Bedre kontroll med økonomi- og varestrømmen

- Mamut Enterprise E5 gir oss full oversikt over økonomi-, lager og ordrefunksjoner, sier daglig leder Knut Iversen i EL-tjeneste AS på Steinkjer. Uansett om medarbeiderne er på reise i Norge eller utlandet har de tilgang til systemet via Internett. Det både forenkler og øker hastigheten på arbeidsoperasjonene.

EL-tjeneste ble etablert i 1982, og er markedsledende i utvikling av produkter til e-verksbransjen og Jernbaneverket. De første produktene var rørpresse, skiltholder, byggestrømskap, bryterstyringer, kabelklammer, stolpereiser i aluminium, reisegaffel for stolper, bryterlås, universalnøkkel, kabelnedføringer, gnistgap og nullpunktsikring. De fleste av disse produktene er i dag videreført, og ett av selskapets siste prosjekter er utviklingen av aluminiumstraverser for 66/ 132kV.

I 1987 flyttet selskapet inn i nytt administrasjonsbygg og fabrikk på Stein-

kjer og i 1994 ble et eget bygg for lager og produksjon åpnet. To år senere etablerte selskapet et kontor for salg og produktutvikling sør for Trondheim.

Etter år 2000-skiftet var selskapet på leting etter et nytt økonomi-, ordre- og lagerstyringssystem tilpasset fremtidige behov. I løpet av 2001 installerte selskapet Mamut Enterprise E5 med integrerte regnskaps-, ordre-, lager- og produksjonsfunksjoner. Før overgangen til Mamut benyttet EL-tjeneste et DOS-basert system.

- Det var lite egnet for fremtidig redigering av lagerapporter og administrative rutiner. Vi valgte derfor et brukervennlig Windows-basert system fra Mamut med Office og e-mail funksjonalitet, sier Knut Iversen.

Tilpasset selskapets vekstpotensial

EL-tjeneste har i dag 7 Mamut Enterprise E5 brukerlisenser. Sammenliknet med andre økonomisystemer, er det fullintegrert og kan tilpasses selskapets vekstpotensial til en overkommelig pris.

- Vi vurderte en rekke andre systemer, men de var for dyre i forhold til vårt behov, sier Iversen. Han legger til at fordelen med E5 er at det er integrert mot Microsoft Office pakken slik at de kan lage sine egne rapporter, faktura- og brevmaler.

E5 er installert på en sentral server på Steinkjer med en enkel oppkobling via Internett til selskapets avdeling i Trondheim, hjemmekontor og på bærbare PC´er.

- Uansett om vi er på reise i Norge eller utlandet har vi tilgang til systemet, får vi tilgang til alle opplysninger i Mamuts database, forteller Iversen, som så langt godt fornøyd med systemet.

Målet med innføringen av den nye IT-løsningen var å gi de ansatte full oversikt over økonomi-, lager- ordrefunksjonene. Iversen opplyser at selskapet nå vurderer å ta i bruk et produksjonsstyrings- og sporingssystem når det blir utviklet.

- For en småbedrift av vår størrelse er det viktig å ha oversikt over økonomi og dekningsgrad på de enkelte produktene. En slik integrasjonsløsning vil også være ideell for større produksjonsbedrifter, mener han.

Testpilot

Enterprise E5 har blitt oppgradert flere ganger siden første installasjon hos EL-tjeneste.

- Vi har kommet med en rekke innspill til systemintegratoren med hensyn til endringer av blant annet lagerstyringsmodulen. Mamut har vært lydhør for en del av våre ønsker og gjort endringer i programmet, sier Iversen.

For ett år siden fikk EL-tjeneste forespørsel om å være en testpilot på en ny versjon av E5.

- Det takket vi ja til. Vi kom med en rekke innspill og forslag til endringer som delvis er blitt tatt til følge. Den nære dialogen med Mamut har gitt oss et bedre system, som vil komme andre produksjonsbedrifter i til gode.

Selskapet har nærmere 2.000 varelinjer i Mamuts database.

- Det gir oss oppdatert kostpris på ferdigproduserte varer etter at komponentene er kjøpt inn. Vi kan også legge inn produktenes serienummer i databasen. Så langt har vi ikke tatt i bruk denne funksjonaliteten, men vil gjøre det på noen av produktene i våre i løpet av året. På den måten kan vi spore produktene i etterkant og enklere få kontroll over garantiforpliktelsene, sier Iversen. - Dersom alle salgs- og produksjonsopplysninger integreres i Mamut kan vi redusere tids- og ressurskrevende papirarbeid, legger han til.

Bedre tilgang på informasjon

I dag er det kun medarbeiderne på Steinkjerfabrikken som bruker kundeoppfølgingssystemet (CRM) i E5.

- I løpet av inneværende år vil også selskapets medarbeidere i Trondheim ta i bruk løsningen. Der har vi til nå benyttet Super Office som kundeoppfølgingssystem. Det er lite hensiktsmessig å operere med to informasjonssystemer, og derfor kommer vi til å integrere funksjonene i en database, sier Iversen, som legger til at de hele tiden har hatt service- og vedlikeholdsavtale med Mamut og denne har fungert meget bra.

www.logistikk-ledelse.no © 2006

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!