Bedre prosesser ga milliongevinst

- Siden 2005 har vi kjørt ERP-løsningen Movex. Den er omfattende å sette opp, og vi slet med både brukerfeil, uriktig parametersetting og for dårlig kvalitet på grunndata. Det resulterte i at et betydelig antall innkjøpsordre og kundeordre ble hengende i systemet, forklarer Per Erik Bernts i Berggård Amundsen & Co AS.

- Merit har hjulpet oss med å overvåke kunde- og innkjøpsprosesser slik at vi kan avslutte hengende ordre. Det har vært en formidabel opprydningsjobb, men i løpet av tre år er bunken uavsluttede ordre redusert med 70 prosent. Totalt sett er nok gevinsten i millionklassen, sier Per Erik Bernts i Berggård Amundsen.

Den landsdekkende elgrossisten har 175 ansatte fordelt på 24 avdelinger. Mange av disse jobber med innkjøps-/ og kundeordre. Varer som bestilles fra leverandør, går via sentrallageret i Ski og videre til lokalavdeling eller direkte til kundene. Disse er hovedsakelig små og mellomstore installatører, energiverk og industrikonsern.

Formidabel opprydningsjobb

Berggård Amundsen startet for tre år siden en prosess for å effektivisere ordreflyten.

- Merit har hjulpet oss med å overvåke kunde- og innkjøpsprosesser slik at vi kan avslutte hengende ordre. Det har vært en formidabel opprydningsjobb, men i løpet av tre år er bunken uavsluttede ordre redusert med 70 prosent. Totalt sett er nok gevinsten i millionklassen, understreker Bernts.

Fjerner feilkilder

Det var flere årsaker til at ordre ble hengende i systemet. Et eksempel er at en innkjøpsordre ble sendt leverandør, men at det ble en restordre, eller at leverandøren leverte flere ordre i en leveranse. Feil varenumre eller manglende priser kunne også forårsake at ordren ikke ble avsluttet riktig. I andre enden ble ikke kundeordre fakturert etter levering, eksempelvis fordi det manglet elementer i ordren.

- Nå har vi etablert nulltoleranse for at kundeordre skal stoppe opp. Stikkordene er overvåking og feilretting. Gevinsten i millionklassen kommer både av at alle ordre blir fakturert, at de faktureres riktig og at pengene kommer inn raskere. Vi har også redusert de totale prosesskostnadene i verdikjeden vår, forklarer Bernts. - For oss handler det om å ha fått mer presisjon i registreringene våre. Vi har kvittet oss med de mest vanlige repeterende feil og etterstreber å gjøre ting riktig første gangen. Ugunstige parametere er rettet på og prosesser som skal spille sammen er justert bedre.

Måler ytelsen i systemet

Varer som ikke er på lager må bestilles fra leverandør, og tidspunkt for leveranse får konsekvenser for kundeordren. Denne sammenhengen er nå finjustert, og andelen varer som leveres i tide har økt voldsomt. I tillegg til å overvåke applikasjonene har Merit satt opp ulike KPI-er (Key Performance Indicators) basert på data fra virksomheten.

- Fokus på kvalitet og presisjon i ulike prosesser gir mulighet for å sette fokus på riktige områder av driften. Ved hjelp av varsellamper i det grafiske grensesnittet er det enkelt å se hvor skoen trykker, og sette inn tiltak for å forbedre resultatene, sier Bernts.

KPI-ene for kundeordre viser en økning i leveringspresisjon på fem prosent i løpet av et drøyt halvår. Det gir seg også utslag i bedre kundetilfredshet.

- Høy kompetanse både på Movex og hvordan vår bedrift er skrudd sammen har mye av æren for de gode resultatene. Merit har god kompetanse og evner å sette seg inn i vår situasjon som brukere. Dermed skjønner de raskt hvor ting kan gå feil, og kan foreslå riktige tiltak. For oss har det gitt gode resultater, sier Per Erik Bernts avslutningsvis.

www.logistikk-ledelse.no © 2012

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!