Med avanserte IT-systemer i ryggsekken

Bergans er en dominerende leverandør av ryggsekker og sportsklær i Norge. - Selv om produksjonen er outsourcet til Vietnam og Kina, bidrar avanserte IT-systemer til at vi er i stand til å betjene våre norske og internasjonale kunder på beste måte, sier økonomisjef Roger Bermingrud i Bergans Fritid AS.

- I anbudsfasen ble de største ERP-leverandørene kontaktet, men innefor de økonomiske rammene som var lagt var det ingen som kunne matche totalpakken til Multicase, sier økonomisjef Roger Bermingrud, og legger til at løsningen inneholder innkjøp, lagerstyring og ordre/fakturering. Når det gjelder regnskapsbiten er systemet linket opp mot en Vismaløsning. Foto: Trond Schieldrop

Trond Schieldrop Hokksund

Det er noe urnorsk over Bergans. Men så må man så langt tilbake som i 1908 for å finne Ole F. Bergans patenterte løsning med å utstyre ryggsekker med meis. Ideen om å «kle på seg sekken» har i alle år vært førende for utviklingen, og det samme prinsippet ligger til grunn for utformingen av dagens moderne, anatomiske sekker. Allerede i 1913 tok Forsvaret i bruk Bergans ryggsekker, og erfaringene fra tidlige ekspedisjoner i arktiske strøk bidro sterkt til både på å videreutvikle og ikke minst markedsføre produktene. Roald Amundsens utsagn om at han var «overmåde tilfreds» med Bergans - sammen med tilsvarende positive uttalelser fra andre kjente ekspedisjonsledere - var naturligvis gull verd.

Selskapet er fortsatt en betydelig samarbeidspartner og leverandør til både Forsvaret og en rekke større og mindre ekspedisjoner. På den måten blir produktene testet ut under de mest ekstreme forhold og sikrer at produktutviklingen hele tiden tar et skritt videre.

Selv om Bergans historisk sett er synonymt med ryggsekker, har selskapet siden 1990 stadig utvidet sitt sortiment. Fra 2003 til 2004 økte selskapets omsetning fra 121 til 161 millioner kroner, og i dag er det bekledningsdelen som står for den sterkeste veksten. 90 prosent av omsetningen dannes gjennom salg i Norge. Resten av salget skjer i hovedsak i de øvrige skandinaviske landene og Tyskland.

- For to år siden ble vi representert i USA gjennom et selvstendig selskap. Hovedproduktet her har hittil vært ryggsekker men vi gjør nå et forsiktig forsøk på lansering av våre sportsklær, sier Roger Bermingrud.

Han er forberedt på at det vil ta lang tid før USA-markedet tar av. - Det har hittil vært en bevisst holdning hos ledelsen om ikke å gå sterkt inn på nye internasjonale markeder. En slik dreining vil kreve større kapasitet og betydelige investeringer, poengterer økonomisjefen.

Outsourcet produksjonen

Tidligere ble ryggsekkene produsert ved egen fabrikk i Odalen, men på begynnelsen av 90-tallet valgte Bergans å outsource produksjonen av sportsklær og ryggsekker til Kina og Vietnam.

- Med den sterke ekspansjonen på teknisk bekledning var det ikke lenger mulig å opprettholde en norsk produksjon, forteller Bermingrud. - Dette er høyteknologisk bekledningsproduksjon hvor bl.a. lønnskostnadene spiller en avgjørende rolle. Det er en kjent sak at lønnskostnadene er langt lavere i Østen enn her til lands. Dessuten er søm- og skredderyrket en utdøende profesjon i Norge. I Kina og Vietnam er det gode miljøer for søm, sier Bermingrud, som samtidig innerømmer at en av ulempene er at det tar fra 4 til 7 måneder fra ferdig design til produktene er på lager i Norge.

Moderne IT-system

Ifølge økonomisjefen er selskapet helt avhengige av moderne IT- og logistikksystemer for å få alle tråder til å henge sammen. Det var Sandefjordbedriften Multicase som fikk ansvaret for utviklingen av Bergans IT- og logistikksystem i mai 2001.

- I anbudsfasen ble de største ERP-leverandørene kontaktet, men innefor de økonomiske rammene som var lagt var det ingen som kunne matche totalpakken til Multicase, sier Bermingrud, som legger til at løsningen inneholder innkjøp, lagerstyring og ordre/fakturering. Når det gjelder regnskapsbiten er systemet linket opp mot en Vismaløsning.

Bergans er meget godt fornøyd med systemleveransene fra Multicase.

- Vi har fått et sømløst og åpent IT-system som gjør logistikkoperasjonene enklere for vårt ordrekontor. Når vi mottar telefonordre tastes disse direkte inn i systemet og går, etter testing mot varenes tilgjengelighet og kundens kredittgrense, automatisk til plukking på lageret. Dialogen og supporten med selskapet er dessuten svært god. Har vi behov for tilleggstjenester utvikles disse omgående. Vi har fått langt bedre styringsverktøy og statistikker sammenlignet med det gamle systemet vi hadde.

