23948sdkhjf

Håndterminaler: Bedre vareflyt for Motor Part

Bedre vareflyt for Motor PartMotor Part sørger for lagerhold til Motor Gruppen, som importerer bilmerkene Mitsubishi, Chevrolet (Daewoo) og Renault til Norge. For å bedre kvalitet og effektivitet på d...

Bedre vareflyt for Motor Part

Motor Part sørger for lagerhold til Motor Gruppen, som importerer bilmerkene Mitsubishi, Chevrolet (Daewoo) og Renault til Norge. For å bedre kvalitet og effektivitet på deleflyten har de innført håndterminaler integrert mot økonomisystemet.

Ivar Hunnestad, daglig leder i Motor Part AS, opplyser at selskapet har fått en veldig god løsning som har gitt bedre kvalitet på mottak av varer og vareforsendelser. Samtidig får de fakturert vareforsendelser raskere.

Selskapet er en del av Motor Gruppen, som i dag importerer bilmerkene Mitsubishi, Chevrolet, og Renault til Norge. Motor Part har ansvar for ettermarked. Det inkluderer et delelager på Hokksund som har drøyt 30.000 varenumre fordelt på 7.500 kvm. Herfra går det cirka 35.000 ordrelinjer i måneden, tilsvarende 1.500 pr. dag.

- Tidligere ble varemottak og forsendelser håndtert manuelt. Det åpnet for mange feilkilder. Nå har vi automatisert det, ved hjelp av håndterminaler som kommuniserer direkte med økonomisystemet Microsoft Dynamics AX, forklarer Hunnestad.

Langvarig samarbeid

Løsningen er levert av Microsoft-partner Peritus AS, som har vært leverandør til Motor Data i over 20 år.

- Vi har et godt samarbeid som har vart i mange år. De er en god leverandør, som har løst alle utfordringer som naturlig nok har kommet underveis. Leo Rosbach og Anders Halden fra Peritus har samarbeidet tett mot vår egen IT-avdeling for å lose dette trygt i havn, forteller Hunnestad.

I tillegg til standardsystemer inneholder løsningen noe koding gjort utenfor økonomisystemet, men det mest er ren hyllevare. Alle transaksjoner skjer realtime i samme grensesnitt.

Bedre kvalitet

Den største forbedringen for Motor Part har vært kvaliteten på varemottaket.

- Tidligere måtte vi skrive opp hvor en vare ble satt på en liste, og så registrere dette manuelt i systemet. Nå kan vi bare lese av strekkoden på en pall eller kasse, så ser vi alt som er i den. Systemet håndterer resten, forklarer Hunnestad.

Små detaljer bidrar til effektivitetsforbedringen.

- Hvis en vare som mottas og pakkes ut står på rest, vil den automatisk gå til forsendelse uten å måtte gå innom lageret. Det sparer oss for en arbeidsoperasjon og er spesielt nyttig i forhold til haste- og flyfraktsendinger.

Raskt å plukke

Bestillinger kommer inn i løpet av dagen, og effektueres til gitte tidspunkt. Kunder i Stor-Oslo, Drammen og Lillestrøm-området får inntil to leveranser daglig, resten av landet får en leveranse. Høytløftende plukketrucker henter varene. All registrering skjer med håndterminalene.

- Forhandlerne våre bestiller varer via en nettleser. Alle kan bestille fram til klokken 14.00 for levering neste morgen. Når varene er plukket, trykker vi bare på en tast for å kjøre ut faktura. Det er nok en viktig effektivisering, forteller Hunnestad.

For å kjøre ut plukklister trenger operatøren bare å bruke håndterminalen til å lese av en strekkode på en av skriverne. Så kommer dokumentene ut der han eller hun står.

- Skjermen er en tilpasset variant av PC-skjermbildet, så det er lett å kjenne seg igjen. Håndterminalen fungerer godt i en praktisk hverdag.

God løsning

Microsoft Dynamics AX sørger for all logistikk, og delene blir bestilt fra produsenter i Japan, Frankrike og Holland. Etter noen måneders testing er Motor Part godt fornøyd med resultatet.

- Ved oppstart trodde vi dette kom til å gå tregt til å begynne med, fordi det er nye prosesser som skal innarbeides. Vi ble gjort til skamme, og er positive til hvor effektivt dette har blitt, både med tanke på mottak, plukking, forsendelse og ikke minst fakturering. Vi ser også at kvaliteten på operasjonen er bedre, sier Ivar Hunnestad avslutningsvis.

www.logistikk-ledelse.no © 2011

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.093