23948sdkhjf

Oluf Lorentzen: Bedre logistikk gir vekst for Oluf

Bedre logistikk gir vekst for OlufDe tre siste årene har Oluf Lorentzen økt omsetningen med 17 prosent. Nytt logistikksenter og nytt ERP-system har muliggjort veksten for landets ledende importør av o...

Bedre logistikk gir vekst for Oluf

De tre siste årene har Oluf Lorentzen økt omsetningen med 17 prosent. Nytt logistikksenter og nytt ERP-system har muliggjort veksten for landets ledende importør av ost og andre eksklusive matvarer.

Oluf har rundt 1.500 varer i sortimentet, fra 130 produsenter. - Det er kritisk for oss å ha logistikksystemer som holder orden på vareflyten, inkludert holdbarhets- og sporbarhetsdata, konstaterer Steffen Listerud og Hjørdis Hjemli ved Olufs IT-avdeling. Foto: Egil Smalberget

Egil Smalberget

Oluf Lorentzen AS, i bransjen kjent som Oluf, har godt over 100 års erfaring med import og salg av delikatesser. Det er lenge siden Oluf Lorentzens colonialhandel på Karl Johans gate annonserte at de var alene om å levere "ekte hollandske honningkaker", men tanken om å være først ut med nye delikatesseprodukter er fremdeles en ledetråd for selskapet.

Taco er bare ett av mange eksempler på produktområder hvor Oluf Lorentzen har vært pionér, før de har trukket seg ut av markedet når volumene er blitt store og importørene mange.

Ved Olufs tre år gamle hovedkontor i Vestby møtes vi av fordums kasseapparater og butikkskilt, men det er ingen grunn til å la seg lure. Dette er et avansert logistikksenter, der alt handler om presis levering av eksklusive og eksotiske matvarer til både delikatesseforretningen på Frogner, storkjøkkenet på Gol og matsenteret i Finnmark. Siden selskapet flyttet inn i det nye senteret i Vestby i 2009, har omsetningen økt med 17 prosent, og ventes å passere 400 millioner kroner i år. Større lager og utvidet sortiment er én viktig årsak, men like viktig er det at hjertet i virksomheten, ERP-systemet, er kraftig forbedret.

Holdbarhet er kritisk

Hjørdis Hjemli og Steffen Listerud fra Oluf Lorentzens IT-avdeling forteller at håndtering av holdbarhetsdatoer er en kritisk faktor for hele selskapets verdikjede.

- Vi tilstreber en leveringsgrad på tilnærmet 100 prosent, det betyr i praksis at vi må lagerføre hele sortimentet på rundt 1.500 varer. Enkelte av varene har holdbarhetstid på kun 7 dager fra vi mottar dem, da må logistikken gå på skinner. ERP-systemets gode prognoseverktøy er viktig for å kunne ha riktig mengde på lager og minimalisere mengden varer som må kastes, understreker Hjørdis Hjemli, superbruker av Microsoft Dynamics AX og involvert i det meste knyttet til bedriftens ERP-system.

Riktignok har de fleste varene lenger holdbarhet enn en uke, og i det 11.000 kvadratmeter store lageret finner vi ulike typer ferskvarer samt hermetiske varer, tørrvarer, drikke og mye annet. Uansett dreier alt seg om matvaredistribusjon, derfor er både produksjonsdato og holdbarhetsdato viktige parametere som følger varen elektronisk gjennom hele verdikjeden.

For den tradisjonsrike matimportøren utgjør ost det største enkeltområdet, med rundt 45 prosent av totalomsetningen. Osteprodusentene er ofte mindre selskaper i land som Frankrike, Italia, Spania, Nederland og Tyskland.

- Mange typer ost smaker best når den er utgått på dato, men da har vi ikke lov til å selge den, smiler Steffen Listerud.

Fra hele verden til hele Norge

Mer enn 130 produsenter i 30 land leverer varer gjennom Oluf Lorentzen til nordmenn med stadig mer kresne ganer og eksotiske matvaner. Plasseringen i Vestby er på ingen måte tilfeldig; en stor del av varene kommer fra kontinentet med bil, før de distribueres via faste transportører til kunder over hele landet. Microsoft Dynamics AX, levert av Advania (tidligere Hands), ble implementert i samme omstillingsprosess som flyttingen til Vestby.

Hjørdis Hjemli og Steffen Listerud betegner ERP-systemet som "hjertet i virksomheten", og ser at nytt ERP-system har gjort det enklere å tilfredsstille kravene fra markedet og myndighetene, i tillegg til å sikre servicegraden og oppnå vekst.

