Grilstad Fabrikker:

Slakt krever bedre IT-systemer

Krav om bedre sporbarhet av råvarene og dagligvarekjedenes krav om papirløs informasjonsutveksling gjør at spekematprodusenten Grilstad Fabrikker AS i Trondheim investerer flere millioner i nye IT-systemer.

Gale kuer i England og giftig Coca-Cola i Belgia; matvareskandalene har gjort sikkerhet og sporbarhet til et uunngåelig krav i matvareindustrien. Grilstad har gjort nettopp sporbarhet til en del av sitt virksomhetssystem.

Hver dag kommer et par hundre slakt inn til fabrikken. Skrottene blir skjært ned og sortert i biffer og finkjøtt, pølsekjøtt og rester. Pølsekjøttet blir malt, tilsatt yrkeshemmelige krydderier og hengt til modning. Når de er klare, blir noe solgt som hele spekepølser, mens det meste blir skåret, emballert og merket slik kunden vil ha det. På en gjennomsnittsuke blir det kjørt ut 50 tonn varer.

- Våre viktigste kunder er de store matvarekjedene. De stiller krav til IT-systemene hos sine leverandører. Sporbarhet er ufravikelig, og de krever også at alle transaksjoner skal foregå papirløst i e-handelsløsninger, sier IT-sjef Trond Andersen hos Grilstad.

Etter matvareskandalene i Europa krever kjedene full sporbarhet på alle produkter. Salamipakken du kjøper i butikken må kunne spores tilbake gjennom produksjonsprosessen via leverandør og videre til fjøset eller grisehuset der dyret kommer fra. Hos Grilstad stiller dette svært spesielle krav til kvalitets- og styringssystemet.

Snurre filmen baklengs

Når Grilstads Jubelsalami og andre produkter er ferdige, må du kunne snurre filmen baklengs og spore tilbake fra pølsepakka i butikk, via de utallige nedskjærte kjøttbitene til det hele slaktet og til gården det kommer fra.

- Vi registrerer alle nødvendige data med en kombinasjon av strekkodeskanning og online vekter, forteller IT-sjefen.

Hele slakt som kommer til Grilstad blir veiet inn og registrert automatisk i økonomisystemet. Skrottnummeret blir skannet med en strekkodeleser. Strekkoden følger hver del av skrotten videre i produksjonen og under modning og emballering.

- På denne måten kan vi bruke systemet til produksjons- og lagerstyring samtidig som vi har full dokumentasjon av råvarene helt ned til de enkelte pølsepakkene, sier Andersen.

Kundene har tilgang til lagerinformasjon via internett. Alle bestillinger skjer elektronisk, og går automatisk inn i Grilstads produksjonsplanlegging og videre til de administrative ordre- og faktureringsrutinene. Både produksjonsprosesser og transaksjoner foregår i ett og samme system mot én database.

Åpen teknologi

Det var gammel teknologi som fikk Grilstad til å skifte IT-system. - Det ble stadig verre å finne kompetanse på systemet, sier Andersen.

De spesielle bransjekravene gjorde IT-skiftet hos Grilstad til en omfattende prosess der fleksibiliteten i tilbydersystemene ble satt på store prøver. Konsulenthuset abc group har spesialisert seg på næringsmiddelindustrien, og sammen med programvarehuset Navision bistår de nå Grilstad med å implementere de nye styringssystemene, Axapta.

Investeringsrammen er på drøye fem millioner, og de nye systemene skal være i drift fra mai i år. I tillegg til å takle kundekrav skal de nye systemene være et verktøy for å få effektivisert intern drift. Logikken ligger på server, og klientene er tynne. Løsningen omfatter alt fra sporbarhet, administrasjon, regnskap, produksjon, lager og logistikk. Alle transaksjoner med kundene foregår papirløst i systemets e-handelsløsning. Også selgerkorpset, fordelt på tre regioner i Norge og en i Sverige, vil etter hvert få tilgang til systemet over internett.

www.logistikk-ledelse.no© 2002

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!