23948sdkhjf

Microsoft inntar nye markeder: Skal bli ledende også på forretningsløsninger

Microsoft inntar nye markeder:Skal bli ledende også på forretningsløsningerGjennom oppkjøpet av Navision og ERP-selskapet Great Plains har Microsoft ambisjoner om å trone markedet for forretningsløsni...

Microsoft inntar nye markeder:

Skal bli ledende også på forretningsløsninger

Gjennom oppkjøpet av Navision og ERP-selskapet Great Plains har Microsoft ambisjoner om å trone markedet for forretningsløsninger. - For det norske markedet betyr innlemmelsen av Navision i Microsoft at vi får tilgang på et større marked enn tidligere, sier adm. direktør Tommy Ødegaard i Microsoft Business Solutions Norge. Han konstaterer at flere konkurrenter sliter med trang økonomi. - Dette vil påvirke deres investeringsevne, og spørsmålet er om de har livets rett i fremtiden, sier han.

Trond Schieldrop

Ambisjonen til Microsoft er at Business Solution divisjonen skal vokse til en omsetning på 10 milliarder dollar i løpet av 2010.

- Det er en amisiøs målsetting, men ikke umulig å oppnå med verden som arena. Verken Navision eller for den saks skyld Great Plains kunne klart en slik ambisjon som «enslige svaler». For våre norske kunder og partnere vil oppkjøpet kun gi positive synergier i et ellers meget turbulent IT-markedet hvor man hører om konkurser hver eneste dag, sier adm. direktør Tommy Ødegaard i Microsoft Business Solutions Norge, som skal videreføre den veksten Navision hadde på eksisterende produkter i det norske markedet, og i tillegg introdusere en lang rekke nye løsninger.

På spørsmål om hvordan han ser for seg omsetningsveksten i fremtiden, svarer han at de ikke kan gå ut med konkrete tall i og med at de er en del av et verdensomspennende børsnotert selskap, men vi har klare ambisjoner om betydelig vekst.

Fremtidig strategi

Etter oppkjøpet i sommer, har Microsoft nå staket ut strategien fremover. Forretningsområdet «Business Solutions» er definert til å være en av de 7 pilarene som skal bringe Microsoft videre.

Ambisjonen er ubeskjeden; en vekst fra fjorårets 500 millioner dollar til 10 milliarder dollar i 2010.

For å oppnå denne svimlende målsetningen setter Microsoft i gang en rekke tiltak hvor man for det første skal videreføre eksisterende produktlinjer. For det andre introdusere nye løsninger basert på .NET, og som er integrert i deres ERP-løsninger. Den første løsningen som vil bli lansert her er en Outlook basert CRM-løsning tilrettelagt for mellomstore bedrifter. Videre vil man legge vekt på løsninger for konsolidering, mobile- og retail-løsninger samt løsninger for analyseverktøy.

- Sist men ikke minst vil Microsoft lage en ny generasjon med produkter som er kompatibel med .NET. I stedet for at vi og alle våre konkurrenter skal finne opp «hjulet» på nytt, ønsker vi å komme med en standard som dekker alle basisfunksjoner man har bruk for. Tiden er inne for spesialisering hvor tilbudet nå må være enda nærmere kundens verdikjede. Hvorfor skal tusenvis av programvareleverandører finne opp de samme standarder når en hovedbok er en hovedbok, og et lager er et lager?, spør Ødegaard, som mener det er bedre anvendt energi hvis man bruker en felles plattform som man kan spesialisere seg ut fra.

Hele verden som marked

Siden 1984 har Navision lansert tre generasjoner av programvare.

- Vi har konstatert at hver nye generasjon har kostet ti ganger mer enn første generasjonen av den forrige. Vi hadde beregnet at neste generasjon ville kostet minst 1 milliard å utvikle i 1. versjon. Hvor mange utviklere har råd til å gjøre dette, spør Ødegaard.

- Den eneste måten å finansiere dette på er å ha hele verden som marked. Microsoft Business Solutions har idag 4.000 medarbeidere, 4.500 partnere og 250.000 kunder i mer enn 130 land. Dette er en unik posisjon som i seg selv danner grunnlag for videre vekst. I en verden som i stadig større grad blir internasjonalisert, samtidig som kunder etterspør enhetlige og integrerte løsninger, blir vi ett naturlig sted å henvende seg til, sier Ødegaard, og legger til at man har fått en fantastisk mottagelse som nytt medlem i Microsoft familien.

- Vi er blitt møtt med en åpenhet og forståelse som savner motstykke.

Betydelig investeringsvilje

Microsoft har investert nærmere 11 milliarder kroner i oppkjøpet av Navision og et tilsvarende beløp for Great Plains.

- Derfor vil Microsofts oppkjøp av Navision gagne alle parter - det være seg partnere og kunder. Å satse videre på Microsoft Business Solutions er en «safe bet» i ett applikasjonsmarked som står overfor dramatiske forandringer, sier Ødegaard.

- Det at Business Solutions er en av Microsofts 7 divisjoner, innebærer at markedet kan følge vår utvikling når børsmeldingene annonseres. Vi investerer betydelige beløp i utvikling av nye løsninger tilpasset markedets behov, og målet er å være en foretrukket leverandør for våre kunder også i fremtiden.

Microsoft .NET er en bærebjelke i Microsoft sin strategi, og forandrer måten applikasjoner og bedrifter samhandler på. Dette representerer ett paradigmeskifte. Når Steve Balmer (administrerende direktør i Microsoft) mener at Business Solutions er like viktig for .NET, som Office var for Windows plattformens utbredelse, forklarer dette investeringsviljen til Microsoft.

- Alle husker vel hva som skjedde da man gikk fra DOS til Windows. Vi fikk en stor avskalling på leverandørsiden, og det samme vil trolig skje i det paradigmeskiftet vi nå står overfor. Jeg tviler på at vi i fremtiden får se nye aktører som vil starte fra scratch med utviklingen av nye forretningsløsninger. Tvert imot ser jeg for meg en stor avskalling i markedet, sier Ødegaard, og opplyser at Microsoft Business Solutions vil lansere ett rammeverk som gir utviklere den plattformen de trenger for å lage nye versjoner av sin programvare. Inkludert i denne programvaren vil områder som konto, kunder, leverandører, varer med behandlingsregler være etablert.

- Slik sett kan man fokusere på bransje eller ett behov høyere opp i kundens verdikjede. Implisitt i dette vil antall generalister gå ned. Tiden er inne for spesialisering. Hvis jeg var forhandler eller eier av egen plattform ville jeg brukt tid på å definere hvor min styrke er, for så å tydeliggjøre dette internt og eksternt. Feilen som de fleste gjør er at de ønsker å være alt for alle. Å spesialisere seg handler om å velge bort noe, for så å bli bedre på et annet område.

----------------

Microsoft ble grunnlagt 4. april 1975 av to unge menn fra Seattle i USA - William H. Gates III og Paul G. Allen. Deres visjon var at det skulle finnes én PC på hvert skrivebord og i hvert enkelt hjem. Nå - drøyt 25 år etter - er dette en selvfølge for de fleste. Microsoft Corp. er idag verdens største softwareselskap med 50.000 ansatte og hovedkontor i Redmond/ Washington.

www.logistikk-ledelse.no© 2002

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078