonelle blybatterier og hevdes likeledes å være langt renere og tryggere enn litium-ion (Li-ion). Der er helt vedlikeholdsfrie og skal dessuten holde hele truckens levetid. I følge produsenten bidrar dette til livslengdekostnadene på trucken vil bli redusert med mellom 20 og 25 prosent.

Europeisk standard

Javier Contijoch, ansvarlig for BYDs gaffeltruckvirksomhet i Europa, påpeker at truckene fremstår med en standard som fullt ut imøtekommer europeiske krav.

- Med elektroniske fingertuppkontroller, avfjæret sete, oppvarmede hytter, programmerbare ytelsesegenskaper, regenerativ bremsing, aktiv stabilitetskontroll og mange ulike frisiktsmaster alle på tilbudet, er BYD-truckene spesifisert til å konkurrere direkte med de mest avanserte truckene på markedet i dag. I tillegg har de altså lavere driftskostnader g bruk av BYDs Fe batterier, sier Contijoch.

Truckene produseres på en ikke mindre en én million kvm stor fabrikk i Shaoguan og vil delvis bli montert og kundetilpasset i Venlo i Nederland. Her finner man også BYDs europeiske sentrallager i tillegg til at flere hundre standardtrucker vil stå lagret. På den måten hevder Contijoch at truckene vil kunne bli levert til deres forhandlere i EU innen 24 timer.

BYD har allerede bygget opp et nett av 25 forhandlere i Tyskland, to i Nederland og to i Belgia. Planen er å være representert i hele Europa i løpet av relativt kort tid.

www.logistikk-ledelse.no © 2014

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078