23948sdkhjf

Norengros velger ny ERP-løsning: Skal bruke Guide på kjedens 16 grossistselskaper

Skal bruke Guide på kjedens 16 grossistselskaperGrossistkjeden Norengros har inngått kontrakt med Guideix om implementering av ERP-løsningen Guide. Avtalen dekker software, implementering og support f...

Skal bruke Guide på kjedens 16 grossistselskaper

Grossistkjeden Norengros har inngått kontrakt med Guideix om implementering av ERP-løsningen Guide. Avtalen dekker software, implementering og support for kjedens 16 grossistselskaper med 500 brukere fordelt på 15 cash & carry butikker og 17 lagre fordelt over hele Norge samt til det sentrale kjedeselskapet.

Norengros ble etablert i 1989 som en sammenslåing av 4 papirgrossister i en frivillig kjede, men er idag landets største grossistkjede innenfor områdene emballasje, kontor & datarekvisita, storhusholdning og sykehus-/helseartikler. Kjeden bestående av 16 selskap med en omsetning på 1,5 milliarder kroner og med et stadig mer dekkende produktsortiment. Senest en utvidelse med sykehus-/helseartikler i forlengelse av fusjonen med Medisinsk Faghandel i 2003.

Siden 1989 har Norengros hatt én ERP-løsning i hele kjeden. Behovet for å vurdere en ny ERP-løsning oppstod da selskapet var i ferd med å velge software for Customer Relationship Management (CRM) for hele kjeden. I den prosessen ble det tydelig at det ville være betydelige synergier forbundet med i stedet å anskaffe én samlet ERP-løsning med alle funksjonsområder så som salg, innkjøp, lager, økonomi, webshop, CRM, rapportering mm.

Norengros vurderte 5 forskjellige ERP-løsninger, for å velge det riktige systemet for kjeden.

- Til slutt stod valget mellom Guide og vår eksisterende løsning, som vi har vært meget tilfreds med. Vi valgte Guide fordi vi anser at løsningen kan tilpasses 100% til våre behov. Og det er jo også en god porsjon kjemi i det her. Menneskene hos Guideix forstod våre problemstillinger og Guideix erfaring fra implementeringer hos andre handelsvirksomheter er et godt grunnlag for en suksess for oss, sier styreformann Johannes Berger.

Alle 16 grossistselskapene i kjeden er planlagt å gå i drift på det nye systemet innen utgangen av 2006.

For å sikre en effektiv implementering har Norengros identifisert 7 fagområder, som hver har fått tilknyttet en arbeidsgruppe. Utover dette er det avsatt to personer på hel tid som henholdsvis prosjektansvarlig og løsningsansvarlig.

- Vi er svært oppmerksomme på å sette av de ressurser som skal til for å få en kvalitetsimplementering i hele kjeden, sier Berger.

Separat outsourcingavtale

Norengros og Guideix har inngått en separat outsourcingavtale om hosting og drift av den totale løsningen, inklusive webshop og rapporteringsverktøy i Guideix sikrede driftsmiljø på Linux-servere levert av IBM.

- Målsettingen er at våre 16 forskjellige lokale selskaper skal ha alle de konsernfordeler som normalt har vært forbeholdt kapitalkjeder. Samtidig skal våre medlemsvirksomheter bibeholde de fordeler det alltid har vært ved å være del av en frivillig kjede, sier Berger.

- Guideix strategi har alltid vært å ha løsningen og kompetansen til å dekke handelsvirksomheters mangfoldige behov og med Norengros sitt valg av Guide har vi ytterligere fått bekreftet at vi har lykkes med vår strategi, sier daglig leder Dagfinn Berge i Guideix Norge AS.

www.logistikk-ledelse.no © 2006

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078