23948sdkhjf

Posten: Satser sterkt på netthandel

Satser sterkt på netthandelDet er en betydelig økning i antall bedrifter som tilbyr varer over Internett. – En tredel av våre kunder tilbyr nå varer over nett. De siste 12 månedene har det vært en økn...

Satser sterkt på netthandel

Det er en betydelig økning i antall bedrifter som tilbyr varer over Internett. - En tredel av våre kunder tilbyr nå varer over nett. De siste 12 månedene har det vært en økning på 55 prosent i handling av varer på Internett, sier Øyvind Høgset, senior-rådgiver i Posten Logistikk.

Trond Schieldrop

Posten Logistikk satser for tiden enormt på utvikling av logistikkløsninger gjennom elektroniske nettverk.

- Vi jobber selvsagt også med å videreutvikle og forbedre den fysiske flyten, men vi har størst fokus på utvikling av åpne og smarte IT-løsninger tilpasset kundenes behov. Faktisk er Posten-konsernet i dag en av landets største IT-bedrifter, blant annet med Ergo Group som en del av familien, sier Øyvind Høgset

De bedriftene som stiller størst krav til Posten innenfor elektroniske løsninger og integrasjon er netthandelsbedriftene. De er ofte mer modne for outsourcing og rendyrking av kjernevirksomheten.

- Dette stiller nye krav til oss, særlig på IT-siden. netthandelen.no er et godt eksempel på dette. I løpet av kort tid har bedriften vokst fra ingenting til å være en av våre største kunder. Selskapet har vært kunde hos oss siden 2002 og vi har et tett samarbeid rundt videreutviklingen av våre logistikkløsninger.

Syv av Posten Logistikks ti største kunder tilbyr i dag varer via netthandel i tillegg til andre salgskanaler. Ifølge Høgset ser flere og flere av Postens kunder fordelene ved å tilby varene på nett og tar igjennom det sin del av det stadig økende markedet.

- Når våre kunder lykkes blir det mer å gjøre for Posten også. For de aller fleste netthandelsbedrifter som tilbyr fysiske varer tar Posten seg av logistikken, sier Høgset, og legger til at Posten har en sterk posisjon som hovedleverandør til bedriftene i Business to Consumer (B2C) markedet. Netthandel i dette markedet er økende.

Gode forretningsprosesser bak «shoppingvinduet»

Postens største kunder har bygget opp gode logistikk- og distribusjonsløsninger. Eksempelvis kan nevnes Hattelco som er kåret til årets distributør to år på rad, mens Komplett har blitt kåret til årets netthandelsedrift.

- Begge bedriftene benytter våre logistikkløsninger, sier Høgset, som ser for seg en ytterligere vekst i netthandelen i tiden fremover.

- Internettboblen som for noen år siden vokste raskt, sprakk jo som kjent. Nå ser vi at det igjen er stor aktivitet. Det virker imidlertid som om flere nå har lært av feilene som ble gjort på slutten av 90-tallet. Blant annet ser vi at det legges større vekt på å få gode forretningsprosesser bak «shoppingvinduet». Mange innlemmer netthandel som en del av sin multikanalstrategi for å utnytte prosessene i bunn bedre og oppnå større fortjeneste. I løpet av to år regner vi med at over 50 prosent av våre kunder kommer til å tilby varer over nett.

Direkte fra Kina til Bodø

- Hvilke tjenester tilbyr dere netthandelsbedriftene?

- I samarbeid med disse skreddersyr vi logistikkløsninger tilpasset deres behov. For selskaper, som for eksempel selger varer fra Kina, tilbyr vi nå tjenester hvor vi tar hånd om varene helt fra produsent til mottaker. Der borte adresserer vi, merker med strekkoder og transporterer varene direkte til mottaker i for eksempel Bodø - uten at netthandelsbedriften fysisk er i befatning med varene. Bedriftene slipper kostnader knyttet til varelager og fysisk håndtering av varene. Pakking og merking blir gjort til en brøkdel av prisen i utlandet. Det er også mindre feil og skader på godset og redusert kapitalbinding, sier Høgset.

