Den nye kommunikasjonsløsningen til Tollpost Globe:

Solid kvantesprang for både bruker og leverandør

TransWare AS fikk på tampen av fjoråret leveranseordren på en ny kommunikasjonsløsning inkludert et større antall PDA´er til 450 sjåfører og 260 terminalarbeidere i Tollpost Globe AS. Vi har snakket nærmere med adm. direktør Ian Parker og prosjektleder Anne Katrine Wavik i TransWare om den mobile plattformløsningen som gjør det mulig for brukerne å være kontinuerlig online mot Tollpost Globe´s ERP system.

- Transportbedrifter er avhengige av å få brakt sine forretningsapplikasjoner til sine mobile brukere. De tekniske kravene er langt større enn for det private markedet, fremholder Anne Katrine Wavik. - Mobile Client og Mobile Server er to familiemedlemmer i en relativt omfattende produktfamilie. Den inneholder totalløsninger for transportbedrifter med behov for å strømlinjeforme intern logistikken og med fokus på økt kundetilfredshet, sier Ian Parker. Foto: Trond Schieldrop

Trond Schieldrop

Da vi omtalte nyheten i forrige utgave av bladet, uttalte adm. direktør Robin Olsen i Tollpost Globe at den nye kommunikasjonsløsningen representerer et kvantesprang i forhold til tidligere løsninger, og nok en gang viser at selskapet er den mest innovative og fremtidsorienterte aktøren i bransjen.

Avtalen med Tollpost Globe er på nærmere 14 millioner kroner og implementeringen starter i løpet av 1. kvartal. Den har naturlig nok stor betydning også for leverandøren.

- For oss representerer kontrakten et gjennombrudd på det norske transportmarkedet, sier adm. direktør Ian Parker i TransWare AS, og forklarer at løsningen består av 700 håndterminaler av typen Intermec 760 som har bl.a. WWAN (GSM/GPRS), WLAN og PAN (Bluetooth) kommunikasjon innebygget. Alystra skal sørge for at kommunikasjonen fungerer til/fra PDA´ene og Tollpost Globe´s ERP-system. Utviklingen av forretningsapplikasjonen på PDA´en skjer av Tollpost Globe´s egen IT-avdeling i samarbeid med TransWare.

- Vi har allerede levert 50 piloter som er under utprøving hos kunde. Så langt er tilbakemeldingene positive, sier prosjektleder Anne Katrine Wavik i TransWare.

Mobil plattform

Den nye mobile plattformstrategien til Tollpost Globe gjør det mulig for «alle» å kunne ha mulighet for å være online med hovedsystemet. Først starter man med sjåfører og terminalarbeidere.

IT-sjef Dag Unhjem i Tollpost Globe var ansvarlig for innføringen av selskapets første generasjons håndterminaler i 1992.

- I løpet av inneværende år vil fjerde generasjon se dagens lys, og bruken av mobilt utstyr er blitt en del av selskapets kultur, sier Unhjem, og legger til at selskapet har sterk fokus på fordelene den nye teknologien gir.

- Ved å innføre et system som gjør at sjåførene alltid arbeider online med mulighet for toveiskommunikasjon med kjørelederne, vil kvaliteten i vårt arbeid øke og gi oss mer fornøyde kunder. Kjøreoppdrag kan tildeles/ korrigeres ved å sende informasjon fra kjøreleder til brukerens PDA. Resultatet er at sjåføren ikke har behov for å komme innom kontoret eller snakke unødvendig på telefonen for å motta kjøreoppdrag. Dette har helt klart store fordeler for miljøet.

Operativ flåtestyring

Unhjem opplyser videre at sjåførene hele tiden vil ha overblikk over hvor de befinner seg og om status i sitt arbeid.

- Dette muliggjør effektiv bruk av operativ flåtestyring. Bilene tildeles nye oppdrag underveis, noe som vil løse det totale transportbehovet med færre biler. Kunden vil i sanntid vite hvor varene befinner seg. Terminalarbeiderne kan øke kvaliteten arbeidet da det er mulighet for online validering hvis de for eksempel laster riktig gods på riktig bil. Sjåføren får elektronisk kvittering fra mottaker og kan fjerne dagens papirbaserte kvitteringsliste. Ved bruk av Bluetooth (PAN) kommunikasjon kan utstyr som bankkortleser, printer og GPS tilkobles. Kart og rutebeskrivelse kan fremvises på sjåførens PDA. Tollposts webtjenester er hele tiden online, og fullt oppdatert med data fra de nye håndterminalene.

Løsningen har så langt vakt stor internasjonal oppmerksomhet. Tollpost Globe har derfor blitt anmodet om å presentere den for flere internasjonale aktører.

