Terra Kortbank opplever kindereggeffekt

Terra Kortbank AS benytter eFaktura fra Compello AS. Løsningen sørger for trygg leveranse av fakturaen til fakturamottagerens nettbank. I tillegg opplever selskapet flere andre positive effekter.

Det er stor etterspørsel etter effektive løsninger som hjelper norske organisasjoner med å sende fakturaer elektronisk. Dette er i stor grad drevet av det pålegget om at offentlige virksomheter plikter å kunne ta imot faktura og kreditnota på standarden "elektronisk handelsformat" fra 1. juli 2012.

Compello AS er en av de største aktørene innenfor elektronisk fakturahåndtering i Norden og 20 prosent av eFakturatransaksjonene i det norske markedet er levert av selskapet.

- Vi opplever at mange bedrifter er opptatt av å finne gode løsninger på dette slik at de kan sende fakturaene elektronisk innen fristen sommeren 2012. Vår anbefaling er å velge en aktør som har erfaring og kompetanse på dette området. Du sender ikke ut fakturaene elektronisk og håper at fakturaene kommer frem og blir betalt, sier adm. direktør Gustav Line.

Enklere, kjappere og billigere

Terra består av 400 ansatte som tilbyr finansielle produkter og tjenester til ca 1 million kunder. For å få til en effektiv håndtering av alle transaksjonene som går mellom Terra Kortbank og kundene, investerer Terra Kortbank i løsninger som kan automatisere prosessene. Utgående elektronisk faktura (eFaktura) fra Compello AS er en slik investering.

- Tidligere brukte vi mye tid og ressurser på manuell retur av papirfakturaer. Nå, etter at vi har implementert en løsning for å gjøre dette elektronisk, kommer fakturaene rett i nettbanken til kundene. Dette er mye enklere, kjappere og billigere enn før, sier Elisabeth Nøstbakken Rønning som er produktsjef for Terra Kortbank AS.

Fakturaene kommer direkte til riktig mottaker, slik at returnerte uåpnede fakturaer er redusert. Grunnen til dette er at kundens bankkonto alltid er oppdatert, mens postnummer og adresse forandrer seg i forhold til at folk flytter på seg.

Terra Kortbank har en klar strategi på elektronisk kundekommunikasjon og ambisjonen er at 70 prosent av kundene skal motta fakturaen elektronisk.

- Compello er en veldig viktig partner for oss for å kunne levere en av de røffeste eFaktura løsningene i landet. Det viktigste i denne løsningen er selvfølgelig at dette er driftssikkert og at løsningen gir kunden trygghet og merverdi. Dette har Compello løst for oss på en god måte, tillegger Karl-Richard Floer, viseadm. direktør, Terra Kortbank AS.

Selskapet har knyttet informasjon om forskjellige kunder sammen slik at de kan bruke fakturaen som en kommunikasjonsplattform. Med forskjellige fordelsprogrammer for sine kunder benytter Terra Kortbank løsningen aktivt til å ha en effektiv dialogkommunikasjon med kundene.

- De fleste kundene har sluttet å lese markedsmateriale som kommer i posten. Men, alle åpner og leser fakturaen fra oss. Dette gir oss en glimrende mulighet til å tilby kundene andre produkter og tjenester som er i henhold til deres interesser. God erfaring i koblingen mellom selve eFakturaen og vårt lojalitetsprogram har vært den største gevinsten hos oss - det er dette som skaper 1-1 kommunikasjon», sier Nøstbakken Rønning. - I tillegg til lavere faktureringskostnader har løsningen ført til miljøbesparelse og bedre kontroll. Det er bare fordeler med å innføre eFaktura. Jeg vil ikke tilbake til papir og manuell fakturabehandling og er godt fornøyd med automatiske, raske overførsler uten forsinkelser», fortsetter hun.

www.logistikk-ledelse.no © 2012

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!