Christoph Beumer er også daglig leder/styreformann i Beumer Group, som med sine over 3 500 ansatte og en omsetning på over 500 millioner euro er en stor internasjonal produsent av ulikt intralogistikkutstyr. Han er også styreformann i VDMA (Verband Deutscher Maschinen- und Anlagenbau) som organiserer mer enn 3 100 virksomheter i Tyskland, og ser dermed klart viktigheten av at tysk industri får vist seg frem for de mange som vil besøke CeMAT mellom den 19. og 23. mai i Hannover.


Kina drar i fra

Selv om CeMAT er verdens største logistikkutstilling, er majoriteten av utstillerne tyske. I følge Beumer er logistikk, intralogistikk inkludert, det tredje største forretningsområdet i Tyskland etter detaljhandelen og bilindustrien. Bransjen er således en solid hjørnestein i tysk økonomi, kunne han slå fast overfor 90 journalister fra 20 land som deltok på årets CeMAT Preview arrangement i Hannover i midten av mars.

De tyske produsentene av ulikt logistikkutstyr har i alt 116 000 ansatte, og omsatte i fjor for 19,7 milliarder euro. Det var en økning på 600 millioner eller rundt tre prosent i forhold til året før. Men selv om denne økningen kan synes beskjeden, var den likevel positiv i forhold til mesteparten av øvrig tysk industrivirksomhet som stod på stedet hvil i forhold til 2012.

2013-tallene for de andre produsentlandene var ikke klare under CeMAT Preview, men det er likevel ingen tvil om Kina troner suverent på topp av verdensrankingen også innenfor dette området. Bare fra 2010 til 2012 økte omsetningen til kinesiske produsenter av logistikkutstyr fra ca. 52 til nær 81 milliarder euro. Ikke noe annet land kan vise til en tilsvarende vekst. På andreplass følger USA som de siste årene har hatt en svak vekst fra 21,5 milliarder euro i 2010 til 25,5 i 2012. Tyskland, som verdens tredje største produsent, økte i samme periode fra 14,1 til 19,1 milliarder euro i 2012. Japan er for øvrig verdens fjerde største produsent av slikt utstyr, men har de siste årene opplevd en stagnasjon som i 2012 resulterte i en samlet omsetning på 9,8 milliarder euro.

Ser man nærmere på hvilke land som kjøper mest logistikkutstyr fra Tyskland toppes denne listen av USA, etterfulgt av Frankrike, Kina og Russland. Omsetningen på alle disse kjernemarkedene snak imidlertid i 2013 i forhold til året før, men ble kompensert med vekst i andre markeder som eksempelvis Tyrkia, Canada og Chile.

1 000 utstillere og 120 000 kvm

Andreas Gruchow, styremedlem i arrangøren Deutsche Messe, kunne på pressekonferansen fortelle at årets CeMAT vil ha drøye 1 000 utstillere og et samlet utstillingsareal på rundt 120 000 kvm.

Etter å ha vært en del av den store paraplyutstillingen Hannovermesse i lang tid, ble CeMAT for første gang arrangert som en frittstående messe i 2005. Frem til nå har den blitt arrangert hvert tredje år, men fra nå av vil den bli arrangert annet hvert år.

Gruchow forteller at andelen utstillere og besøkere utenfor Tyskland har vært jevnt stigende. I år vil rundt 60 prosent av utstillerne være utenlandske og komme fra 40 land. I år har messearrangøren for første gang et samarbeid med den amerikanske organisasjonen MHI som vil organisere en egen gruppepaviljong med rundt 20 amerikanske utstillere.

Hvor mange besøkende årets CeMAT vil trekke, vet naturligvis ingen, men Deutsche Messe både forventer og håper at antallet i hvert fall vil være på samme nivå som i 2011. Da ble messen besøkt av rundt 55 000, hvorav 35 prosent kom fra utlandet. Listen over utenlandske besøkende på CeMAT 2011 toppes for øvrig av Nederland, med Sverige på en imponerende andre plass. Såpass mange dansker besøkte utstillingen at vårt naboland i syd ble den sjette største besøksnasjonen, mens Norge endte helt nede på en 14. plass.

Ny struktur - nye benevnelser

Arrangøren har lenge forsøkt å samle utstillerne etter produkt- og løsningstyper, men utstillingsarealet er likevel så stort at det kan ha vært vanskelig for publikum å orientere seg.