- For oss har bruken av online håndterminaler to klare fordeler. For det første får vi en vesentlig forbedret datafangst som gir langt bedre produksjonsplanlegging til våre ansatte og kunder. For det andre vil vi få høyere kvalitet og presisjon på våre leveranser og tjenester, sier Unhjem, som mener dette er fremtidens plattform for flåtestyring og produksjonsoptimalisering.

Lang erfaring

Medarbeiderne i TransWare har lang erfaring fra det tradisjonelle håndterminalmarkedet. Allerede i 1992 - under selskapet Mandata - var de med på å levere utstyr til Tollposts første mobile løsning.

- Selskapet var den første norske transportøren som tok i bruk mobilt utstyr med mulighet for strekkodelesning. Strekkoden ble brukt til både sortering og pakkesporing (track & trace). Forskjellen på dagens og tidligere løsninger er at man nå er online 100 prosent av tiden man er på jobb. Styrken er at den mobile medarbeider er like tilgjengelig som den stasjonære. Dernest vil all informasjon være tilgjengelig umiddelbart slik at planlegging og verifisering av data kan skje så tidlig som mulig, sier Anne Katrine Wavik.

Standard pakke

Alystra Mobile Client og Alystra Mobile Server fra TransWare har ifølge Ian Parker en logikk som sørger for at det mest hensiktsmessige nettverket velges til enhver tid - enten det er lokalt radionettverk (WLAN) ved Tollpost Globe´s terminaler, såkalte IP-soner ved kjøpesentre/ bensinstasjoner eller GSM/GPRS (WWAN). Dette skjer automatisk, uten noen form for involvering fra brukeren.

- Mobile Client og Mobile Server er to familiemedlemmer i en relativt omfattende produktfamilie. Den inneholder totalløsninger for transportbedrifter med behov for å strømlinjeforme intern logistikken og med fokus på økt kundetilfredshet, sier Parker, og legger til at selskapet de siste årene har lagt ned titusener av timer på utvikling av denne pakken.

- Det viktigste for oss under denne prosessen har vært å unngå kundespesifikk skreddersøm. Resultatet er at Alystra i dag fremstår som en standardpakke.

Markedet fremover

Anne Katrine Wavik opplyser at det i løpet av de to siste årene har skjedd to viktige teknologiske endringer. Det ene er standardisering på Microsofts operativsystemer på terminaler. For det andre har mulighetene for mobilkommunikasjon endret seg kraftig fordi GPRS-funksjonaliteten i dag fungerer tilfredsstillende. Det er også mulig å kombinere lukkede og åpne radionett (WLAN/WWAN).

- Transportbedrifter er avhengige av å få brakt sine forretningsapplikasjoner til sine mobile brukere. De tekniske kravene er langt større enn for det private markedet. For det første er kravet til batterikapasitet langt høyere. For det andre må utstyret kunne tåle røff bruk og temperaturvariasjoner. For det tredje må applikasjonen tilpasses brukernes behov hvor roaming mellom lukkede og åpne radionett skjer automatisk, sier Wavik.

3. generasjons nettverk

Mye tyder på at det vil ta lang tid før 3. generasjons nettverk (UMTS) er tilstrekkelig utbygget for å oppnå lik dekning som med GPRS.

- Men når UMTS er utbygget vil vi naturligvis tilby løsninger som dekker dette. Vi har vår «krybbe» i transportbransjen, men det vi registrerer i dag er at vår mobile løsning har funksjonalitet som gjør det mulig å levere den til alle typer virksomheter med et mobilt behov, sier Parker, og legger til at selskapets ambisjoner strekker seg utover Skandinavias grenser.

- Vi registrerer at løsninger med samme funksjonalitet er mangelvare i Europa, og er i dialog med en rekke store transportaktører som ønsker å se nærmere på løsningen, avslutter Ian Parker i Transware.

---------

TransWare er en del av ErgoGroup som eies av Posten Norge. Selskapet er Nordens ledende totalleverandør av systemløsninger mot transportbransjen med hovedsete i Göteborg og datterselskap i Norge. TransWare har utviklet forretningssystemet Alystra som inneholder programvareprodukter knyttet til transport, logistikk og mobil datakommunikasjon. Alystra har blant annet løsninger for ordreopptak og transportplanlegning inne på kontoret, oppdragstildeling og tilbakerapportering fra sjåfører, samt historikk og avregning. Løsningen lar seg lett integrere med andre foretningssystemer. Selskapet har sterkt fokus på mobilitet og utvikler programvareløsninger til «folk i farten» på PDA´er og bærbare PC´er, uavhengig bransje. Selskapet har siden starten i 1983 opparbeidet seg en vesentlig kompetanse på kundens forretningslogikk og mobilitet.

www.transware.no 

www.logistikk-ledelse.no© 2004

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!