23948sdkhjf

Axdata Norge: Lange gasellesprang i ERP-markedet

Lange gasellesprang i ERP-markedetMarkedet krever åpne systemer og vender seg bort fra proprietære løsninger. – Vår suksessfaktor er kompetansen og løsningene vi besitter, sier Frank Johansson, daglig...

Lange gasellesprang i ERP-markedet

Markedet krever åpne systemer og vender seg bort fra proprietære løsninger. - Vår suksessfaktor er kompetansen og løsningene vi besitter, sier Frank Johansson, daglig leder i Axdata Norge AS. Selskapet har hatt en svært rask vekst og vært Gasellebedrift tre år på rad, og står for godt over halvparten av omsetningen i den danskeide Axdata gruppen.

Axdata gruppen ble etablert i København i 1997. Stifteren og hovedeieren kom den gang fra Damgaard - selskapet som utviklet både Concorde XAL og det som den gangen het Axapta, før Microsoft kjøpte opp disse løsningene sommeren 2002.

Entusiastisk gir Frank Johansson oss innblikk i utviklingen av det norske IT-selskapet som leverer ERP-løsninger; I 2001 etablerte Axdata virksomhet i Norge gjennom selskapet Axdata AS i Oslo. To år senere ble Axdata Sør AS etablert i Sandefjord.

- I 2005 ble selskapene fusjonert til Axdata Norge AS. Senere har vi fått ytterligere to avdelinger i Bodø og Sortland. Vår filosofi er at kun ansatte får eie aksjer. Siden 2003 har Axdata Norge vokst fra 7 til 28 ansatte. I løpet av kort tid skal vi vokse til 50 til 60 medarbeidere for å kunne serve kunder i alle landets fylker, sier Johansson. Han forteller at Axdata har store kunder med datterselskaper i mange land.

Økt konkurransekraft

Sammenslåingen av kontorene i Sandefjord og Oslo var naturlig da begge hadde hovedaktiviteter i markedssegmentene produksjon, engineering, prosjekt, prosess og service.

- I Sandefjord hadde vi løsninger spesialtilpasset disse bransjene og fagkonsulenter på forretningsprosesser. I Oslo lå utviklingskompetansen, sier Johansson. Han understreker at sammenslåing av miljøene har gitt økt konkurransekraft.

Lokal forankring

I følge Johansson er det klare fordeler å være lokalisert i Vestfolds største teknologiby.

- Det er mange mellomstore bedrifter i rask vekst med stabil lokal arbeidskraft. Det er kort vei til både Oslo og utlandet. En del store nettdistribusjonsselskaper er lokalisert her. I tillegg er det betydelig industriutbygging i Hortenområdet.

Partnerskapsmodell

Markedet krever åpne systemer og vender seg bort fra proprietære løsninger.

- Vår suksessfaktor er kompetansen og løsningene vi besitter. Vi har valgt å satse på Microsoft Business Solutions, og lager i tillegg egne løsninger etter kundenes behov. Verden er i konstant forandring. Det kreves utvikling av teknologi som kan nyttiggjøre informasjon i en bedrift. Vi har en totalintegrert ERP-løsning som håndterer over 30 delmoduler.

Microsoft leverer de fleste modulene som standard, og i tillegg har Axdata laget flere bransjeløsninger som en utvidelse av standard funksjonalitet.

- Vi har også spesielle moduler som integrerer applikasjoner fra utvikling og CAD i ERP-systemet for å forenkle produksjonsplanlegging og redusere feil, sier Johansson. Han legger til at Axdatas overskudd i sin helhet går til videreutvikling og vekst i selskapet.

- Partnerskapsmodellen til Microsoft gjør at Axdata har tilgang på det beste av internasjonale produkter/løsninger. Vi har valgt å satse utelukkende på deres applikasjoner som plattform i våre systemer. Med ny teknologi som Sharepoint, og en rekke webløsninger og integrasjonen med Microsoft Office-pakken, er vi med Microsoft Dynamics AX langt foran våre konkurrenter, hevder han ubeskjedent.

Kundetilpasninger

Når de implementerer et nytt system forteller Johansson at de definerer kundens forretningsprosesser og konfigurerer programvaren etter dette.

- Vi leverer et åpent system der kunden kan integrere andre tilleggssystemer etter behov. Vårt største konkurransefortrinn er kompetanse som vi utvikler i takt med markedsendringer. Vårt mål er ikke å være den største, men den mest effektive Microsoft-partneren.

Landsdekkende selskap

Axdata retter seg hovedsakelig mot prosjektrettet og produserende industri.

- Det krever at vi setter oss inn i hele verdikjeden hos våre kunder. Vi er et landsdekkende selskap i øvre SMB-marked. Nedslagsfeltet er i øyeblikket hovedsakelig Østlandet, men vi har også kunder i flere andre deler av landet. Blant annet har levert systemer til fire kraftverk i Nord-Norge, sier Johansson, som legger til at Axdata nå er den eneste Microsoft Dynamics AX-partneren med fotfeste nord for Trondheim. De nordligste fylkene betjenes godt fra Bodø og Sortland. - Vi er nå inne i en fase der vi vurderer å etablere oss i flere byer i Norge, der Stavanger, Bergen, Trondheim og Tromsø kan være aktuelle, avslutter Johansson.

www.logistikk-ledelse.no © 2010

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.063