23948sdkhjf

Bergen Universalservice: Gode erfaringer med GPS-assistert flåtestyring

Gode erfaringer med GPS-assistert flåtestyringBennech Lyngbø i Bergen Universalservice har i fire år benyttet SAGAsystem til kjøreadferdregistrering, økokjøring og sanntidsovervåkning via GPS. Så lang...

Gode erfaringer med GPS-assistert flåtestyring

Bennech Lyngbø i Bergen Universalservice har i fire år benyttet SAGAsystem til kjøreadferdregistrering, økokjøring og sanntidsovervåkning via GPS. Så langt har dette bidratt til 15 prosent lavere drivstofforbruk i tillegg til mindre slitasje og skader.

Nylig tok Lyngbø med seg selskapets lastebiler og kunder sine over til KB Logistics som han og Kenneth Jacobsen etablerte i fjor. Selskapet har et kombinert lager og kontorbygg i Godvik utenfor Bergen og driver med distribusjon, varehotell, lagring, transport, spedisjon og flytting. KB Logistics sysselsetter 15 årsverk og benytter både egne og innleide sjåfører.

Reduserte kostnader

Det skulle ikke gå lang tid etter at Lyngbø tok i bruk SAGAsystem før han forstod at han hadde lavere drivstoffkostnader enn mange andre bedrifter det var naturlig å sammenligne seg med.

- 15 prosent lavere drivstoffkostnader har det minst blitt, og det har holdt seg stabilt lavt fra innføringen av systemet og helt frem til i dag, sier Lyngbø. Han forteller at også andre kostnader forbundet med kjøretøyflåten er betraktelig redusert.

- Blant annet er det helt tydelig at slitasjen er betydelig lavere og uhell og skader er blitt drastisk redusert. Alt i alt er marginene pr. lastebil mye bedre nå enn hva som var tilfellet før vi tok i bruk systemet.

Han forteller at innføringen ga en kjempeeffekt allerede den første måneden og hele investeringen var betalt i løpet av bare noen få måneder. Når sjåførene så hadde vennet seg til en mer økonomisk og miljøvennlig kjørestil flatet naturligvis effekten mer ut.

- Etter en stund begynte folk å falle inn i gamle vaner og kostnadene ballet på seg igjen. Da var det lett å minne om systemet, og sjåførene fant raskt tilbake til de gode vanene igjen, sier Lyngbø. Han poengterer at det er viktig å ha systemet der som en mulighet, og ikke noe som man skal bruke kontinuerlig.

Skepsis i begynnelsen

Lyngbø legger ikke skjul på at det til å begynne med var en del skepsis til systemet fra sjåførenes side.

- Ingen vil i utgangspunktet bli overvåket og noen følte seg forhåndsdømt som dårlige sjåfører. Noen mente også at det ville senke effektiviteten og dermed lønnsomheten når man måtte kjøre penere og antageligvis saktere. Andre klaget på at det måtte være noe feil med systemet siden de fikk dårlig karakter. Lyngbø tok derfor saken - eller rettere sagt rattet - i egne hender og kjørte selv alle lastebilene med strålende resultat.

- Slik skal det gjøres, sa jeg, og da ble det ikke noe mer diskusjon om det. Samtidig var det forståelse blant sjåførene om at kostnadene hadde bygget seg opp over tid og konkurransesituasjonen var hard, så effektiviseringstiltak måtte gjøres, forteller han.

Rask oversikt

Systemet bidro også til at han lærte å kjenne sin egen bedrift på en helt ny og mer ekte måte. Mange timer gikk med på å utforske og sette sammen rapporter og informasjon. På den måten lærte han mye nytt og som kunne sette ut i praksis. Nå nøyer han seg med å følge med på hvor bilene er hvis noen har kjørt seg bort eller en kunde ringer og spør hvor varene blir av.

Ned på gatenivå og med kun 15 sekunders forsinkelse kan Lyngbø vite akkurat hvor én eller alle de 16 lastebilene er. Han får også en oppsummeringsrapport på e-post, som kjapt og enkelt forteller hvordan lastebilene kjøres. Han kan med en gang se om det er noen som trenger en vennlig påminnelse eller en oppmuntrende klapp på skulderen. I det siste har det vært mest klapp på skulderen, smiler han.

Les hele artikkelen i Logistikk & Ledelse nr. 10/2010.

www.logistikk-ledelse.no © 2010

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.063