Posten Logistikk Varehotell:

Over 90% av bestillingene skjer via web

Posten Norge BA har installert en eBusiness-løsning som gjør at alle postkontorer rundt omkring i landet bestiller rekvisita og andre varer fra Posten Logistikk Varehotell via internett. Målet med webløsningen fra IFS var å erstatte alle manuelle bestillinger elektronisk. Etter 3 måneders drift skjer over 90% av alle bestillinger via web. - Løsningen er fullt integrert med forretningssystemet, og lager alt fra internfakturaer til plukklister og salgsstatistikk, sier "hotellsjef" Olav Momrak.

Trond Schieldrop

Ved nyttår ble Postens sentrallager overført fra driftsområdet Service til forretningsområdet Logistikk, og fikk samtidig navnet Posten Logistikk Varehotell. Dette tilbyr tjenester innen lagring og håndtering av varer, innkjøpstjenester og beholdningsstyring. Det 5.000 kvm store varehotellet ligger på Ryen i Oslo, og betjener i hovedsak interne kunder i Posten. I praksis vil det si alle postkontorer og underavdelinger (ca. 2.500) som bestiller postal rekvisita m.m., men også i økende grad eksterne kunder. Hotellet budsjetterer med en omsetning opp mot 20 millioner kroner for inneværende år.

Web-prosjektet ble satt i gang i november i fjor, og løsningen var klar til bruk på rekordtid i slutten av januar. Momrak er storfornøyd med gjennomføringen til IFS. Den totale investeringen var på i underkant av 1 million kroner. At man kom i mål til rett tid og til en såpass overkommelig pris skyldtes at dette var en avkastning på eksisterende ERP-løsning.

- I og med at nærmere 450 postkontorer nå blir omgjort til posthandel, krever det en god logistikk samt en rask og sikker bestillingsrutine. Vi føler at web-løsningen er med på å gi oss betydelige fordeler mot eksisterende og nye kunder. Web-løsningen var også en forutsetning for å kunne legge ned 16 lokale lagre over hele landet som har medført besparelser på flere millioner kroner for Posten, opplyser Momrak.

Integrert del av den totale logistikkløsningen

IFS har laget webhandelsløsningen for varehotellet med utgangspunkt i det eksisterende forretningssystemet fra IFS. Systemet ble lansert 22. januar i år og er en integrert del av den totale logistikkløsningen.

- Brukeren får opp et enkelt skjermbilde via internett, fyller opp handlekurven, bestiller og får umiddelbar bekreftelse, sier Momrak, som legger til at varene kjøres ut til avtalt tid.

Kundene er altså først og fremst postkontorer, men snart får også en del eksterne brukere som eksempelvis NSB tilgang på web-løsningene.

- Når alle er koblet opp, vil det være mellom 2.500 og 3000 kunder som benytter web i sine daglige bestillingsrutiner til varehotellet, sier Momrak, som viser til at ytterligere kunder innenfor B2C-markedet er i anmarsj.

For varehotellet er fordelene knyttet til økt effektivitet, redusert manuell behandling og mer feilfri ordreregistrering og håndtering. Momrak anslår at investeringen er tilbakebetalt i løpet av to år.

- IFS har etablert en standard for de nettbutikkene som varehotellet skal tilby sine kunder. Det er derfor enkelt å etablere butikker for nye kunder, og få skreddersydd utseendet på sin nettbutikk med egen logo og liknende. Løsningen er enkel, brukervennlig, selvforklarende og tidsbesparende. Brukerne får tildelt et passord og har tilgang til varehotellet 24 timer i døgnet, avslutter han.

Smidig handel over nettet

Adm. dir. Kjell Andersen i IFS Norge AS sier i en kommentar at en rekke norske selskaper som jobber med avanserte logistikkløsninger nå tar i bruk e-business komponenter for å styre virksomheten over nettet.

- Kontrakten med Posten er ikke av de største vi har inngått, men er meget viktig fordi man ved hjelp av våre løsninger får en helt annen funksjonalitet på applikasjonene enn det man hadde tidligere. Som bedrift står man friere til å endre på arbeidsprosessene og til å ta i bruk ny teknologi når man vil. Posten har fått en webhandelsløsning som rasjonaliserer virksomheten fra A til Å uten å måtte skifte ut grunnsystemet.

Han legger til at Posten i lang tid har benyttet seg av IFS-løsninger, og at det derfor var enkelt å gjennomføre e-business oppgraderingen til en overkommelig pris.

www.logistikk-ledelse.no© 2001

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!