23948sdkhjf

Posten Norge: Velger ny nettbasert innkjøpsløsning

Velger ny nettbasert innkjøpsløsningPosten Norge velger en nettbasert løsning fra Visma for å effektivisere sine operasjonelle innkjøpsprosesser i hele konsernet. Avtalen gjør Visma til en ledende lev...

Velger ny nettbasert innkjøpsløsning

Posten Norge velger en nettbasert løsning fra Visma for å effektivisere sine operasjonelle innkjøpsprosesser i hele konsernet. Avtalen gjør Visma til en ledende leverandør av innkjøpsløsninger til de aller største virksomhetene i Norge.

Kontrakten er en av de største Visma vil inngå innen innkjøps- og anbudsløsninger i år.

- Det er strategisk viktig for oss å få en så betydelig aktør som Posten Norge som kunde. Dette er et spennende og omfattende prosjekt, der Visma har ansvaret for å automatisere og forenkle bestillings- og oppfølgingsrutinene for Posten Norges ikke-strategiske innkjøp, sier adm. direktør i Visma Advantage, Lars-Erik Jacobsen.

Løsningen dekker hele den operasjonelle innkjøpsprosessen - fra behovet for en vare eller tjeneste oppstår til den er mottatt. Systemet automatiserer viktige rutiner som bestilling, kontering, ordresvar, registrering av varemottak og tilrettelegging for betaling. Medarbeidere i virksomheten kan logge seg på en nettløsning der de finner informasjon om leverandører og varer, og kan registrere sitt innkjøpsbehov raskt og enkelt.

- All registrering og saksbehandling utføres altså ute i virksomheten, der behovet oppstår. Innkjøpsløsningen sørger for bedre kontroll og kvalitet i innkjøpene, forteller Jacobsen.

En enklere hverdag for innkjøperen

Petter Andresen, innkjøpsdirektør i Posten Norge, har to hovedgrunner for å anskaffe en ny innkjøpsløsning;

- For det første ønsker vi å gjøre det lettere å bestille varer. Vi skal forenkle hverdagen til alle ansatte i Posten som gjør innkjøp, og dem er det mange av. Med denne løsningen er det færre tastetrykk og færre skjermbilder brukerne må igjennom, og dermed går det raskere. For det andre ønsker vi å oppnå høy avtalelojalitet og at en større del av innkjøpsvolumene går gjennom innkjøpsløsningen. Da må vi ha et system med mange leverandører på markedsplassen, som gir god kontroll og oversikt over forbruk, og der det er enkelt å legge til nye leverandører og nye produktkataloger, forteller han.

Vektlegger funksjonalitet og SaaS

Andresen opplyser at Visma ble valgt på grunn av kombinasjonen av funksjonalitet i løsningen og pris. Han trekker også frem fordelen med at løsningen er nettbasert, eller Software as a Services som det også kalles.

- Ettersom Visma drifter nettløsningen slipper vi å bruke ressurser på dette selv. Etter at vi har lansert løsningen i morselskapet Posten Norge er planen at våre datterselskaper også skal ta den i bruk, avslutter Andresen.

www.logistikk-ledelse.no © 2010

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.063