Enklere å drive butikk

Bygger du en bedrift med stort varelager ut fra en klar vekststrategi, er du avhengig av struktur og kontroll, poengterer gründer og daglig leder Morten Presthagen i Total Industri og Byggevarer AS.

Gründeren skjønte at han måtte ha et økonomisystem fra dag én når han skulle bygge opp sin virksomhet. Valget falt på Mamut.

- Jeg så nytten av å ha et profesjonelt materialstyringssystem fordi jeg hadde erfaring med produkt- og lagerstyring fra min forrige jobb, sier Presthagen.

Han startet en forretning i Risør, har nylig kjøpt opp en forretning i Tvedestrand og skal vokse videre.

- Mamut er definitivt et brukervennlig system. Jeg hadde ikke våget å åpne en butikk til så raskt om jeg ikke hadde hatt en løsning som ivaretar alle administrasjonsbehov på en enkel måte, sier han.

Totalleverandør til alle kundegrupper

Total Industri- og Byggevarer AS leverer produkter til industrimarkedet, bygg- og håndverkere, bedriftskunder generelt, og «gjør det selv»-produkter til vanlig forbruker.

- Vi har egen forretning, og vi jobber også med direktesalg mot proffmarkedet. Vårt produktsortiment er primært forbruksmateriell. Den er rettet mot forbrukeren, tilpasset årstiden og full av spennende tilbud til gunstige priser, forteller Presthagen ivrig.

Sparte en hel stilling

Morten Presthagen hadde store ambisjoner da han startet byggevarebedriften sin i 2004/5.

- Den store fordelen med Mamut er at de leverer løsningene dekker alle behov vi som småbedrifter har nå, og fleksible nok til å vokse med. Jeg startet med daTax Faktura først, gikk så over til Mamut Office men endte fort opp med Mamut Enterprise med online tilgang. Nå har jeg avansert innkjøps- og lagerfunksjonalitet tilgjengeligjort via Internett. Jeg kan sitte og gjøre innkjøp hjemme i stua om jeg ønsker, smiler han.

Uten løsning fra Mamut mener Presthagen han ville ha trengt en medarbeider til i starten.

- Ikke alle har et slikt system som Mamut i startperioden. Jeg så at dette ville spare meg for tid og krefter etter hvert. Med en komplett og mobil løsning som styrer alle arbeidsområder og ivaretar alle behov de ulike kundegruppene har, kunne jeg klare meg uten å måtte ansette en ekstra person i begynnelsen. Egentlig innebar jo dette at jeg sparte penger allerede da, tilføyer han.

Effektiv innkjøp og logistikk gir bedre kundeservice

Total Industri og Byggvarer kjøper fra veldig mange forskjellige leverandører, og i følge Presthagen håndterer Mamut varierende innkjøpsbehov elegant.

- Det er utrolig viktig å ha effektive innkjøpsrutiner og det er enkelt å tilpasse innkjøpshåndteringen per leverandør med Mamut. Eksempelvis rester ikke noen leverandører og da dette er registrert på kontaktkortet. Da må vi korrigere varelinjene om leverandøren ikke kan levere det antallet vi har bestilt. Andre leverandører rester og da oppgis det i Mamut automatisk det antallet som er kommet på lager og det antallet som ennå ikke er levert. Alt handler om oppfølging. At alle moduler er bygget over samme lest i Mamut liker jeg veldig godt. Da er det enkelt å gjøre registreringer i alle deler av systemet. Jeg maser hele tiden på mine ansatte at de må være nøye med registreringer, noe de har blitt veldig flinke til. I dag forventer kunden at de får svar på sine spørsmål og at vi leverer hva vi lover. Vi er avhengig av at databasen til en hver tid er oppdatert. Eksempelvis når vi registrerer en stor ordre og en varelinje er tom så går vi direkte inn i innkjøp og oppdaterer med en gang. Du må ha blikket på varelinja når du taster inn for da ser du varebeholdningen til enhver tid, forklarer han.

