23948sdkhjf

SRM: ABB kan spare millioner av dollar på innkjøpssiden

SRM:ABB kan spare millioner av dollar på innkjøpssidenABB, som er verdensledende innen kraft- og automasjonsteknologi, sparer store summer ved å benytte SAS Institutes løsning for Supplier Relationshi...

SRM:

ABB kan spare millioner av dollar på innkjøpssiden

ABB, som er verdensledende innen kraft- og automasjonsteknologi, sparer store summer ved å benytte SAS Institutes løsning for Supplier Relationship Management (SRM). ABBs divisjon Group Processes har den siste tiden satt fokus på innkjøpskjeden og har allerede oppnådd store besparelser som resultat av denne strategiske satsningen.

ABB-konsernet består av flere hundre selskaper fordelt på over hundre land. Gruppen har tradisjonelt hatt mer enn 100.000 leverandører. Da den strategiske satsningen på innkjøpskontroll ble innledet, fant man at ca. 5.000 av disse sto for mer enn halvparten av ABBs totale innkjøp. Videre fant man at gruppens selskaper i ulike land gjorde parallelle innkjøp av tilsvarende produkt fra forskjellige leverandører.

Hovedmålsetningen ved prosjektet var å rasjonalisere på innkjøpssiden gjennom å finne frem til færre leverandører som man til gjengjeld kunne utvikle et bedre forhold til. SAS Supplier Relationship Management ble valgt som løsning for å identifisere de viktigste leverandørene. Systemet skulle også brukes til å finne frem til innsparingsmuligheter på kostnadssiden.

Innsparinger på 10 prosent

På generelt grunnlag har analyseselskaper som McKinsey, PricewaterhouseCoopers og AT Kearney beregnet at gode systemer for SRM kan bidra til å kutte innkjøpskostnadene med 10 prosent. For store selskaper som ABB vil dette utgjøre flere millioner dollar.

ABBs divisjon for «Group Processes» ble etablert i januar 2001 for å stimulere veksten og kutte kostnadene ved å innføre felles rutiner og felles infrastruktur for hele gruppen. I fjor avlyste divisjonen over 350 prosjekter, slik at man kunne konsentrere seg om de prosjektene som virkelig støtter kunder og ansatte, og som gir raskest avkastning på investeringene.

Prosjektet for innkjøpsstyring og -rasjonalisering tilfredsstilte disse kravene. Man gikk derfor videre med å innføre eSMART, som er navnet på ABBs webbaserte analysesystem for innkjøp på verdensbasis. eSMART, som bygger på SAS Supplier Relationship Management, er senere blitt utropt til et av de mest lønnsomme prosjektene i 2001.

En av funksjonene til eSMART er å fortelle hvilke enheter som kjøper hva og hvor mye fra hvilke leverandører i hvilke land. Brukerne av systemet, på et visst nivå, kan legge inn sin verdivurdering av risikoen ved å benytte ulike leverandører, samt en vurdering av deres evne til å levere på tid og i henhold til spesifikasjon.

Ved å bruke dette systemet, holder ABB styr på innkjøp til en total verdi av mer enn 5,5 milliarder US dollar på verdensbasis. Detaljert informasjon om 13.000 forskjellige leverandører ligger inne, samt mer enn 2,5 millioner ordrelinjer fra 14 land.

Satse riktig

De fleste selskaper er på utkikk etter metoder for å kutte kostnader på innkjøpssiden.

- Våre systemer gjør dette arbeidet enklere ved å gi integrerte oversikter over de viktigste leverandørene. På denne måten kan innkjøpssjefene optimalisere arbeidet og redusere utgiftene, sier Ian Jenkins som arbeider med i Supplier Relationship Management i SAS Institute AS.

Stein Erik Grønland - daglig leder i Sitma AS og professor ved Norges Handelshøyskole - sier i en kommentar at en viktig faktor for å effektivisere kostnadene ved innkjøp er å utvikle sterkere relasjoner med færre leverandører.

- Den tradisjonelle konkurransemodellen er i mange tilfeller direkte ineffektiv og kostnadsdrivende. For å satse riktig er informasjon viktig, og styring av leverandørrelasjonene, noe som blant annet kan støttes ved hjelp av SRM-løsninger, sier Grønland.

www.logistikk-ledelse.no© 2002

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.125