23948sdkhjf

Talestyrte løsninger på full fart inn i Norge: Regner med 100 brukere i løpet av året

Regner med 100 brukere i løpet av åretPSI Systems i Oslo er blitt samarbeidspartner i Norge for amerikanske Vocollects bærbare systemer for talestyrte løsninger. – For inneværende år regner vi med å f...

Regner med 100 brukere i løpet av året

PSI Systems i Oslo er blitt samarbeidspartner i Norge for amerikanske Vocollects bærbare systemer for talestyrte løsninger. - For inneværende år regner vi med å få 100 brukere, sier adm. direktør Jørgen Waaler i PSI Systems AS.

Trond Schieldrop

Vocollect har hatt en betydelig vekst de siste årene. Systemet brukes av 80.000 brukere i 15 land, og er blant annet installert i lager- og distribusjonssentraler hos de største dagligvarekjedene og detaljhandelen som Wal-Mart, Unilever, Carrefour, Globus og Netto.

- Med Vocollects talestyrte systemer oppnår brukere 99,9 prosent nøyaktighet i plukking fra lager. Det er vesentlig høyere enn bruk av konvensjonelle metoder, som håndterminaler og plukklister på lager, sier Key Account Manager Frode Huser i PSI Systems, som legger til at talestyrte løsninger også benyttes i andre lagerapplikasjoner som lasting på bånd, varemottak og lagerpåfylling.

PSI Systems innledet samarbeidet med Vocollect like før jul i fjor.

- Vi vurderte deres talestyrte løsninger, sjekket markedet og forhandlet oss frem til en avtale som begge parter kan leve med, sier adm. direktør Jørgen Waaler. - Der annen teknologi kommer til kort har Vocollects talestyrte løsning en klar fordel, mener han.

Markedsmuligheter

- Hvordan ser PSI Systems på markedsmulighetene for Vocollects talestyrte lagerløsninger i det norske markedet?

- Det er en spennende teknologi, og er et viktig supplement til alle de andre datafangstteknologiene som PSI jobber med herunder RFID, strekkodesystemer samt systemer som automatisk identifiserer sedler og mynt (Cashguard). Vi kan nå komplettere vårt brede tilbud av bedriftskritiske IT-løsninger innen sikkerhet, detaljhandel og mobile løsninger. Vi vurderer nå å integrere talestyring som en del av våre SmartWarehouse-systemer. På den måten kan vi effektivisere kundenes logistikk og leveranser ytterligere. Det er også mulig å integrere løsningen i alle andre Warehouse Management systemer, opplyser Jørgen Waaler.

Vocollects løsninger har hatt stor suksess i USA-markedet.

- I Norge er systemet godt egnet for matvare- og dagligvaregrossister med kjølelagre og andre områder hvor det er vanskelig å bruke konvensjonell teknologi. Utstyret tåler ekstremt tøffe arbeidsforhold og støt på 2-4 meter, sier Vocollect Europe´s nordiske salgssjef Tim Wheeler. Han legger til at payback tiden på utstyret er i underkant av 24 måneder, og ser frem til samarbeidet med PSI på det norske markedet.

- De kan bidra til at talestyring etter hvert blir en standardløsning innen lager og lagerplukk, slik vi har opplevd det i resten av verden.

Økt produktivitet

Ved å redusere feil og øke plukkhastigheten og strømlinjeforme plassering, påfyll og linjelasting, kan talestyrte løsninger øke produktiviteten med opp mot 30 prosent.

- Sikkerheten økes i og med at terminalen festes på kroppen og hodetelefonen tres over hodet. Med hender og øyne fri kan lagermedarbeiderne fokusere på sine arbeidsoppgaver, sier Wheeler. Han legger til at Vocollects talestyrte løsninger baserer seg på overføring av data mellom lagerhåndteringssystemet og hodetelefonene.

- Operatørene får taleinstruksjoner via en bærbar Talkman 12. Taleinstruksjonene oversettes til databaserte arbeidskommandoer, og sendes til en vertsmaskin via et trådløst nettverk. Resultatet er en dialog i sanntid mellom personene og Talkman terminalene.

Tysklands ledende dagligvareselskap, Globus, har tatt i bruk Vocollects talestyrte løsninger for å effektivisere lagerhåndteringen.

- Med talestyrte Talkman terminaler kan lageroperatører jobbe raskere og mer nøyaktig. Bakgrunnen for at Globus valgte talestyrt lagerhåndtering var at vareplukk hadde stor innvirkning på logistikkflyten. Feilplukk og feil varer i lagerreolene får alvorlige økonomiske konsekvenser og gir et dårlig image av varehuset hos forbrukerne, sier Wheeler.

www.logistikk-ledelse.no© 2005

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078