Bygglink.no:

Byggevarer er gode e-varer

Gå inn på e-byggevarehuset www.bygglink.no. Tast inn hvor stor garasje du ønsker, hvor mange vinduer den skal ha, legg inn takvinkelen og bestem deg for port. Sekunder etter har dataprogrammet beregnet prisen og skrevet ut en så detaljert materialliste at garasjen kan leveres ferdig oppkappet.

Byggevarer er gode e-handelsvarer i den forstand at de er ensartede, informasjonskrevende, plasskrevende og dyre på lager. Stavangerselskapet Bygglink har hverken lager eller butikklokaler, og kan derfor tilby lavere pris enn tradisjonelle byggevarehus. Varene blir levert direkte fra grossist til kunde. Kostnadsreduksjonen blir størst med full automatisering, og et system som ignorerer grensen mellom internett og det bakenforliggende forretningssystemet. Økonomisystemet Damgaard Axapta benyttes både til e-handelsfunksjonene, og også ordre, faktura, logistikk og regnskap.

På ett år er det virtuelle byggevarehuset Bygglink blitt landets største i sitt slag, og var dessuten landets 10. mest besøkte e-butikk ved KapitalDatas måling for juni/juli.

Stor fordel med ASP

I stedet for å kjøre til butikken med tilhenger etter materialer og murstein, bestiller man altså det hele på internett. Deretter blir byggevarene levert hjem til kunden - enten helt gratis, eller for en svært rimelig penge.

Daglig leder Leif Moberg i Bygglink forklarer hvorfor byggevarer er gode nettvarer:

- Det er på samme måte som PCer og bøker. Folk vet hva de skal ha, og produktene er enkle. Ofte kjøper de det samme mange ganger. Dermed er pris viktig, og med netthandel hopper vi over det kostnadsdrivende detaljistleddet, sier Moberg, som legger til at trafikken er stadig økende, og at selskapet nå kan levere varer til store deler av Sør-Norge.

Med åtte ansatte og null varer på lager omsatte selskapet for 17 millioner kroner på nettet i sitt første fulle driftsår i fjor. Etter en kraftig vekst, ligger Bygglink i år an til å komme opp i 30 millioner kroner. Dermed ble det raskt klart at selskapet var helt avhengige av et IT-system med kapasitet til høyt transaksjonsvolum og fleksibel funksjonalitet, både til netthandelen og til sitt interne forretningssystem.

- Med det utgangspunktet, var Damgaard Axapta i realiteten det eneste alternativet, sier IT-sjef og Bygglink-gründer Dag Pettersen.

Løsningen er implementert av Hands i Stavanger og levert via ASP-operatøren Cegal på 2 Mb fastlinje og 1 Gb båndbredde mot internett. Hele investeringen er på 2,8 millioner kroner. Av det utgjør design, installasjon og opplæring av Axapta i underkant av 1 million kroner. Prosjektet tok ca 7 måneder fra planleggingen startet til butikken var på nett.

Bygglink er forøvrig svært godt fornøyd med ASP-løsningen (Application Service Provider).

- Når du henter software fra en ASP, leier du funksjonalitet i stedet for å kjøpe programmet selv. Programmet og databasen ligger på en kraftig server hos leverandøren, og du går inn på ditt område via internett eller fast linje. Det er rimeligere, sikrere for vår oppetid og kundens personvern, og avlaster oss for driftsoppgaver. I stedet kan vi bruke all vår konsentrasjon og kompetanse på å selge byggevarer, sier Moberg.

Kundebetjente kalkulatorfunksjoner

En viktig kundefordel i Bygglink er kundebetjente kalkulatorfunksjoner for priser og materiallister. Kunden legger selv inn aktuelle mål og standarder. Ut fra det beregner systemet prisen og skriver ut materialliste som blir sendt videre til grossisten over internett. Listen er så detaljert at materialene kan kappes ferdig før de blir kjørt ut. Med dette systemet solgte Bygglink en komplett garasje hver dag i 2000. Selskapet har innredet sin e-handel med byggrelaterte varer og tjenester, men også som kunnskaps- og nyhetskanal med gratis bruktannonser som kundene legger inn selv. Kundemeny, vareutvalg, priser, leveringsbetingelser og annonser er differensiert etter kundens bosted. Dermed slipper kundene i Akershus å få tilbud fra rørleggere i Hordaland.

Fordi Damgaard Axapta er Windows 2000-sertifisert, er verktøy som Microsoft Word og Outlook sømløst integrert i systemet. Alle Officedokumenter som blir sendt til kunder og leverandører (tilbud, ordre) henter alle tall fra Axapta, og blir automatisk linket opp mot kundebasen.

All ordre-, tilbuds- og fakturautskriving og -håndtering er dessuten automatisert - både til kunde samt til og fra underleverandører. Dette er standardmoduler i Damgaard Axapta som Bygglink bruker uten modifiseringer.

Via skjermbilder i Axapta utfører Bygglink selv oppdateringer i form av nye produkter og priser, ny menydesign osv. Bare minimale endringer er nødvendige for å etablere hele e-handelen på andre domener.

- Med en butikk basert på Damgaard Axapta kan vi starte lokalt, samtidig som vi har uendelige vekstmuligheter, påpeker Leif Moberg avslutningsvis.

www.logistikk-ledelse.no© 2001

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!