Logistikken er en kritisk suksessfaktor

Hos Gausdal Landhandleri er det lite som minner om fordums landhandlerier med kjøpmann og handel over disk. Hos byggevarebransjens moderne landhandlere har de tatt konsekvensen av at logistikk er en kritisk suksessfaktor. Det gir resultater.

Egil Smalberget

Du har neppe unngått å legge merke til dem; røde vogntog fullastet med byggevarer, med firmanavnet fra 1938 lysende over førerhuset. Gausdal Landhandleri AS forventer å passere 30.000 leveranser til store og små byggeprosjekter i år, og lite tyder på at det stopper der. Fra «finanskriseåret» 2009 til fjoråret vokste omsetningen med 16 prosent, og daglig leder Audun Løhre tror veksten vil fortsette.

Suksess i byggevarebransjen handler i stor grad om effektivitet gjennom hele verdikjeden fra leverandør og ut til avsluttet leveranse, forteller (f.v.) IT-sjef Lars Haakenaasen, logistikksjef Per Stubberud Lieng og transportsjef Trond Håkon Henriksen.

All registrering i sanntid

Når vi besøker terminalområdet noen kilometer nord for Lillehammer, rundt lunsjtid på en vanlig junidag, er det stille på området og kun ett vogntog innom for å hente varer. Logistikksjef Per Stubberud Lieng forteller at det er slik det skal være.

- Bilene fylles gjerne opp om kvelden og tidlig på morgenen, og er deretter på veien. Effektivt plukk, fulle biler og effektive kjøreruter, det er viktige elementer for å drive effektivt, forteller han.

Inne på terminalområdet er det god plass, og varene er plukket og ligger klare for å lastes rett inn på hver bil. Sjåfører, truckførere, varemottakere og plukkmedarbeidere bærer håndholdte enheter, for elektronisk registrering benyttes alle steder i varehåndteringen. Lieng forteller at den unike SSCC-koden til hvert kolli skannes når det skifter lokasjon, og at papirdokumenter er fraværende i vareflyten.

- Koden inneholder sanntidsinformasjon om hver eneste vare i hvert kolli, og dette sikrer oss sporbarhet gjennom hele vareflyten fra leverandør til kunde, sier han.

Bruken av GPS-data er sentralt i utviklingen videre, og selskapet ser for seg å lagre GPS-koordinater til alle varemottakere. Hensikten er å forbedre leveringspresisjonen til eksempelvis store byggeplasser og til hytter uten nøyaktig veiadresse. Siden 2004 har de benyttet Microsoft Dynamics AX som forretningssystem, tett integrert med transportplanleggingssystemet TransFleet fra Locus.

Audun Løhre har ledet bedriften siden mars 2010, og ser at effektiv logistikk er nødvendig for å lykkes.

- I en bransje hvor man leverer varer med relativt lav verdi i forhold til mengde, spiller logistikken en avgjørende rolle. Derfor har vi investert mye i logistikkløsninger og kompetanse på dette området de siste årene, forteller Gausdal-sjefen.

Transportplanlegging

Med leveranser over hele østlandsområdet utgjør transportplanlegging en viktig brikke i helheten. Gausdal Landhandleri henter også selv varer hos mange av leverandørene, og optimalisering av kjøreruter er viktig for å sikre kostnadseffektiv drift. Transportsjef Trond Håkon Henriksen forteller at de hele tiden ønsker å optimalisere driften. Moderne biler, eget verksted og jevnlig kontroll av eksempelvis lufttrykk i dekkene er detaljer som samlet bidrar til lavere transportkostnader for selskapets 30 biler.

- Den nære integrasjonen mellom TransFleet og Dynamics AX er viktig for å sikre leveringspresisjonen, forteller han.

Konkurransefordeler

Ledelsen i bedriften tror den uformelle firmakulturen, der man hele tiden er tett på kundene og prosessene, har vært viktig for de siste årenes vekst og suksess.

«Landhandlernavnet» er utvilsomt med å understreke det jordnære og uformelle. Siden 2004 har Gausdal Landhandleri benyttet Dynamics AX som forretningssystem, de siste to årene med betydelige utvidelser. Bruk av GPS-data, elektronisk vareregistrering og integrasjon med leverandørenes IT-systemer har vært viktige satsningsområder. Det har gitt resultater, og logistikksjefen ser at ny vareflytløsning har løftet selskapet over på en ny plattform som vil forbedre effektiviteten og leveringssikkerheten.

- Og dermed også konkurransekraften. Alle registreringer foregår elektronisk i sanntid. På den måten er systemene alltid oppdatert, og vi vet nøyaktig hvor en vare befinner seg. Likevel kan vi optimalisere ytterligere, ikke minst gjennom enda bedre integrasjon mot leverandørenes systemer. De positive erfaringene fra de siste to årene har gitt oss mersmak, og vi har er en veldig positiv bedriftskultur, forteller Stubberud Lieng.

Hva er det med Dynamics AX som passer godt for byggevarebransjen?

- Vi opplever at det er et system i utvikling, som gir oss vekstmuligheter videre. Microsoft er en garantist for at systemet er der også i fremtiden, og med lokal tilstedeværelse og høy kompetansen fra leverandøren Hands får vi kontinuerlig support og dialog. I varehuset handler mye om å ha de riktige varene tilgjengelig til riktig tid, og da må vi være i forkant av etterspørselen med prognoser og varebestillinger. På byggevaresiden handler det i stor grad om effektivitet gjennom hele verdikjeden fra leverandør og ut til avsluttet leveranse. Vi ser at denne løsningen gir oss konkurransefordeler på begge områder, avslutter Per Stubberud Lieng.

--------

Gausdal Landhandleri AS er Norges største byggevareforretning uten kjedetilknytning. Opprinnelig ble selskapet startet som en krambu ved Segalstad bru i 1938. I dag har selskapet rundt 250 ansatte og avdelinger på Dombås, Lom, Otta, Vinstra, Gausdal, Lillehammer, Mesnali, Rudshøgda og Gjøvik, samt Elverum fra 2011. Omsetningen i år forventes å passere 800 millioner kroner.

Hands AS er Norges ledende Microsoft Dynamics AX partner, Gold-sertifisert av Microsoft. Selskapet utvikler og leverer ERP-løsninger, bransjeløsninger og integrasjonstjenester til områder som tjenesteytende næringer, næringsmiddelindustrien, logistikk, faghandel, eiendom, transport og industri. Selskapet har rundt 200 medarbeidere, kunder i hele Norden og omsetning i 2010 på 186 millioner kroner. I Norge er Hands lokalisert i Oslo, Sandefjord, Stavanger og Bergen. Selskapet har også et selskap, Aston Baltic, i Latvia.

www.logistikk-ledelse.no © 2011

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!