Norske toppledere er fortsatt skeptiske til nettskyen

Nesten to av tre norske bedrifter verken bruker eller vurderer å bruke skybaserte nettjenester, viser en ny undersøkelse.

Kjell M. Kaasa

64 prosent av norske toppledere svarer at bedriften deres ikke har tatt i bruk skybaserte tjenester ennå og at de heller ikke vurderer det. Det viser en spørreundersøkelse Perduco har gjort blant 2000 toppledere for Telenor. Hovedgrunnen er at bedriftene ikke ser nytteverdien.

- Trolig vil dette endre seg mye om kort tid. Nettskyen, eller cloud computing, vil være i sterk vekst de neste årene, ikke minst fordi det betyr store kostnadsbesparelser for bedriftene, sier Abraham Foss, leder for bedriftsmarkedet i Telenor.

Analyseselskaper anslår at 25 prosent av all software vil bli levert som en tjeneste i nettskyen i 2013.

IT flytter ut

Nettskyen befinner seg ikke oppe i luften, men som regel i store haller fulle av dataservere. De såkalte serverparkene er tilknyttet internett. Istedenfor å måtte kjøpe software og servere selv, kan private og bedrifter leie kapasitet og programmer ved behov.

41 prosent av bedriftene som bruker eller vurderer å bruke skybaserte tjenester, sier at tilgjengelighet og fleksibilitet er største pådriver, viser Telenor-undersøkelsen. I praksis blir mye av it-delen flyttet ut av bedriftene.

- Bruk av skytjenester gjør det enklere å etablere og innføre nye løsninger i virksomheten fordi de blir lett tilgjengelig for alle. De krever ikke store investeringer eller omfattende tekniske prosjekter internt. Bedriften har alltid siste og oppdaterte versjon og slipper å drifte tjenesten selv, sier Foss.

De fleste tjenester er også lagt til rette for å fungere sømløst, uavhengig av om du jobber på datamaskiner, smarttelefoner og nettbrett.

Flere får tilgang

Skybaserte nettjenester er et vidt begrep, og mange av oss bruker flere av dem uten å tenke over det, som å spille av sanger fra Wimp eller sende e-post med Hotmail.

Den mest brukte kontorpakken her i landet, Office, beveget seg for alvor inn nettskyen da Microsoft lanserte Office 365 sist sommer. Apples lansering av iCloud nylig bidro også til å øke kunnskapen om nettskyen.

- Norge er et land av små og mellomstore bedrifter. 99 prosent av norske bedrifter har færre enn 100 ansatte. Tidligere har disse bare kunnet drømme om å ha samme verktøy som de store. Med nettskyen får de tilgang til akkurat de samme godbitene, sier adm. direktør Hege Skryseth i Microsoft Norge.

Først e-post

- Vi er inne i et paradigmeskifte som er nokså betydelig. Interessen for nettskyen er mye større nå enn for bare kort tid siden, sier Dag Magne Søyland, adm. direktør i Kjedehuset.

Kjedehuset er hovedkontoret for faghandelkjedene Nordialog, Telehuset og Telekiosken, som selger både til bedrifts- og privatmarkedet. Med mer enn 150 butikker er de ledende i Norge.

- Å flytte e-postsystemet ut i nettskyen, er som regel første skritt for en bedrift som tar i bruk skytjenester. Mange tror det er en omfattende prosess, men nylig brukte vi kun en helg på jobben hos en bedrift med 500 ansatte, sier Søyland.

Bedrifter spør ofte om hva skybaserte tjenester er for noe, og hva som er gevinsten. Da snakker Søyland gjerne litt om vannkraft.

- På 1800-tallet bygde bonden kraftverket selv for å få strøm. Etter hvert kom fagfolkene og bygde kraftverk lenger oppe i elven. Dermed kunne alle bøndene kjøpe den strømmen de behøvde, når de behøvde den, i stedet for å ta alle kostnadene selv, sier han.

- Slik er det med nettskyen også. Du setter bort jobben til store selskaper med dedikerte medarbeidere, i stedet for å ta alle kostnadene selv og overlate driften til han ene it-fyren som er innom en gang i uken, sier Dag Magne Søyland i Kjedehuset.

www.logistikk-ledelse.no © 2012

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!