Hurtigmat blir enda raskere:

Bedre pizza og service med nytt økonomisystem

- Dolly Dimple´s, Norges største pizzakjede, er først med en heldekkende bransjeløsning for pizzarestauranter. Den ble opprinnelige utviklet på Island for giganten Pizza Hut og bygger på Microsoft Navision Attain.

I følge viseadministrerende direktør Trond Bastiansen (bildet t.h) i Dolly Dimple´s gjør det nye systemet at man kan fange markedstrendene og kan yte bedre service.

- Dessuten letter det lagerhåndtering og innkjøp og forenkler administrative rutiner, sier Bastiansen.

Teller hver oliven i 58 restauranter

Pizza er ikke ferdigmat, men et produkt som blir produsert fra bunnen for hver bestilling. Derfor er det nye systemet bygget opp på samme måte som et styringssystem i prosessindustrien. Hjertet er en database med alle pizzaoppskriftene Dolly Dimple´s bruker, og alle de andre produktene de selger. Basen ligger på hovedkontoret, restaurantene benytter tynne klienter og har en backupløsning dersom linjene skulle gå ned. For brukerne ser det ut som om alt foregår på deres egen maskin. I virkeligheten skjer all databehandling på én server.

Spesialløsning for pizza

Bransjeløsningen er en spesialutviklet restaurantmodul på toppen av økonomisystemet. Den består av en rekke tilpasninger som er satt i system og tilpasset både bransjen og grunnprogrammet.

- Når vi leverer ut en pizza fra en av våre 58 restauranter, går det melding fra kassaapparatet til basen, enten online eller i daglige samlesendinger, forteller Bastiansen.

Kjedereaksjon

Hvert enkelt pizzasalg i en Dolly Dimple´s-restaurant setter i gang en rekke prosesser.

Oppskriftregisteret ser hvor mye råvarer som er brukt, og trekker dem automatisk fra lagerbeholdningen på hver restaurant sammen med en fast svinnfaktor. Når lageret blir lite, bestiller systemet automatisk nye varer via internett.

Når pizzaen blir levert til bedriftskunder - et stort og viktig segment for Dolly Dimple´s - skriver systemet ut faktura og oppdaterer kundereskontroen. Alle leverandørene er også registrert i basen.

- Viktig for oss er også de nye mulighetene til markedsanalyser. Basen genererer automatisk salgsrapporter, sentralt, distriktsvis og for hvert salgssted. Rapportene gir oss oversikt og kontroll, og er også et godt verktøy til å måle effekt av kampanjer. Dessuten sier de fra om svinnprosenten blir unormal, forteller Bastiansen.

Raskere pizza

Med et felles system fra kasse til faktura sparer pizzakjeden ekstra dataregi-strering og mulige feilkilder.

- Bestillingen vil gå raskere når vi har alle data lett tilgjengelig. Pizzaen kan leveres hurtigere og våre internrutiner forenkles, sier Bastiansen.

- Løsningen håndterer både administrasjon og kassaapparater, med salgsmodulene for Inhouse, Take Away og Levering. Leveringsmodulen har også en egen callsenterløsning med felles ordremottak for hele landet og kan bygges ut med digitale kart og kjøreruter i bilene, forklarer Eric Lithun hos Hands Bergen, som leverer det nye systemet til Dolly Dimple´s.

- Dolly Dimple´s får nå øyeblikkelig full oversikt over alle transaksjoner og dermed trender i markedet. Om de vil, kan de lage lynkampanjer helt ned til en dag på en restaurant. Da legger de inn en tidsbegrenset knapp som dukker opp på skjermen hos kampanjerestaurantene. Når kampanjen er over, ser de resultatene og mersalget samme kveld, fortsetter Lithun.

Trond Bastiansen i pizzakjeden er overbevist om at systemet vil forandre hverdagen for mange hos Dolly Dimple´s.

- Som du ser, blir vi mer fleksible og desentraliserte med kampanjer. Regnskapsavdelingen må også regne med å arbeide på en annen måte. De får mer tid til kontroll og oppfølging av kunder, salg og råvareforbruk.

Han regner med at 58 restauranter med til sammen 60-70 kassaapparater skal være online i løpet av året. De første kom på plass tidligere i høst.

- Det nye systemet er en spennende og helhetlig bransjeløsning. Etter hvert som vi tar den i bruk, vil vi nok raskt se viktige fordeler, avslutter Trond Bastiansen hos Dolly Dimple´s.

---------------

Dolly Dimple´s er Norges største pizzakjede med 58 restauranter og til sammen mer enn 850 ansatte. Nettoomsetningen i 2002 blir omlag 300 millioner kroner. Kjeden har restauranter over hele landet, både egne og franchise, og eies av Norgesgruppen Servering (50%), Andreas Hatjoullis (35%) og Arne Larsen Økland (15%).

Hands ASA er en børsnotert norsk kompetansebedrift med 850 ansatte i Norden. Hands jobber med helhetsløsninger bygget på forretningskritiske IT-systemer, og hevder å kombinere bransjekunnskap med markedets beste systemer for å skape trygghet, lønnsomhet og økt konkurransekraft for sine kunder.

www.logistikk-ledelse.no© 2002

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!