Lindbak Retail Systems: Klar med kasseløsninger for de store kjedene
Klar med kasseløsninger for de store kjedene
Da Lindbak Retail Systems skulle teste ut sin nye kasseløsning fikk de bruke Microsofts laboratorier i Seattle. - Nå har vi eliminert alle flaskehalser og føler oss trygge på at vi kan tilby både små og store butikkjeder et solid produkt, sier selskapets direktør for produktutvikling, Trond Klevstuen.
- Vi hadde to intense uker i USA, og jobbet fra tidlig morgen til sent på kveld med å teste og utbedre løsningen i samarbeid med teknikerne fra Microsoft, sier Trond Klevstuen, direktør for produktutvikling i Lindbak Retail Systems.
Lindbak Retail Systems er et datterselskap i LindbakGruppen og leverer IT-løsninger for kjeder innen detaljhandelen. De har rundt 90 ansatte, og løsningene deres brukes i mer enn 3000 butikker i Nord-Europa.
- Detaljhandelen har behov for effektive kasseløsninger som kan oppdateres sentralt med informasjon om kampanjer og priser. Dette skal gå raskt ut til alle butikker uten feil, og våre løsninger er utviklet for å gjøre dette enkelt og effektivt for kundene våre, sier Klevstuen.
Testing og videreutvikling
- Da vi skulle videreutvikle løsningen vår for større butikkjeder hadde vi behov for å teste den på et stort antall butikker og kassepunkt. Det hadde vi ikke mulighet til å klare på egen hånd - det ville rett og slett blitt altfor kostbart og omfattende. Men med Microsoft Premier Support-avtale får vi ikke bare en solid brukerstøtte og forebyggende aktiviteter, men også mulighet til å benytte oss av Microsoft sin lab i Seattle, USA. Der har de tilgjengelig maskinvare og teknikere som kunne bistå oss med testing i stor skala.
Han forteller at de ønsket å finne eventuelle flaskehalser i løsningen og utbedre disse, og samtidig samle erfaring som nå setter dem i stand til å dokumentere ovenfor kundene at løsningen fungerer for de største butikkjedene med flere tusen kassepunkt. Samtidig ønsket de å lære seg verktøy som ville sette dem i stand til å optimalisere løsningen ved egen hjelp etter at de kom hjem.
Intenst og nyttig
- Vi hadde to intense uker i USA, og jobbet fra tidlig morgen til sent på kveld med å teste og utbedre løsningen i samarbeid med teknikerne fra Microsoft. Det å ha 14 dager med Microsoft sin kompetanse så lett tilgjengelig gjorde det mulig å gjennomføre den omfattende testingen på kort tid - og ofte kunne problemer løses på bare et noen få minutter, sier Klevstuen.
- Underveis har vi også avdekket en rekke forbedringspunkter som har gjort løsningen enda bedre og raskere.
Han forteller at de også fikk et møte med produktteamet som utvikler SQL Server.
- Det er databasen vi bruker i vår løsning. De kom med sine kommentarer, som var både positive og nyttige. Du kan med andre ord si at oppholdet i USA ga oss både en praktisk og teoretisk bekreftelse på at vi har en god løsning.
Alt i alt mener han at oppholdet i USA var en kjempeboost.
- Med hjelp av maskinvaren og teknikerne på laben til Microsoft fikk vi utbedret løsningen, økt vår interne kompetanse og ikke minst dokumentert at vårt system kan behandle store mengder informasjon og et stort antall kassepunkter. Det er viktig når vi skal ut og kapre de største butikkjedene, avslutter Trond Klevstuen.
www.logistikk-ledelse.no © 2012