Microsoft:

Ny CRM-løsning skal bidra til lønnsomme kundeforhold

Microsofts nye verktøy for kundestøtte - Customer Relationship Management (CRM) versjon 1.2 - ble lansert på det norske markedet tidligerere i år. Det skal bidra til lønnsomme kundeforhold for norske bedrifter. - Her får de et verktøy som bidrar til økt salg, forbedret kundeservice og riktige forretningsbeslutninger, sier O. Stian Lundquist.

Trond Schieldrop

Lundquist beskriver grensesnittet som enkelt og løsningen som tett integrert med Microsoft Office. Det skal derfor være enkelt å lære, bruke og implementere.

CRM-løsningen har fleksible brukeroppsett og rapportmoduler, og man kan enkelt overføre kundelister og rapporter til kjente programmer som Microsoft Word og Microsoft Excel. Outlook-klienten kan også synkroniseres slik at man kan jobbe offline med CRM-systemet i Outlook. Den primære målgruppen for verktøyet er bedrifter med mellom 25 og 1.000 ansatte, men systemet kan også passe godt for både mindre og større bedrifter.

Tilpasset brukernes behov

CRM-systemets versjon 1.0 har vært tilgjengelig på det nordamerikanske markedet siden januar 2003 for i overkant av 1.600 små- og mellomstore bedrifter.

- Med en del tekniske oppgraderinger og justeringer har vi nå fått et verktøy tilpasset brukernes behov, sier Lundquist, og legger til at Microsoft CRM kan kjøres i Microsoft Outlook og Internet Explorer og integreres mot andre forretningssystemer.

Med Microsofts inntreden på CRM-markedet mener han at man kvitter seg med bakgårdstemplet mange CRM-systemer har fått og får et seriøst og konkurransedyktig produkt. I følge IDC Group kan man forvente en kraftig CRM-vekst i årene fremover.

Første forretningsapplikasjon basert på .NET

Microsoft CRM er den første forretningsapplikasjonen fra Microsoft som er designet ved hjelp av .NET-teknologi. I første omgang fås det på engelsk, dansk, fransk, tysk, italiensk, nederlandsk, brasiliansk portugisisk og spansk. Norsk versjon er ventet i løpet av et års tid. Microsofts visjon er utvikling av integrerte arbeidsplasser hvor de ansatte har kontinuerlig tilgang til informasjon og hvor forretningsvirksomheten er tett knyttet til kundene. Systemene som opprettholder forretningsdriften er integrert med hverandre og er uavhengig av plattform- og programmeringsspråk.

- Dette er ideen til .NET-teknologien, sier Lundquist. - Målsetningen er å redusere eierkostnadene, øke lønnsomheten i forbindelse med salg og service og sørge for en integrert arbeidsplass på tvers av økonomisystemer og Web Services. Med vår CRM-løsning frigjør vi ledere, selgere og kundebehandlere fra tidkrevende administrative oppgaver og gir dem tid til å utvikle kunderelasjonene.

Kostnadseffektiv integrasjon

Med støtte for åpne standarder, som XML (Extensible Markup Language) og WSDL (Web Services Description Language), sørger Microsoft CRM for kostnadseffektiv integrasjon med andre forretningssystemer, uavhengig av plattform- eller og programmeringsspråk.

- Som en del av .NET-visjonen vil CRM-løsningen endre måten bedrifter bruker nettbasert informasjon og tjenester på ved utviklingen av lønnsomme kundeforhold. Det gis tilgang på kraftig meldingsfunksjonalitet, verktøy for å sikre datakoblinger og XML-teknologi for avansert datatransformering mellom ulike systemer, opplyser Lundquist.

Slutt på langvarig implementering

Alle bedrifter er avhengig av gode kundeforhold. Verktøyene som tidligere håndterte slike forhold, krevde langvarig implementering og høye opplærings-, vedlikeholds- og tilpasningskostnader.

- Vi tilbyr kraftig CRM-funksjonalitet fra første stund. Slik sett blir det enklere å integrere løsningen. Med Microsoft CRM har selgere tilgang til all salgsfunksjonalitet via Microsoft Outlook, enten man er tilkoblet eller frakoblet nettet. Man kan også arbeide via en nettleser (Internet Explorer) og fritt velge hvor man vil arbeide fra, sier Lundquist.

Fordelen er at man kan redusere salgssyklusen og øke antall inngåtte kontrakter med bredere oppfølging av kundeemner og salgsmuligheter. Man kan automatisere salgsprosesser og bedre håndteringen av tilbud og ordre. Det er også mulig å kommunisere med kunder via målrettede e-postkampanjer og utarbeide budskapet i Microsoft Word.

Detaljerte rapporter

Microsoft CRM inneholder detaljerte rapporter og komplette oversikter over salgs- og supportaktiviteter og historikk.

- Slike effektive hjelpemidler er nyttige når man skal treffe en beslutning. Her kan man kartlegge salgsmuligheter, utviklingstrender og problemområder, sier Lundquist.

Han legger til at løsningen kan tilpasses tredjepartsapplikasjoner og Web Services, og hevder at lave totale eierkostnader gjør Microsoft CRM til en ideell løsning for dagens og morgendagens brukere.

For å oppnå lønnsomme kundeforhold er man avhengig av å kunne måle nåværende forretningsaktivitet, beregne fremtidige inntekter, kartlegge trender blant kunder og evaluere salgsresultat og serviceinnsats.

- Med Crystal Enterprise har brukerne tilgang på mer enn 100 rapporter. Disse kan bidra til økt salg og større kundetilfredshet, sier Lundquist, og legger til at Crystal Enterprise for Microsoft CRM inneholder rapporter, som gir detaljert analyse av aktiviteter og resultater kategorisert etter produkt, medarbeidere, salgsdistrikt, skatteperiode, omløpstid m.m.

Økt kundeservice uten flere ansatte

Med den nye CRM-løsningen hevder Lundquist at kundeservicen og supportkapasiteten kan økes uten å ansette flere medarbeidere.

- Modulen for kundeservice gjør det enklere å spore forespørsler fra kunder, håndtere supporthenvendelser og tilby effektiv service. Ansatte i kundeserviceavdelingene kan arbeide mer effektivt med kunnskapsbasen og dra fordel av automatiserte, tidsbesparende og nøyaktige arbeidsprosesser, avslutter han.

www.microsoft.no/bransje 

www.logistikk-ledelse.no© 2004

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!