ISMO:

Effektiviserer transportbransjen

Sybase Inc. lanserer nå IT-løsningen ISMO (Integrated Solutions for Mobile Operations) for innsamling av kjøretøydata på det nordiske markedet. Med denne løsningen får man kontroll med utgiftene og bruken av bilparken. - Med ISMO kan kunder spare opp til 5 prosent i drivstoff- og lønnsutgifter, sier nordisk e-businessansvarlig Olav Kveim.

Trond Schieldrop Göteborg

En hovedutfordring for transportbransjen er å utnytte sjåførens og kjøretøyenes kapasitet best mulig. I en bransje der resultatmarginene ofte er små, kan justeringer i sjåfør adferd og kjøremønstre ha stor økonomisk betydning.

- Drivstoff er transportbedriftenes store utgiftspost. Avvik fra ren nyttekjøring, unødvendig stopp og ubetalt venting kan gi utgifter som kunne vært unngått med bedre verktøy, sier Kveim. Han legger til at sjåførenes kjørestil påvirker kostnadsbildet.

- Raske akslerasjoner og mange oppbremsinger er energikrevende og øker vedlikeholdsbehovet. ISMO handler om hvordan passasjer- og godstrafikk skal drives med lavest mulige utgifter til det beste for transportbedriftene og deres kunder.

Innsamling av data

ISMO består av en database plassert i kjøretøyet. Den samler inn data fra en kjøretøy computer som logger drivstofforbruk, gasspådrag, bremsebruk m.m.

- Databasen samler fortløpende inn data fra en GPS enhet og kan også være tilknyttet en enkel førerterminal. Her kan sjåføren legge inn årsakskoder for å forklare en hendelse under kjøring eller når bilen står stille. All informasjonen som samles inn overføres til kjørekontoret hvor den kan fremstilles i andre systemer eller i form av rapporter. Fordelen med ISMO, sammenliknet med liknende løsninger på markedet, er den enkle kundekonfigurasjonen, sier Kveim.

Han legger til at ISMO baserer seg på en standard åpen teknologi slik at integrasjonen er enkelt å gjennomføre mot ulike systemer og teknologier som kunden allerede har tilgjengelig.

Bruk av data

Hos de kundene som har installert ISMO er nytteeffekten stor. Bruken av dataene går på å måle kjøretøy- og sjåføreffektivitet.

- Her kan man også digitalisere gamle papirbaserte rutiner herunder kjøreordre og fakturagrunnlag. Dette kan danne grunnlag for sjåførens lønn. Ved bruk av ISMO viser det seg at lønnsutbetalingene reduseres og faktureringen øker fordi man har mer korrekt informasjon å gå ut fra. Med kartdisplay, som viser hvor ethvert kjøretøy befinner seg, blir det langt færre «hvor er du» samtaler, sier Kveim og opplyser at erfaringene viser at telefonutgiftene reduseres med opptil 10 prosent på kjørekontoret.

- Løsningen har vist seg å gi bedre kjørevaner blant sjåførene. Dette gir betydelig innsparinger i de løpende kostnadene og over 10 prosent på «problemsjåfører», hevder han.

Samarbeid med Fartskriver

Sybase har innledet et nært samarbeid med det norske selskapet Fartskriver, som har flere års erfaring med kjøretøycomputere.

- Sammen med dem kommer vi med en skreddersydde totalløsninger for norske transportbedrifter (transportører og busselskaper), sier Kveim. Han legger til at denne løsningen vil danne grunnlag for Sybase i den videre satsingen i det nordiske transport- og logistikkmarkedet.

- Interessen for ISMO er stor både hos transport- og busselskaper og disse forventer store besparelser ved bruk av en slik løsning, avslutter han.

www.logistikk-ledelse.no© 2002

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!