23948sdkhjf

KIS Gruppen: Sparer seks millioner i året med mobil bransjeløsning

Sparer seks millioner i året med mobil bransjeløsningKran og Industri Service (KIS) opplever en sterk vekst på service- og vedlikeholdsoppdrag til norsk industri. – For å øke kundeeffektiviteten og op...

Sparer seks millioner i året med mobil bransjeløsning

Kran og Industri Service (KIS) opplever en sterk vekst på service- og vedlikeholdsoppdrag til norsk industri. - For å øke kundeeffektiviteten og oppnå større lønnsomhet, har vi installert PocketSERVICE fra Giant Leap. Løsningen vil bidra til årlige besparelser på over seks millioner kroner, sier daglig leder Tom Olsen i KIS gruppen. - I løpet av to år er systemet nedbetalt.

- PocketSERVICE forenkler mine kundeoppdrag, sier krantekniker Stefan Russvoll hos KIS SØR AS med hovedkontor på Råde.

KIS Gruppen leverer vedlikeholdstjenester på kraner og løfteutstyr til norsk landbasert industri. Gruppen oppnådde en omsetning på 400 millioner kroner i fjor. Den ble etablert i 1987 og består idag av selskapene KIS Øst, KIS Vest, KIS Sør og KIS Nord. For å styrke servicevirksomheten ble KIS Kompetanse AS nylig etablert. Selskapet tilbyr et komplett industrielt opplæringstilbud mot offshore- og sjøfartsnæringen.

- Frem til år 2000 var landbasert industri vårt satsingsområde, men med etableringen av KIS Maritime tilbyr vi nå våre tjenester til sjøfartsnæringen, sier Olsen. I 2010 ble KIS majoritetseier i Bergen Hydraulic AS som forhandler maritime kraner og løfteutstyr.

KIS Gruppen har verksteder og kontorer på 24 steder i Norge og 220 medarbeidere.

- Vi har serviceavtaler med over 3.000 bedrifter. Våre kunder er skipsverft, smelteverft, papirindustri og næringsmiddelindustri som har løfteinnretninger. Vi samarbeider med produktselskapet DEMAnor som er importør av kran- og løfteutstyr fra tyske Demag Cranes AG, sier Olsen. Han legger til at KIS imidlertid utfører service og vedlikehold på alle kranmerker og produkter.

Rasjonaliserer driften

- Som spesialist på service, vedlikehold og opplæring, er vi avhengig av brukervennlige mobilitetsløsninger for å øke kundeeffektiviteten, fremholder Tom Olsen. - PocketSERVICE fra Giant Leap rasjonaliserer driften og gjør kundeoppdragene enklere for våre serviceteknikere. Alle oppdrag som utføres blir tilgjengelig på kundenes egen web. Han legger til at kundewebportalen er en spesialutviklet løsning fra Giant Leap.

Flere kjempet om kontrakten

I anbudsfasen kjempet fem, seks leverandører om KIS-kontrakten. Olsen forteller at Giant Leap ble foretrukket fordi PocketSERVICE hadde bedre funksjonalitet og flere kundetilpasninger. Han legger til at pris var mindre avgjørende for valg av leverandør.

- Implementeringen av startet i fjor høst, og nå benytter alle KIS-selskaper løsningen. Opplæringen av våre serviceteknikere har vi stått for selv.

Effektiviserer hverdagen

Den nye mobile løsningen effektiviserer hverdagen for de ansatte i KIS gruppen. Med denne mottar serviceteknikere arbeidsordre eller driftsinstrukser i sanntid på en mobil terminal.

- Det forenkler registreringen av timer, materiell og arbeidskoder. Når en ordre ferdigmeldes sendes den direkte til selskapets økonomisystem og er klar for fakturering. Oppdragene utføres raskere og mer nøyaktig, forteller Olsen. Han mener Giant Leap til nå har løst KIS Gruppens utfordringer på en utmerket måte.

Forretningskritiske applikasjoner

PocketSERVICE baserer seg på Windows Mobile og har et enkelt og oversiktlig brukergrensesnitt.

- Løsningen er lett å lære og enkel å bruke for serviceteknikere. Mellomvareløsningen MobilityServer sørger for stabil og sikker kommunikasjon med applikasjonen ute i felt. Den fungerer som en gateway og knytter mobile applikasjoner med informasjon i andre systemer, påpeker salgssjef Johan Norlander i Giant Leap Technologies AS.

Selskapet leverer forretningskritiske applikasjoner til sine kunder på robuste mobile terminaler. Sammenliknet med smartphones, tåler de tøffe værforhold og hard behandling. De har også innebygd strekkodeleser som forenkler datafangsten ute i felt. De kan også utstyres med RFID-leser.

- Vi har fem bransjespesifikke standardløsninger; for selgere i felt, transportører, serviceteknikere, kontrollører og lageroperatører. Disse er utviklet for å effektivisere bedriftenes arbeidsprosesser ute i felt, forteller Norlander.

Mobility Workspace

Alle fire KIS-selskaper og KIS Maritime benytter administrasjonsverktøyet fra Giant Leap.

- Vi har også installert et CRM-system med kunderegistrering, kontaktpersoner, aktiviteter og tilbud. Visma Business er vårt forretningssystem, sier Olsen, som forteller at det er en integrasjon mellom Mobility Workspace, PocketService og Visma Business.

Viktig planleggingsverktøy

Mobility Workspace er et viktig verktøy for serviceavdelingen og forenkler planleggingen av oppdrag for selskapets serviceteknikere.

- Serviceavdelingen har full oversikt over hvilke oppdrag som utføres og kan omdirigere medarbeidere til nye oppdrag etter behov. All informasjon som tastes inn på den håndholdte terminalen blir gjort tilgjengelig via vår kundeweb KIS Service Portal, som er utviklet av Giant Leap. Her får kundene informasjon om serviceoppdrag, sertifikater og dokumentasjon, sier Olsen. - Når serviceteknikerne har utført krankontrollen, krysset av sjekklister i terminalen og signert for utført arbeid, sendes dokumentasjonen til kundeweben for lagring, avslutter han.

www.logistikk-ledelse.no © 2012

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078