The IMI Suite:

Effektivt verktøy for detaljhandelen

Med den nye produktporteføljen The IMI Suite, kan detaljhandelens ordre- og distribusjonskjede styres av hva konsumentene faktisk kjøper i butikkene. - Med ett grep øker salget i butikkene, lagerkostnadene reduseres og man får bedre samspill med leverandører. Vi tror så mye på dette produktet at vi tilbyr verdibasert prissetting, sier Ulf Casten Carlberg i Industri-Matematik.

I alle komplekse systemer må man identifisere flaskehalsen, og innen detaljhandelen er det konsumentens etterspørsel som skal styre flyten høyere opp i kjeden.

I følge produktutviklingsdirektør Ulf Casten Carlberg i Industri-Matematik har det imidlertid ikke eksistert noen ferdige IT-systemer som støtter dette perspektivet. Nå har IMI utviklet en komplett løsning kalt The IMI Suite, og som hevdes å sette detaljhandelsvirksomheter i stand til å styre hele sin ordre- og distribusjonskjede etter hva som faktisk selges i hver enkelt butikk.

- Hva som selges styrer på denne måten påfyllingen av varer og de daglige transportene til butikkene, arbeidet på sentrallageret og terminaler, varestrømmer inn til de store lagrene samt leverandørenes produksjonsplaner. Alt synkroniseres gjennom IMIs logistikksystem for å gi påtagelige resultatforbedringer, forklarer produktutviklingsdirektøren.

Store besparelser

Han hevder at det er store penger å spare med IMIs produktportefølje, og refererer til en studie IBM gjennomførte hos den store matvarekjeden Carrefour i Frankrike.

- Før testen manglet gjennomsnittlig 12 prosent av de varene kundene ville kjøpe i hyllene. Gjennom å ta i bruk en pilotløsning kunne dette reduseres til 1,5 prosent, noe som muliggjorde dramatisk høyere salg. Lagerkostnadene ble redusert med 21 prosent og ordrekostnadene med 80 prosent. Dessuten økte omsetningen per kvadratmeter radikalt, sier Carlberg, og legger til at IMI er så sikre på at deres løsninger gir de utlovede resultatforbedringene at de er forberedt på å selge systemet med en verdibasert prissetting.

- Det innebærer at en stor del av våre inntekter bare betales ut når visse minimumsmålsettinger oppnås, sier han.

Blant IMIs kunder finnes blant annet flere store europeiske detaljhandelsvirksomheter innen den nederlandske Aholdgruppen som er verdens femte største matvarekjede. IMI har bare noe over 200 kunder, men det er en eksklusiv gruppe som er opptatt av at IT-systemene for ordre og distribusjon virkelig skal gi konkurransefordeler. Carlberg mener at en investering i produktporteføljen betaler seg på mindre enn ett år.

- Gjennom å styre hele kjeden etter hva kundene virkelig kjøper, skapes massevis av gode effekter hele veien oppover i kjeden. Derfor finnes det veldig stor interesse for våre løsninger blant flere av de riktig store detaljhandelskjedene, avslutter han.

www.logistikk-ledelse.no© 2002

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!