23948sdkhjf

Rollebasert brukergrensesnitt i MS Dynamics NAV 2009: Hver bruker får sitt eget skjermbilde

Hver bruker får sitt eget skjermbildePå tampen av fjoråret ble MS Dynamics NAV 2009 lansert på norsk med Service Pack 1 (SP1). – Den nye versjonen har et forenklet brukergrensesnitt, sier Eldar Håbrek...

Hver bruker får sitt eget skjermbilde

På tampen av fjoråret ble MS Dynamics NAV 2009 lansert på norsk med Service Pack 1 (SP1). - Den nye versjonen har et forenklet brukergrensesnitt, sier Eldar Håbrekke, produktsjef for Microsoft Dynamics AX and NAV.

Trond Schieldrop

Håbrekke forteller at et tilsvarende produkt ble lansert på verdensbasis allerede i slutten av 2008, men da uten SP1.

- I vår globale lanseringsplan ble det besluttet å ikke oversette og lokalisere applikasjonen til norske regnskapsregler før SP1 var på plass, understreker han.

NAV 2009 har en helt ny klient med et nytt brukergrensesnitt. Formålet er å gjøre brukeropplevelsen mer logisk med en gjenkjennelse til bruken av Office.

- Alle våre Dynamics-produkter NAV, AX CRM, GP og SL vil få brukergrensesnitt bygd på samme prinsipper med sterke likhetstrekk. For eksempel vil alle ha rollebasert brukergrensesnitt med innebygd Business Intelligence. Det vil derimot ikke bli et felles brukergrensesnitt da kompleksiteten og formålet med de ulike applikasjonene er forskjellig. Teknologien i applikasjonene er også ulik. Det gjør brukeropplevelsen langt enklere enn tidligere, mener Håbrekke.

Rollebasert brukeropplevelse

Brukeropplevelsen er rollebasert slik at hver ansatt får sitt eget skjermbilde der innholdet er relevant for oppgaven de utfører til daglig. Når de logger seg på vises kun funksjonaliteten som er relevant for deres roller i virksomheten.

- Samtidig har vi kommet langt med integreringen av Business Intelligence klienten. Dette medfører at hver enkelt får relevant styringsinformasjon presentert på sin desktop. Det er utført flere tester av eksterne brukere hvor vi har målt effektiviteten i oppgavene de utfører. Det gir en dramatisk forbedring, fastslår Håbrekke.

Trelags arkitektur

MS Dynamics NAV har også fått trelags serviceorientert arkitektur. Det betyr at applikasjonen enkelt kan utveksle informasjon fra andre systemer. En bruker kan på egenhånd bygge et grensesnitt i Excel og Word og trekke ut data. De kan også lage grensesnitt i SharePoint. Integrasjonen til andre systemer, som tidligere har utgjort store kostnader er blitt vesentlig enklere.

- Forbedringene dette gir brukerne er at de får arbeide i grensesnitt som de er vant til. De kan for eksempel benytte Excel og derfra få tilgang til andre applikasjoner. I stedet for å registrere informasjonen i selve ERP-systemet kan det registreres i SharePoint-portalen, sier Håbrekke, som mener dette er et stort teknologisk fremskritt for brukerne.

Når en bedrift investerer i et forretningssystem er risikoen stor for at brukerne vegrer å ta i bruk systemet. Mange gamle systemer er lite brukervennlig og vanskelig å forstå.

- Vi ønsker at kundene skal benytte enkle grensesnitt som Excel, Outlook, SharePoint portal og web browser. De bidrar til enklere bruk av ERP-systemet.

Kort implementeringstid

Netthandelen.no AS inngikk avtale på lanseringsdatoen 15. desember i fjor og allerede ved nyttår var selskapet i full drift MS Dynamics NAV 2009.

- Det forteller hvor kort implementeringstiden er, sier Håbrekke. Han legger til at målet for Microsoft er ytterligere å redusere implementeringstiden og kostnadene.

- Vi lykkes med å utvikle en løsning som er enkel å konfigurere. Det foregår ved «dra og slipp». Både implementering, drift og oppgradering er nå styrket. I tillegg til teknologinyvinninger har vi dyktige partnere med gode bransjeløsninger som leveres til et stort antall kunder. Kostnaden knyttet til integrasjoner vil bli dramatisk redusert ved bruk av web services, sier Håbrekke

- Etter å ha vurdert flere ulike produkter valgte vi Microsoft Dynamics NAV, sier Bhairav Patel, Enterprise Architect i Netthandelen.no.

- Produktet møter våre nåværende og fremtidige behov for alle våre netthandelsselskaper. Det kan implementeres i løpet av kort tid og krever kort brukeropplæring. Den rollebaserte klienten var en viktig faktor i valg av løsning. Den har gitt oss et intuitivt brukergrensesnitt som enkelt kan tilpasses hver enkelt bruker. Støtten for web services var også viktig for oss, siden det kan integrere vår nåværende løsning ved hjelp av teknologi som er velkjent for våre ansatte, avslutter han.

www.logistikk-ledelse.no © 2010

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.093