I likhet med tidligere år vil også årets CeMAT være konsentrert rundt det store friområdet med sine tilhørende paviljonger og de fire omkransende store hallene som man finner sentralt på det gigantiske området til Deutsche Messe i Hannover.

Selv om selve området er det samme, opplyser Gruchow at de denne gang har forsøkt å se det hele fra de besøkendes ståsted. Nye benevnelser på de fem hovedklyngene skal gjøre det enklere å orientere seg.

Move & Lift er den største klyngen og vil presentere produkter innenfor materialhåndtering og løfteteknikk, med blant annet trucker, AGV-er, kraner og arbeidsplattformer. Utstillerne vil fylle hall 25 og 26 i nordre kant av det åpne området, inklusiv paviljongene. Etter at Linde overraskende trakk seg fra utstillingen, er deres faste paviljong nå overtatt av Toyota Material Handling.

Store & Load er den nest største og inkluderer mellom annet manuelle og automatiske lagerløsninger, paller, containere samt laste- og losseutstyr. Disse utstillerne vil fylle stor deler av hall 27 vest for uteområdet og hall 13 syd for uteområdet.

Pick & Pack omfatter blant annet pakkemaskiner og -teknologi, måle- og veiesystemer, etikettering og ordreplukksystemer og vil også være å finne i hall 13.

Logistics it rommer som navnet tilsier software, inklusive AutoID/RFID og også denne utstillergruppen blir å finne i hall 13.

Manage & Service i hall 27 inkluderer ulike støttesystemer og tjenester som eksempelvis forsikring, service, finansiering og eiendomsforvaltning.

Fortsatt samarbeid med transport logistic

Mens CeMAT er verdens største utstilling innen intern logistikk, innehar "transport logistic" i München samme posisjon for eksternlogistikk. Etter at de to messene ble arrangert med få dagers mellomrom i 2011, innledet de to messearrangørene et samarbeid om felles markedsføring og promotering. Det resulterte i at CeMAT var ansvarlig for et større innslag av intern logistikk på transport logistic 2013, og i år blir det vice versa. I hall 27 har Messe München bidratt til å skaffe flere eksternlogistikk-utstillere.

Bruktmarked for første gang

For første gang, men neppe særlig interessant for norske besøkere, er CeMAT Dealers - et stort marked for brukte gaffeltrucker. Her vil ti utstillere som representerer ledende merker som Linde, Jungheinrich, Still, Toyota, Hyster etc., legge beslag på ca. 1 800 kvm.

En annen viktig del av CeMAT, men også den relativt uinteressant for flesteparten av tilreisende nordmenn, er CeMAT Forum. I løpet av messen vil det ble avholdt flere ulike fagfora i de respektive utstillingsklyngene.

CeMAT Port Forum ble for første gang avholdt i Wilhelmshaven i 2012 og gjentatt i Hamburg i fjor. I år vil dette for første gang bli avholdt på messen den 21. mai.

Mange utfordringer i bransjen

Christoph Beumer viser til at logistikkintensive bedrifter står foran mange utfordringer som følge av blant annet globalisering, nye handlemønstre, demografi og ikke minst at forbrukerne blir stadig mer individualister.

- Ta biler for eksempel. Mens den klassiske Volkevognbobla i sin tid ble produsert i en standard- og en eksportversjon, hver med fire forskjellige farger, ble det i 2010 konstatert at Volkswagen Golf var tilgjengelig i hele 1023 teoretiske varianter. Og av de 1,1 millioner A-klasse biler som Mercedes-Benz produserte på sin fabrikk i Rastatt i løpet av ett år, var det bare to som var identiske. Man kan si at "normal er ut" - ikke bare med biler, men med alt.

Beumer fremhever imidlertid at logistikkbransjen er spesielt flinke til å møte utfordringer.

- Du vil se og føle dette uansett hvor du går på CeMAT. Det er fordi dette er en messe kjent over hele verden som et stort utstillingsvindu for konkrete løsninger. Logistikk-prosesser kan ikke lenger betraktes hver for seg og isolert. I stedet må selskapene ta et helhetlig syn på flyten av informasjon og varer, både mellom bedrifter og internt, og de må i tillegg planlegge og administrere på en helhetlig måte. Konkurransen foregår ikke lenger mellom bedrifter, men mellom innovasjoner i hele verdikjeder, avslutter Christoph Beumer.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!