HansaWorld:

Internasjonale bransjeløsninger tilpasset lokale kunders behov

Vi har nå en ERP-suite som passer i 50 ulike bransjer, sier daglig leder Hans Chr. Grønsleth i Hansa Business Solutions. Sammenliknet med alternative leverandører som tilbyr bransjeløsninger via sine partnere, utvikler og vedlikeholder HansaWorld sine sentralt.

Trond Schieldrop

Gjennom internasjonal erfaring hevder Hans Chr. Grønsleth at Hansa har utviklet nye funksjoner og støttede arbeidsprosesser som dekker kundenes spesielle behov.

- Med 15 års erfaring og utvikling har vi nå en ERP-suite som passer i 50 ulike bransjer, sier den norske Hansasjefen, og legger til at løsningene er åpne og således kan kjøres på Windows, Mac og Linux. I tillegg er HansaWorld optimalisert for IBMs kraftige serverløsninger, som i5 (AS 400).

Sammenliknet med alternative leverandører som tilbyr bransjeløsninger via sine partnere, utvikler og vedlikeholder HansaWorld sine bransjeløsninger sentralt.

- Forhandlerutviklede bransjeløsninger kan sammenlignes med kundetilpassede leveranser, mens alternativet kan sees på som standardløsning. Slike spesialløsninger kan over tid bli ekstremt kostbar, fordi det er så få kunder å dele utviklingskostnadene med, sier Grønsleth. Han legger til at HansaWorld i løpet av 15 år har utviklet nærmere 50 standard bransjeløsninger. Disse leveres til distribusjon/ grossist, varehandel/detaljist, tjenesteytende sektor, media, forlag, verksteder.

Internasjonal kundeplattform

For enkelte ERP-leverandører har partnerne det fulle ansvaret med å utvikle bransjeløsninger. Faren er at disse leverandørene mister kontrollen med hvor mange ensartede løsninger som er i markedet.

- HansaWorld tar ansvar for ulike bransjer og videreutvikler disse løsningene sentralt etter bransjens behov. Det gir brukerne tilgang på flere kundegrupper med ulik erfaringsbakgrunn, sier Grønsleth. - En spesialdesignet løsning må tilpasses hver gang den skal oppgraderes.

Fra å ha vært en stor leverandør av forretningsapplikasjoner til små selskaper, beveger HansaWorld seg nå opp i mellom- og storbedriftsmarkedet.

- En gjennomsnittlig HansaWorld-løsning ligger på mellom 5 til 150 brukere, sier Grønsleth, som registrerer økende interesse blant kunder, partnere og konkurrenter.

- Internasjonalt har vi 61.000 kunder og 6.000 i Norge. Kunder som kjøpte vårt system i 1988 benytter fortsatt vår kodebase, noe som gjør at de sømløst kan holde tritt med vår produktutvikling og få med alle data i prosessen. I motsetning til en del konkurrenter er vi plattformuavhengig. Det gir brukerne stor grad av fleksibilitet og forutsigbarhet.

-------

HansaWorld Ltd. med hovedbase i London er en av de raskest voksende leverandører av forretningskritiske løsninger i Europa, Sør-Amerika, Afrika og Midt-Østen. De omfatter produktene HansaWorld Enterprise, HansaWorld Express, HansaWorld Office/2 og HansaWorld FirstOffice.  www.hansaworld.com

www.logistikk-ledelse.no© 2004

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!