Må brukes 100 prosent

Presthagen forteller at det er mye som må holdes styr på og at man er avhengig av å bruke forretningssystemet hundre prosent ellers er det ikke verdt noe.

- Vi har alt fra maling og kampanjevarer som vi selger i store volum hver dag, til tunge varer som paller med avretningsmasse. Vi har i dag to lagerbeholdninger, en til hver forretning, slik at det er enklere å ha oversikten. Kunden tar det som en selvfølge at de får det de ønsker. Vi fakturerer nesten aldri feil. Mamuts brukervennlige varetelling er en superfordel. Etter et raskt søk kan jeg for eksempel se at jeg har 12 på lager av én vare og syv disponible. Da er fem hentet ut, men ikke fakturert. Mamut er definitivt et brukervennlig system som gjør hverdagen enkel. Jeg har ikke vært på kurs en gang. Om du har litt innsikt og lyst - eller faktisk synes det er moro å bruke det som meg - lærer du deg det fort, sier han.

Full oversikt hvor som helst, når som helst

Med Mamuts online-løsning kan Presthagen sitte hjemme i stua og se hvor mye rød maling som er solgt i dag og hvor mye som er igjen på lageret.

- Det er ikke mange mindre byggevarebutikker som kan gjøre som meg å gå inn og se på krona hvor mye de har solgt på en leverandør uavhengig om du er på kontoret eller hjemme. Jeg tar status hver eneste måned. Helst for å se hvor mye vi klarer å vokse. Ved å følge godt med har vi ikke så mange hyllevarmere lenger. Nå har vi kjørt butikk i over et år og jeg har allerede justert sortimentet, forteller han.

Fordelen av å samle all informasjon med et komplett og sømløst integrert system som Mamut Enterprise nyter Presthagen godt av.

- Du har tilgang på kontinuerlig oppfølging av dine aktiviteter. Hvis du lurer på hva du omsetter er det bare å gå inn å se. Du kan se hvor mange produkter du selger, se hvilke kunder du selger mye til. Men mange småkunder er også viktig. Det er gøy å se hvor mye de enkelte kundegruppene tar ut og det er viktig med tanke på dekningsbidrag, tilføyer han.

Ideene strømmer på for å utvikle virksomheten videre

Presthagen kategoriserte kundene fra første dag slik at han nå kan utnytte muligheter for å selge mer til eksisterende kunder og å se nye markeder. Total Industri og Byggvarer satset tidlig bredt men begynte med de profesjonelle kundene som snekkere og industri.

- Vi lanserte et proffrabattsystem. Med hjelp av Mamut-systemet er det enkelt å legge inn rabatter på kunde- og/eller produktgrupper. Rabatten er registrert på kunden og legges inn automatisk når de handler. I distriktet er vi best på pris. På sikt skal vi gå inn å informere bedrifter om denne gunstige ordningen, sier Presthagen.

Ideen strømmer fortsatt på og han ser mange muligheter for å ta virksomheten videre.

- Jeg vurderer å sende ut brosjyrer til ulike kundegrupper med skreddersydde tilbud. Det første jeg skal gjøre er å opprette nettbutikkløsningen i Mamut som jeg integrer med min hjemmeside. Jeg ser på alt som kommer av salg i nettbutikken som ren bonus. Det er selvfølgelig viktig for å være med i tiden. Og hvis nettbutikken vår tar av kan vi tilpasse oss det. Det er viktig å utnytte alle salgskanaler. Ved å treffe flere kundegrupper samt bruke flere salgskanaler kan vi omstille oss og tjene mer penger, sier han.

Noen av ideene til Presthagen er alternativer for å øke salget i måneder som har lavere omsetning.

- Som i fjor hadde vi større omsetning i mai og juni enn i juli. Ved å ikke være avhengig av kun én kundegruppe og ha statusinformasjon tilgjengelig med et komplett økonomisystem som Mamut får du større muligheter for å ha suksess, avslutter han.

At Total Industri og Byggevarer har lykkes er det ingen tvil om - omsetningen er tidoblet fra første driftsår og fram til i dag.

www.logistikk-ledelse.no © 2011

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!