Smertefri omlegging til nytt e-handelssystem

Etter mange år med samme system var tiden moden for å bytte til et nytt og oppdatert e-handelssystem for Bring Supply Services. Selskapet har ansvaret for logistikken til en rekke næringsmiddelleverandører i hele Europa. De er derfor helt avhengig av gode, sikre og oversiktlige systemer.

Bring Supply Services, med det juridiske navnet Bring SCM AB (BSCM), ligger i svenske Helsingborg. Foruten å bistå kundene med alle typer logistikktjenester, tilbyr selskapet også finansielle tjenester og optimering av forsyningskjedene for sine kunder. Totalt har BSCM en omsetning på 700 millioner svenske kroner årlig og har en ambisjon å være en tilbyder av fjerdepartslogistikk i verdensklasse.

- Vårt forretningskonsept går ut på at vi tar hånd om logistikken for våre kunder. Kundene outsourcer dette til oss for at de selv skal kunne fokusere på sin kjernekompetanse. Slik kan de bli mer konkurransedyktige i markedet og øke omsetningen sin, forklarer IT-manager Flemming Schultz.

Fornøyde kunder

Selskapet har ansvaret for logistikk og utsending av mat til blant annet alle Ikea-restauranter i hele verden. En annen viktig kunde er Helse Sør-Øst i Norge, der BSCM administrerer alt fra operasjonsutstyr, tilbehør og apparater ut til sykehusene. Yoghurtleverandøren Yoplait, isprodusenten General Mills og vegetarprodusenten Tivall, som er en del av Nestlékonsernet, er andre kunder som BSCM har i sin portefølje.

Etter omleggingen til det nye e-handelssystemet Merit Portal har Bring Supply Services fått gode tilbakemeldinger fra sine kunder. - En av grunnene til at omleggingen gikk så smertefritt også for våre kunder, er at de på forhånd fikk en testversjon som de kunne leke med og lære det nye systemet før den nye ordningen ble innført. Vi har fått svært få tilbakemeldinger om problemer etter omleggingen, og det er et veldig godt tegn, sier Schultz.

Effektive løsninger

Bring Supply Services har valgt Merit Order som er integrert med Lawson M3 og bruker standard Lawson M3 funksjonalitet. Dette sikrer at all informasjon i Merit Order som produktinformasjon, priser, tilgjengelighet, kredittsjekk og ordrestatus er oppdatert til en hver tid.

- Siden alle data som er tilgjengelige gjennom Merit Order er sanntidsdata fra kundenes EMS, trenger man ikke datasynkronisering eller dobbel datalagring. Dette gir også fordeler fordi det eliminerer komplekse og tidkrevende tekniske operasjoner. Merits salgsløsninger er enkle både å implementere og administrere, slik at kundene kan fokusere på sin kjernevirksomhet og verdiskaping, sier Lars Kristofferson i Merit Consulting AB.

Gode resultater

Mange firmaer er klar over at systemene deres er utdaterte. Likevel utsetter de ofte å få disse skiftet fordi de frykter omfattende prosesser og stans i aktiviteten i bedriften under omleggingen.

- Vår virksomhet gikk som vanlig under omleggingen, og hele prosessen gikk veldig bra. Vi opplevde det som svært betryggende at Merits dyktige konsulenter var med hele veien, og de samarbeidet også svært godt med våre ansatte som var med i prosjektet, sier Schultz.

BSCM har nå vært gjennom en innkjøringsfase av det nye systemet, og de får mye positiv respons fra ansatte i hele selskapet.

- Det er en kjempefordel både for oss og våre ansatte at de nå får bedre oversikt over ordrer og bestillinger til en hver tid. Nå er målet å få systemet ut til et tusentalls brukere over hele verden. Per i dag kjører vi systemet i nesten 50 møbelvarehus i Tyskland, målet er at møbelkjeden skal bruke systemet i alle sine varehus over hele verden, avslutter Flemming Schultz.

www.logistikk-ledelse.no © 2011

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!