For å levere varer tollfritt til kunder i EU, har man datterselskapet Bergans Europe AB i Göteborg

- Vi har imidlertid bare ett lager. Det ligger på Hokksund og som betjener både mor- og datterselskapet. Her pakkes den enkelte kundeordre - også de som skal leveres fra vårt datterselskap. Pakkene herfra legges i egne pakkebur og fortolles som en samlet enhet inn til Bergans Europe. Det er ingen ompakkinger og varene sendes direkte til den enkelte kunde i EU-området, sier Bermingrud, og legger til at MultiCase skriver ut de nødvendige underlag for den samlede fortolling.

- Så snart den enkelte ordre er ferdigmeldt fra lager etter pakking ligger fakturaen produsert i systemet. Systemet holder styr på de to avsenderne, Norge eller Sverige, og originalfakturaene skrives ut hos oss på korrekt formular både for mor- og datterselskapet.

Online funksjon

I løpet av inneværende år vil sportsbutikker fra Kirkenes i nord til Lidesnes i sør kunne logge seg på og legge inn ordre i selskapets sentrale IT-system.

- Da vil kundene gå inn på nettet og sjekke om vi har varene på lager og legge igjen sin bestilling i en handlekurv. Likeledes vil de få tilgang til egen historikk og statistikk, planlegge innkjøp og følge varen fra den sendes fra vårt lager til den er fremme hos kunden, forteller Bermingrud. Når kundene etter hvert kan bestille ordrene online, vil mye av de daglige telefonbestillingene reduseres og selskapet oppnår en mer rasjonell ordrehåndtering. Avslutningsvis poengterer han at det dreier seg om en ren B2B-løsning mot sportsfaghandelen og at vanlige forbrukere således ikke vil få tilgang til den nye onlinefunksjonen.

--------

Innkjøpssystemet:

Gir full oversikt over varestrømmen

- Vi bruker ERP-systemet til Multicase for å hente ut historiske data og statistikk. Det gir oss full oversikt over hvor mange varer som vi sender daglig, månedlig og årlig til våre kunder. Ut fra denne informasjonen legger jeg opp produksjonen hos våre leieprodusenter i Vietnam og Kina, sier innkjøpssjef Mari Lien i Bergans.

Innkjøpssystemet gir selskapet full oversikt over hvor varen er i systemet, og med et tastetrykk vet ordrekontoret eksakt når forsendelsen kommer til lageret på Hokksund.

- Alle varer sendes med container fra utskipningshavner i Østen. Overfarten til Norge tar normalt én måned. Innkjøpsverdier kalkuleres og legges klart i datasystemet. Når varepartiet er ankommet, tellet opp og sjekket på lageret, legges det komplette varemottak inn i datasystemet ved et tastetrykk. Da får lageret automatisk beskjed om hva som er klart for plukking og utsendelse etter dette varemottaket, sier Lien, med utdannelse fra handelshøyskolen i Bodø innen fagene finansiering og investering. Hun ble ansatt i Bergans i 2002.

- Det er en spennende og utfordrende jobb. Jeg oppfordrer flere kvinner til å søke tradisjonelt mannsdominerte logistikk- og transportstillinger. Vi har ofte mer ordenssans og er mer systematiske i vårt arbeid. Som innkjøpssjef er det viktig å ha full kontroll over alle innkjøpsprosesser.

Enkelt brukergrensesnitt

Bergans har fem ansatte på lageret i Hokksund. Mye av pakkingen skjer fortsatt manuelt.

- Vi har ennå ikke tatt i bruk lokasjonsstyring, men ERP-systemet er posisjonert for det, sier Lien. Hun tror det nærmest er umulig å få et 100 prosent perfekt IT- og logistikksystem, men fremhever at systemet er oversiktlig og har et enkelt brukergrensesnitt. Fortsatt er den manuelle kommunikasjonen med designavdeling og ordrekontor også viktig.

Bergans har varer for ca 30 millioner kroner på lageret.

- Omløpshastigheten er på 2,5. Den kunne selvsagt vært høyere, men sammenlikner vi oss med andre aktører i bransjen, ligger vi godt an, sier Lien, som legger til at de benytter Posten og Linjegods for transport i Norge og DFDS på transport av varer til kontinentet og USA.

Salget av Bergans produkter er størst om høsten, men med økt fokus på salg av sportsklær registrerer man et jevnt salg hele året. Salget av tradisjonelle sesongvarer, som anorakker og skiantrekk, har naturlig nok størst omsetning fra november til mars.

www.bergans.no 

www.logistikk-ledelse.no© 2005

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!