MultiPlus løser krevende logistikkutfordring

Da Color Line skulle velge ny logistikk- og produksjonsstyringsløsning falt valget på ERP-leverandøren MultiPlus Solutions. - Moderne fergetrafikk byr på krevende og spesielle behov, og MultiPlusløsningen var helt i tråd med våre ønsker, sier IKT-direktør Jan Kverneland i Color Line.

Shopping- og forlystelsestilbud står i høysetet ombord i Color Fantasy. Et nytt it-system fra Multiplus skal sørge for optimal logistikk. Foto: Color Line

Sekundene teller når Color Lines ferger legger til kai. Det er da butikkhyller skal etterfylles, det er da riktige matvarer skal på plass slik at alt er klappet og klart til neste tur - og det er da logistikksystemet virkelig blir satt på prøve.

Spesielle behov

Color Lines behov er spesielle, for naturhungrige tyskere på vei til Norge har andre mat- og shoppingpreferanser enn nordmenn på vei til kontinental adspredelse. Med begrenset lagerkapasitet om bord betyr det i praksis at vareutvalget langt på vei må endres fullstendig i den korte tiden fergen ligger til kai - noe som innebærer en omfattende og hektisk logistikkoperasjon.

- Feil vareutvalg og bevertningstilbud betyr tapt omsetning. For å kunne utnytte salgspotensialet og holde omløphastigheten høy, må vi stille strenge krav til logistikkløsningen. MultiPlusløsningen er helt i tråd med våre ønsker, sier IKT-direktør Jan Kverneland i Color Line.

Tjener inn investeringen

Forventningene er høye, og Color Line kalkulerer med å tjene inn investeringen gjennom logistikkeffektivisering, økt omsetning i butikker og restauranter, forenklet tollbehandling av varer, og enda bedre produksjonsstyring ved selskapets halvfabrikata næringsmiddelfabrikk i den danske byen Hirtshals. Løsningen er spekket med funksjonalitet som skal gjøre hverdagen for Color Line enklere. Selskapet opplevde at logistikk- og prosjektstyringsmodulene i ERP-systemet MultiPlus inneholdt svært mye funksjonalitet som var tilrettelagt på en enkel måte for brukerne, forteller Kverneland.

SMS-varsel

Eksempelvis varsles bestilleren om bord via SMS når containeren med varene triller inn på kaia. MultiPlus Logistikk har også utviklet en sortering på produktenes ulike egenskaper; en jakke vil i tillegg til artikkelnummer også kunne sorteres på farge, størrelse, kvalitet og så videre. Dermed kan ulike kundegruppers preferanser enkelt ivaretas - og det tilhørende salgspotensialet adresseres.

Hard konkurranse

MultiPlus Solutions AS vant kontrakten med Color Line i hard konkurranse med internasjonale ERP-leverandører. Leveransen av ny logistikk- og produksjonsstyringsløsning er verdt mer enn 10 millioner kroner for Sandefjordbedriften. Selskapet er allerede involvert i leveranser av systemer for økonomi, lønn/hyre og sikkerhet for fergerederiet, og med kontrakten på logistikk- og produksjonsstyringsløsninger får Color Line nå en komplett ERP-løsning til erstatning for flere enkeltsystemer.

Anerkjennelse

- Vi opplever kontrakten også som en anerkjennelse for at vi har gjort det meste riktig siden Color Line ble kunde hos oss i 1998. Det er ingen automatikk i å få en kontrakt som dette selv om vi er inne fra tidligere av. Her har vi konkurrert med andre tunge aktører, og er stolte av seieren, sier salgs- og markedsdirektør Kåre Pettersen i MultiPlus Solutions AS.

For selskapet utgjorde kontrakten en pangstart på 2005 - og en bekreftelse på at selskapet er på riktig vei.

- Kanskje det viktigste for oss er at vi også nå for alvor kommer inn i ferge- og cruisemarkedet med avanserte logistikkløsninger. Tollfri logistikk er ikke minst et stort og viktig felt, avslutter Pettersen.

 www.colorline.no

www.mulitplus.as

Color Line-avtale løfter norsk eProcurement

Kongsberg-selskapet Aentera flyr høyt etter at deres eProcurementløsning ble valgt som Color Lines innkjøpssystem. - Systemet fjerner unødig plunder og heft i bestillingen og legger til rette for effektivisering av driften, sier Jan Kverneland i Color Line.

Aenteras eProcurementløsning implementeres samtidig med logistikk- og produksjonsstyringsmodulene fra MultiPlus Solutions. Løsningen gir Color Line full innsikt i ordrestatus på ordre fra både små og store leverandører - direkte i MultiPlus Logistikk.

Rederiet har en stor mengde leverandører å forholde seg til både når det gjelder skipsdrift, hotell- og restaurant, og varehandel - og ønsker full kontroll og høy grad av effektivitet gjennom hele rederiets logistikkjede.

Effektivisering av driften - også på innkjøpssiden

- Med Aenteras løsning får vi én formell struktur og elektronisk verktøy for å følge opp alle bestillinger. Dermed fjerner vi unødig plunder og heft, og tilrettelegger for en effektivisering av driften også på innkjøpssiden. For eksempel tar ikke sultne passasjerer det som god fisk dersom middagen deres ikke ble levert fergen i tide. Å få alternative varer til butikkene ombord i tide dersom en leverandør ikke kan levere som bestilt, vil dessuten kunne bidra til økt salg, sier Kverneland.

- Dette er en betydelig avtale for oss både kommersielt og innenfor det spennende ferge- og cruisemarkedet, sier daglig leder i Aentera, Sverre Ulland.

MultiPlus Solutions og Aentera inngikk en samarbeidsavtale for et halvt år siden, og begge partene er godt fornøyd med at avtalen gir seg konkret utslag i en så viktig kontrakt og spennende løsning allerede nå.

 www.aentera.no

www.logistikk-ledelse.no© 2005

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!