Volvoforhandler tok i bruk nytt tidregistreringssystem:

Sparer to millioner kroner pr. år

Volvos lastebil- og bussforhandler Moderne Transport AS i Bergen innførte tidregistreringssystemet ProMark i hele organisasjonen for ca. et år siden. Siden da har man oppnådd svært gode resultater med effektivisering av verkstedet.

Selskapet inngår i Strømberg Gruppen som er spesialisert i salg og service av Volvo lastebiler og busser, samt karrosserioppbygging. Foruten Moderne Transport AS i Bergen, består gruppen blant annet av Volvoforhandlerne Laastad Last og Buss AS i Haugesund og Rieber Thorsen Last og Buss AS i Sandnes samt ARKA Karosserifabrikk AS.

Konsernsjef Per Gunnar Rasmussen er meget tilfreds med de resultatene som Moderne Transport har oppnådd med det nye tidregisterings-/datafangstsystemet.

- ProMark er en meget viktig del av vår IT-utvikling for hele konsernet, og jeg vil gå så langt som å si at ProMark er det systemet som enkeltstående sett har størst betydning for utviklingen og effektiviseringen i Moderne Transport.

Volvoforhandleren i Bergen bruker ProMark såvel i administrasjonen som på verkstedet. Og det er i verkstedet man har oppnådd de største fordelene. Hjertet for et Volvoverksted er merkets reservedelssystem Nevada, der lastebiler og busser som kommer inn til reparasjon føres inn. Data overføres automatisk herfra til ProMarks jobbmodul der mekanikerne på verkstedet henter jobber på en sentralt plassert PC-Mark terminal i verkstedet.

Integrasjon til reservedelssystem

Rasmussen opplyser at den direkte integrasjonen til Nevada har gitt dem mange fordeler.

- For det første skal vi kun taste inn opplysningene i våre systemer én gang. Mengden av papir på verkstedet er minimert når mekanikerne får sine oppgaver presentert direkte på skjermen. Utover dette har ProMark gitt oss mulighet for å organisere mekanikerne i selvstyrende grupper med 4-5 mekanikere i hver.

Tidligere skulle mekanikerne henvende seg i verkstedsadministrasjonen for at få utlevert neste jobb, men nå sørger hver gruppe selv for å hente neste jobb frem på skjermen når de er ferdige med den forrige.

- En ytterligere gevinst ved denne måten å arbeide på, er at vi har fått styr på hver enkelt medarbeiders innsats. Hver gruppe har også en bonusordning som er basert på det arbeid som er utført, sier Rasmussen, som legger til at effektiviteten i verkstedet samtidig er blitt målbar.

- Vi kan sammenligne den medgåtte tiden til en reparasjon med den standardtid som Volvo oppgir i Nevada, og vi kan sammenligne tidsforbruket for en gitt reparasjon mellom de enkelte mekanikere. Det gir oss mulighet for å lære av det vi gjør i hverdagen samt utnytte de ressurser vi har bedre.

Høyere faktureringsgrad

Innførelsen av ProMark på verkstedet har også betydd at faktureringsgraden på relativt kort tid er steget fra 80 til 85%.

- Men vi stopper ikke her. På lang sikt har vi et mål om at den skal opp på 90%. Samtidig med at faktureringsgraden har økt, er også faktureringshastigheten steget. Målet er at en faktura skal kunne skrives ut så snart en lastebil forlater verkstedet, så blir det automatisk tatt høyde for om en reparasjon skal faktureres ut fra faktisk medgått tid til reparasjonen eller etter Volvo standardtid.

Sandnes og Haugesund kommer etter

ProMark-prosjektet i Moderne Transport er kjennetegnet av at man innfører systemet i små veldefinerte trinn. Det skal sikre at hvert trinn er lønnsomt, at man får effekt av hvert prosjekt, at man lærer av hvert prosjekt, og at man kan se nye muligheter.

Hos forhandleren i Bergen er ProMark ennå relativt nytt, og Rasmussen ser fortsatt mange muligheter for å utnytte systemet på nye områder og å bli bedre på de områder hvor gruppen allerede har tatt ProMark i bruk.

- Når vi har gjort våre erfaringer her, skal ProMark også implementeres i de øvrige avdelinger i Sandnes og Haugesund, sier Per Gunnar Rasmussen, som avslutningsvis legger til at ARKA Karosseri implementerte ProMark allerede for to år siden og således er den enheten i Strømberg Gruppen som er kommet lengst i bruken av ProMark

Basert på de gode erfaringene til Moderne Transport AS, opplyser daglig leder Tommy Østli i Mark Norge til Logistikk & ledelse at selskapet allerede er i god dialog med Volvos 4 øvrige forhandlergrupperinger i Norge. Han presiserer imidlertid ProMark passer for alle typer verksteder, og således har et stort potensielt kundegrunnlag langt utover bilbransjen.

www.logistikk-ledelse.no© 2001

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!