REMA 1000

- Vi er ekstremt resultatorienterte

Rema 1000 har valgt Damgaard Axapta som felles økonomi- og rapporteringssystem for 350 butikker i fem regioner. Completo vant kontrakten i konkurranse med IFS som hardeste konkurrent. - Axapta pekte seg tidlig ut som et hensiktsmessig system til vårt formål. Alt hos Rema 1000 må være enkelt og kostnadseffektivt - også de administrative rutinene, sier økonomidirektør Vegar Kulset.

Når melken og brødet ditt blir slått inn i en av de ca 1.500 Remakassene, går handelen automatisk inn i butikkens dataanlegg. Derfra går den videre på fast linje til tynne klienter på ett av fem regionkontor som kjører Axapta over faste linjer til kjedens hovedserver. Selve systemet er installert bare på serveren og kan vedlikeholdes fra den. Axapta er objektorientert; endringer som blir gjort på ett sted, forplanter seg derfor til alle regionene.

- Vi er ekstremt resultatorienterte og er derfor avhengig av rask og sikker rapportering. Mandag morgen har vi salgstallene for foregående uke for alle de 350 butikkene. Til sammen er det en omsetning på om lag 300 millioner kroner i uken, med andre ord 15 - 16 milliarder på årsbasis, sier Kulset, og poengterer at en Remakjøpmann skal bruke all sin tid og energi ute i butikken hos kundene. Derfor er det franchisegiver Rema 1000 Norge som fører alle regnskap. Arbeidet foregår på regionkontorene.

- Vi vokste ut av vårt gamle regnskapssystem, Micro 80, der vi blant annet måtte manuelt innom alle de 350 butikkene i systemet for å få ut samme rapport. Nå kan rapporter kjøres ut felles for et ubegrenset antall butikker, fortsetter Kulset.

- For Completo er dette en milepæl i våre Axaptaleveranser. Denne kunden og de oppgaver som skal løses er en viktig del av Completos langsiktige strategi for utvikling av sine markeder, sier adm. dir. Tor Martin Ødegaard i Completo.

Rema 1000 sendte sine kravspesifikasjoner på nytt system til ca 35 tilbydere. Fire av dem fikk en dag hver til å presentere sine opplegg. Til slutt sto det mellom Completo og IFS. I kritiske testkjøringer pekte Axapta seg ut.

- Vi jobber hardt for å etterleve våre egne læresetninger om at «det enkle er ofte det beste», så enkle standardiserte løsninger er derfor vesentlig for Rema 1000, påpeker økonomidirektøren.

I tillegg til de tekniske kravene, var det en forutsetning at det nye systemet skulle komme fra en solid, langsiktig leverandør.

Axapta-løsningen hos Rema 1000 bruker modulen Axapta Finans, som er satt opp slik at den kommuniserer med lønnssystemet Vivaldi. Systemet ligger på en felles server og er bygget ut til 150 samtidige brukere mot en Oracle database. Brukerne er tynne klienter som er koblet opp med faste linjer. Deler av løsningen er også internettbasert.

- Dette er en viktig kontrakt for oss. Det bekrefter at Axapta også har en plass blant de store selskapene i Norge, sier country manager Tommy Ødegaard i Damgaard ASA.

--------------

Rema 1000 har omlag 500 butikker i fem land. 350 av dem ligger Norge. Til sammen 5.000 ansatte omsatte for 13,8 milliarder kroner i 2000 (eks. mva.). Hittil i år har omsetningen økt med 15 prosent, mens dagligvaremarkedet totalt bare har vokst med et par prosent de siste årene. Rema 1000 er et rendyrket franchisekonsept der hver enkelt kjøpmann eier sin butikk som han driver etter kjedens standarder. Kjeden bruker ikke grossister, men henter alle sine varer direkte fra produsentene og distribuerer dem selv.

www.logistikk-ledelse.no© 2001

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!