Lager fylt av skjønnhet og harmoni

Moderniseringen av det 10.000 kvm store lageret til den danske velvære- og kosmetikkjeden Matas i Allerød nord for København har økt effektiviteten slik at det nå plukkes vesentlig flere varer på kortere tid enn hva som var tilfelle tidligere. Middelet var et nytt lagerstyringssystem.

Før alle Matasproduktene havner i danske baderom og toalettmapper, blir de pakket på selskapets kjempelager i Allerød. Til plukkingen får lagermedarbeiderne hjelp av deres stemmestyrte terminaler. WMS-systemet sørger automatisk for at de ikke behøver å ta flere skritt enn nødvendig når det plukkes til kjedens over 290 butikker i Danmark

Skjønnhet i to etasjer

Utfordringen på det 10.000 kvm store lageret med 7.000 forskjellige varer var å skape en forbindelse mellom lagerets to etasjer. Den oppgaven har Apport Systems løst.

- Det var spennende å integrere de to lageretasjene til et felles lager. Ved å pakke separat på to nivåer og deretter la WMS-systemet sørge for at ordrene til slutt blir samlet, sparer medarbeiderne for mye tid. Faktisk så mye at de nå rekker mange flere ordrer på samme tid enn før, forklarer salgsdirektør Asger Sandberg Petersen fra Apport Systems.

Han får støtte av logistikksjef Jesper Amsinck fra Matas, som tok opp utfordringen med å få lageret up-to-date blant annet med hjelp fra en viklelinje og en vareheis.

- Det er vanskelig å forutsi alt når man kaster seg ut i en stor effektivisering av lageret slik vi gjorde, men våre beregninger i forhold til Apport Systems holdt stikk. De klarte utfordringen, og i dag har vi et ytterst velfungerende lager som er effektivt på alle områder, sier Amsinck. Han forteller at en lagermedarbeider nå klarer 1.000 ordrelinjer pr dag mot tidligere 500.

Rett vare til rett butikk

Plukkingen på sentrallageret var tidligere papirbasert, og Amsinck forteller at de den gang kjøpte papir for 300.000 danske kroner i året.

- I tillegg kosten driften av printerne oss 180.000 kroner. Nå er alt trådløst og papirforbruket nærmest null.

Feilplukk er så og si helt eliminert fordi medarbeiderens terminal hele tiden sjekker at det er den korrekte varen som er plukket fra hyllen. Det resulterer i at de enkelte butikkene får de helt korrekte varene til nettopp deres sortiment.

- Samlet sett har vi et totalt overblikk over selv de minste detaljer på lageret, forklarer Amsinck, som også fremhever at Matas har oppnådd en langt bedre ledelsesoppfølging av plukkerne.

Nettopp tilfredsheten i butikkene har vært en stor gevinst for Matas, for det er som kjent her forbrukerne støter på manglene dersom ikke lageret kan leve opp til leveringstid og -sted. Derfor var minimeringen av gale ordrer en spesielt viktig gevinst ved Apports lagerløsning.

Les hele artikkelen i Logistikk & Ledelse nr. 10/2010.

www.logistikk-ledelse.no © 2010

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!