Møbler rett hjem

Posten har ifølge Høgset det beste landsdekkende distribusjonsapparatet mot private kunder i Norge. Selskapet har nå satt i drift en ny løsning sammen med IKEA hvor Posten leverer tyngre forsendelser, som møbler og kjøkken helt hjem på døren til privatkunder over hele landet. Løsningen vil snart også bli tilbudt flere andre kunder innenfor dette segmentet.

- Når mottaker får forsendelsen skjer oppgjøret med betalingskort som trekkes gjennom en bærbar betalingsterminal som sjåførene har med seg. Det forenkler oppgjøret betydelig, sier Høgset.

Forenkler hverdagen

Mange bedrifter er avhengig av at kunden signerer en kontrakt eller andre bindende dokumenter i forbindelse med kjøp eller abonnement på varer og tjenester.

- Her kan vi hjelpe dem med tjenesten ID kontrakt hvor vi sørger for at mottaker underskriver kontrakten, som sendes tilbake til avsender. På den måten unngår kunden og bedriften tungvinte manuelle rutiner, sier Høgset, som mener Posten også forenkler mottakerens hverdag med sms- eller

e-post varsling når pakken kan hentes på postkontoret eller leveres hjemme på døren. På den måten får mottakeren tidlig informasjon og kan legge turen innom postkontoret før man kommer hjem og tømmer postkassen. Vi har dessuten gjort målinger som viser at halvparten av de som mottar SMS-varsling henter pakken innen 6 timer.

På jakt etter flere netthandelsbedrifter

En av Postens utfordringer nå, er å komme tidlig i kontakt med de som ønsker å starte med netthandel. Selskapet har derfor satt i gang et større prosjekt for å strømlinjeforme produkt- og tjenestetilbudet til netthandelsbedrifter. - Vi gjør det for å tilgjengeliggjøre det brede spekter av tjenester vi har til denne type bedrifter. Posten har kompetanse innenfor veldig mange områder og målet er at disse bedriftene nå skal tenke Posten når de skal gå i gang med å etablere netthandel, avslutter Øyvind Høgset.

----------

Etterspurte tjenester fra netthandelsbedrifter

Betalingsløsning

Postoppkravsbeløpet blir krevd inn samtidig med at sendingen blir utlevert. Bruk av betalingskort på bærbare terminaler ved utlevering på døren.

SMS- og epost-varsling

innebærer at mottaker får melding om at pakken blir levert hjem på døren samme kveld, eller at pakken har kommet til postkontoret og kan hentes der.

Aktiv varsling

gir avsender en rapport på uavhentede pakker før fristen for henting utgår. Gir dermed mulighet å minne kunden om henting for å unngå retur.

Sporing

Både avsender og mottaker kan når som helst få status på hvor og når pakken er behandlet og utlevert.

EDI

innebærer en overføring av data fra ett IT-system til et annet, og opplysningene kan gjenbrukes direkte til/fra ordre-/fakturasystem hos avsender.

Transportmodulen

Gir netthandelskunder mulighet til å velge hvordan de vil ha varen tilsendt. Kundene vil få oversikt over pris og leveringstid for flere alternativer mens de bestiller.

ID-kontrakt

En løsning som sikrer utlevering til rett mottaker og/eller utlevering av varer som krever fysisk signatur på kontrakt av mottaker.

Varehotell

Posten tilbyr komplette varehotelløsninger som erstatning for eller supplement til eksisterende lager.

Servicepakken

For forsendelser til privatpersoner over hele landet. Innlevering på postkontoret, eller Posten kan hente hos avsender. Mottaker henter pakken på postkontoret eller får den via landpostbud.

På Døren

Ideell løsning som åpner helt nye muligheter for bedrifter innen postordre og netthandel. Innebærer at kundene får sine bestillinger rett hjem på døren. Innlevering på postkontoret, eller Posten kan hente hos avsender.

www.posten.no

www.logistikk-ledelse.no© 2004

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.063