- Vår type virksomhet krever et topp moderne og fremtidsrettet ERP-system. Det har vært viktig for oss å automatisere all vareregistrering inn og ut av virksomheten, slik at vareinformasjonen er tilgjengelig i sanntid, forteller Hjørdis Hjemli. Ved mottak skannes alle varer på hver pall med strekkodeleser, slik at alle varene kan registreres inn i én prosess. Allerede her er holdbarhetsdato, produksjonsdato og viktige sporingsdata registrert på varen.

- Lagermedarbeideren ser holdbarhetsdatoen på håndterminalen og kan enkelt sjekke at dette er i overensstemmelse med varemerkingen, legger hun til.

Effektiv varehåndtering

Når en vare er bestilt, sørger ERP-systemet for at kunden umiddelbart får informasjon om sin leveringsdato og hver vares holdbarhetsdato. Hjemli og Listerud forteller at bruken av Microsoft Dynamics AX har gjort ordrehåndteringen enklere på en rekke områder.

- Vi benytter transportører med kjøletransport, slik at kjølevarer og andre varer kan sendes samlet. Hver kunde har en unik tilgangskalender, og kundene har gjerne faste leveringsdager i hver uke. I motsetning til tidligere kan vi nå plukke flere ordrer fra én kunde som en samlet ordre, og ikke minst har vi oppnådd mye bedre ruteplanlegging med det nye ERP-systemet. Alt i alt ser vi betydelige gevinster, som bidrar positivt til selskapets lønnsomhet, sier de to IT-medarbeiderne hos Oluf.

Sporbarhet

Vi husker alle episodene med E-Coli-bakterien, og myndighetenes kamp for å finne smittekilden. Heldigvis er det unntaksvis at slike hendelser oppstår, men konsekvensene er store, derfor stiller også myndighetene omfattende krav til sporbarhet for næringsmiddelbransjens aktører. Sporbarhet var en viktig parameter da Oluf valgte nytt ERP-system i 2009, og ved et uhell vil de kunne varsle alle salgssteder på kort tid.

- Dette har vi gode rutiner på, og både rutiner og systemer tilfredsstiller myndighetenes krav. Ved en situasjon der et produkt må tilbakekalles, vil vi kunne se hvilke kunder som har mottatt varen fra samme batch slik at disse kan varsles. På tilsvarende måte vil vi kunne spore varen bakover til våre leverandører, forteller Steffen Listerud.

Hva er det med Axapta som gjør systemet spesielt velegnet for denne typen virksomhet?

- Vi opplever at systemet tar høyde for næringsmiddelbransjens spesifikke behov, der holdbarhet og sporing er viktige elementer. Det ble utført en del tilpasninger, men uansett må man ha et system som passer med vår driftsform. Erfaringene etter tre år er positive og veksten i denne perioden underbygger at det var et riktig valg. Ledelsen i selskapet følger kontinuerlig med på verdens mattrender, besøker messer og snakker med produsenter. Derfor kommer vi løpende til å satse på nye, spennende produkter, avslutter to fornøyde IT-medarbeidere hos Oluf Lorentzen i Vestby.

-----------

Oluf Lorentzen AS er en av landets ledende importører av finere matvarer for dagligvare og storkjøkken. Rundt 1.500 produkter importeres fra produsenter over hele verden, og distribueres til kunder over hele landet. Selskapet har sine røtter tilbake til 1869, og har båret navnet Oluf Lorentzen AS siden 1899. Forventet omsetning i år er i overkant av 400 millioner kroner, med rundt 80 medarbeidere. Varespekteret omfatter produkter innenfor ost, kjøtt og fisk, dessert og snacks, bakst, frokost, middag, tilbehør og drikke. Oluf Lorentzen er Norges medlem i CEISA, en sammenslutning av importører fra hele verden, med verdens fineste og mest eksklusive matvarer på produktlisten. Produktene leveres til restauranter og storkjøkken samt til velassorterte matvarehus og spesialforretninger over hele landet.

(tidligere Hands AS) er et applikasjons- og konsulentselskap og en Microsoft Gold-sertifisert partner innen Enterprise Resource Planning (ERP). Selskapet selger, leverer og tilpasser forretnings- og bransjeløsninger med tilhørende tjenester, til mellomstore og større bedrifter innen utvalgte bransjer. Advania er den største forhandleren av Microsoft Dynamics AX i Norge med kontorer i Oslo, Bergen, Stavanger, Sandefjord og Riga. Selskapet har rundt 180 medarbeidere, kunder i hele Norden og omsatte i 2011 for 203 millioner kroner.Advania AS

www.logistikk-ledelse.no © 2012

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.109