Lanserer ny løsning i nettskyen og ble ambassadør på veien

- Det at Compello, som eneste nordiske aktør, er invitert inn i det eksklusive forumet Microsoft Windows Azure Customer Advisory Board anser vi som en anerkjennelse på at de både satser og tenker riktig, sier Hege Skryseth, adm. direktør i Microsoft Norge. Nå har Compello lansert en ny skyløsning som skal sikre effektiv fakturaflyt til en lav pris.

- Det er konsensus i bransjen om at nettskyen er en megatrend. Vi er tidlig ute med en sentral tjeneste basert på denne løsningen og forventer stor etterspørsel fremover, sier Gustav Line, adm. direktør i Compello AS

Tradisjonelt har organisasjoner to valg når de skal velge IT tjenester. Enten velger de en løsning som installeres lokalt eller en løsning som står hos en lokal driftsleverandør. Utfordringen med begge løsningene er installasjon, vedlikehold, oppgraderinger og at løsningen ikke skalerer i takt med at bedriften vokser.

Sentral nettsky

Nå har Compello AS lansert en ny tjeneste som blir levert fra en sentral nettsky. Løsningen er standardisert og dekker de viktigste behovene for fordeling og godkjenning av inngående fakturaer. Den nye løsningen revolusjonerer brukeropplevelsen og kostnadsbildet.

- Vi har bygget opp mye kompetanse på leveranse av tjenester fra lokale nettskyer i Norge. Nå lanserer vi en løsning for inngående fakturabehandling. Det unike med denne løsningen er at både løsningen og dataene er basert på Microsoft Windows Azure, forteller adm. direktør Gustav Line i Compello.

Han legger til at dette er Microsofts nettsky. Dette betyr at Microsoft håndterer all maskinvare og server programvare og sikrer at Compello enkelt, raskt og billig kan koble på nye kunder.

- Dette er en form for skalering IT-bransjen har manglet. Brukeren trenger kun å forholde seg til en web klient. All prosessering og lagring skjer sentralt. Selve klienten er basert på Microsoft Silverlight som gir maksimal brukeropplevelse.

Anerkjennelse fra Microsoft

Compello har i mange år jobbet med å levere EDI og eFaktura tjenester til norske organisasjoner og håndterer i dag mer enn 25 millioner transaksjoner årlig. Den nye løsningen, Compello Inngående Faktura Cloud, er laget for nettskyen. Compello er dermed en av de første som leverer en løsning som er 100 prosent basert på Microsoft Windows Azure. Løsningen tolker fakturaene sentralt slik at brukerne kan sende disse på godkjenningsflyt i organisasjonen. Når fakturaene er godkjent overføres bilagene til regnskapssystemet som står enten lokalt eller sentralt.

- Compello er «early movers» i dette markedet. De har jobbet med denne løsningen siden nettskyen ble et begrep for flere år siden. I 2010 ble Compello invitert med på Microsoft Windows Azure Customer Advisory Board, forteller Hege Skryseth, adm. direktør i Microsoft Norge. - Dette rådet består av noen av verdens største og mest kjente bedrifter som NASA, McDonalds, Boeing, Siemens, Coca-Cola og Sony. Mandatet er å diskutere muligheter og utfordringer med nettskyen sammen med Microsoft i Seattle. Alle deltagerne tituleres som ambassadører. Det at Compello, som eneste nordiske aktør, er invitert inn i dette eksklusive forumet anser vi som en anerkjennelse på at de både satser og tenker riktig, sier Skryseth.

Vært i pilot siden i fjor høst

Compello Inngående Faktura Cloud har vært i pilot siden høsten 2011 og har i dag flere kunder i kommersiell drift. En av disse er Effekt Vinduspuss AS. Selskapet er en av de ledende aktørene innenfor vindu- og fasadevask i Stavangerregionen. Regnskapet føres i Sarpsborg. De største utfordringene før innføringen av Compello Cloud var deling av bilag og informasjon. Regnskapsbilagene måtte fysisk sendes over til en annen del av landet. Fakturaflyten var veldig lite effektivt og ingen hadde til enhver tid oversikt over fakturaene. Derfor ble det brukt mye tid på manuelle rutiner og gjenfinning av fakturaer. For sen betaling resulterte i unødvendig purre- og rentegebyrer.

- En av grunnene til at vi valgte Compello Inngående Cloud fremfor andre alternativer var den gode webløsningen, sier økonomisjef Marion Mathisen. - Vi er en liten bedrift med få bilag, og tradisjonelle "fullversjonsløsninger" er for dyre. Den nye nettskyløsningen er rimelig, og Compello er et kjent navn i markedet. Hverdagen er blitt mye lettere med Compello Inngående Faktura Cloud. Nå trenger jeg bare å sette konto på bilagene, i stedet for å taste inn all informasjon med dato/fakturanummer/beløp osv. Det har de som mottar/betaler fakturaene allerede gjort, fra Stavanger, mens jeg som fører regnskapet sitter i Sarpsborg. I tillegg har vi et regnskapsbyrå som også nå enkelt får tilgang til bilagene. Med den nye løsningen er man rustet for fremtiden, hvor informasjonsdeling bare blir viktigere og viktigere, fortsetter Mathisen.

Effekt Vinduspuss opplever også at automatisering av bilagsflyten hjelper bedriften å være miljøvennlig. Nå slipper bedriften å bruke unødvendig mye papir til skanning og printing opplever de at bedriften sparer permer og lagringsplass. Bilagene er enkelt tilgjengelige i det nye elektroniske arkivet.

Viktig supplement

Det er konsensus i bransjen om at nettskyen er en megatrend. Gustav Line sier at de er tidlig ute med en sentral tjeneste basert på denne løsningen og forventer stor etterspørsel fremover.

- Likevel tror vi ikke behovet for lokale installerte løsninger forsvinner. Mange organisasjoner har behov for skreddersøm og har i dag en serverpark de ønsker å kapitalisere på. Compello Inngående Faktura Cloud blir et supplement og en løsning for organisasjoner som har behov for en standardisert løsning og vil slippe utfordringene med å drifte og supportere egne servere, avslutter Gustav Line.

------------

Compello AS ble etablert juli 2011 ved fusjon av virksomhetene Client Computing Europe AS og Compello Software AS. Selskapet har som forretningsidé å hjelpe bedrifter og organisasjoner i privat og offentlig sektor med automatisering av manuelle prosesser innen melding- og fakturaflyt. Compello har mer enn 50 partnere over hele Norge, og totalt benytter mer enn 7.000 selskaper i 20 land selskapets løsninger.

Selskapet rapporterer en omsetningsvekst på 8 prosent for 2011. Resultatet før reorganiseringskostnader knyttet til fusjonen var på MNOK 22,5. Dette gir en resultatmargin på 22 prosent. Resultatet er mer enn doblet i fusjonsåret.

www.logistikk-ledelse.no © 2012

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!