23948sdkhjf

SG Logistics: : Med logistikken opp til nettskyen

Med logistikken opp til nettskyenTiden er overmoden for at logistikken – og alle andre forretningskritiske data, for den sakens skyld – skal opp i luft og sky.

Alle typer familiebilder er allerede på plass. Sammen med uhorvelig mengde ulekre snapshots, foranlediget av spritshots i Aya Napa, Sunny Beach, eller andre lokasjoner, med alle rettigheter til fremme av jackass-kulturen.

Hvorfor skal så den seriøse bedrift og virksomhet utvise interesse for fenomenet? "Innlysende fordeler". "Vanvittige miljøgevinster". "Psyken på arbeidsplassen blir vinner". "Økt sikkerhet". Dette er høyttravende vurderinger, muligvis, fra tre antatt jordnære sunnmøringer, som Logistikk & Ledelse har bedt greie ut om erfaringer med såkalt virtualisering i nettskyen. Og hva slike løsninger byr av fordeler for stordelen av næringslivet, som tross alt er små og mellomstore virksomheter.

De tre er Leif Otto Nesseth som startet SG Logistics AS i Breivika ved Ålesund i 2005, Ståle Welle, som leder IT-leverandøren, PC Support AS i Sykkylven, en av de mer profilerte aktørene, med lokalt utspring på Nordvestlandet, og Lars Gunnar Nesseth, som eier firmaet Verdisikring AS.

Ett kontaktpunkt

I SG Logistics ble man ble etter hvert lei av servere som sviktet, neglebitende back up på nattetider og IT-folk som beinfløy fra ett dataproblem til et annet. Selv om store deler av IT-driftingen gikk greit på daglig basis, skulle mange leverandører kontaktes når systemene ga seg over til 0-aktivitet, og sto i "sju steiner". I verste fall skyldte leverandørene på hverandre. Utmattende retur til produktivt modus ble en øvelse bedriften fikk mer erfaring i enn den ønsket seg:

- Etter hvert skjønte jeg at vi måtte ha bare ett kontaktpunkt for hele IT-delen av bedriften. I og for seg var jeg villig til merkostnad, om nødvendig. Personlig er jeg ingen dataekspert, og som bedriftsleder får man ikke den store roen når frykten for nedetid og sammenbrudd i serverne ligger der hele tiden. Uansett om frykten er reell eller ikke.

Snakket med broderen

Leif Otto Nesseth trengte ikke gå langt av lei for å få de råd han søkte. De var endatil broderlige:

- Joda, jeg gikk til broderen. Han er også næringsdrivende, med kvalitetssikring av kravspesifikasjoner, taksering og IT som spesialområder. Han anbefalte dette med nettskyen, og virtualisering, som begge deler var fremmedord for meg.

Mye å hente

På denne bakgrunn presenterer vi Leif Otto Nesseth for denne problemstillingen:

- Fravær av personlig IT-kompetanse er en ofte iøynefallende egenskap hos lederne av små og store bedrifter. Når ekspertisen lenge har ment IT-virtualisering kun er lønnsomt og praktisk for de store virksomheter, skal man kanskje ikke undres over at deler av nettskyen er fylt med fyllerør?

- Basert på egne erfaringer vil jeg hevde at nettskyen og virtuell databehandling er fordelaktig for alle typer virksomheter. Både små og mellom store har mye å hente, kanskje vel så mye som de store aktørene. Riktignok kan inngangsbilletten være høy i form av mye forberedende arbeid. Men etterpå melder fordelene seg. Hos oss er de så store at vi ikke tenker på å "lande" på tidligere driftsmodeller igjen.

Husk, at for virksomheter av vår størrelse genererer egne IT-avdelinger forholdsvis store kostnader i regnskapet. Men disse pengene er dessverre ingen sikkerhet mot serverkrasj og redusert drift. Som tjenesteleverandør i logistikkbransjen er vi avhengige av kontinuerlig oppetid for systemene. Kundene er svært følsomme for driftssvikt, og har mange andre tilbydere å velge i.

Uforutsigbarhet

Leif Otto Nesseth utdyper usikkerheten, som preget løsningene SG Logistics hadde tidligere:

- Uansett hvor gode IT-løsninger som er i huset, så plages vi hele tiden av uforutsigbarhet. Overtidstimene rant ut. Nå tar vi ganske enkelt en telefon til PC Support og ber dem ordne opp. Uforutsette hendelser er blitt sjeldnere med årene, men vi var aldri kvitt dem. Likevel angrer jeg ikke.

- Men alt kan kjøpes for dyrt til og med fred i sinnet?

- Vi har ikke drevet lenge nok til at et endelig regnskap kan settes opp. Men så langt ser besparelsene ut til å være i alle fall 100 tusen, og gjerne mer.

Klar forbedring

Driver sjefen her med skjønnmaling, kan man spørre seg? En av firmaets avdelingsledere, Cristian Lunheim, har daglig oppsyn med at IT-systemene fungerer, også under nytt regime. Mer eller mindre høylytt assistert av de andre befrakterne, svarer han slik:

- Alle problemer er ikke over, og fremdeles har vi nedetid. Men, alt i alt opplever vi den nye hverdagen som en klar forbedring. Befrakterne våre legger kanskje mest vekt på at vi nå har de samme skjermbildene enten vi bruker pc, iPad eller mobil og at vi kan logge oss inn på våre egne arbeidsområder, uansett hvor vi måtte befinne oss, også utenfor huset.

- Mange programvareløsninger tilbyr sånt.

- Den løsningen vi har valgt har resultert i at problemene så mye mindre i dag, og på langt nær så tidkrevende å fikse. Alle som arbeidet med dataverktøyer har nok følt på stresset som vokser i takt med at pc-er og servere streiker, og linjene legger seg helt til ro i verste fall. Opplevelsen av at vi ikke trenger gjøre annet enn ringe til leverandørene, den kan være ganske god. Men driftssikkerheten og sømløs oppgradering av programvare er, til syvende og sist, de viktigste elementene.

Dødtid

- Nettopp den økte effektiviteten er et overbevisende argument for å kvitte seg med IT-avdelingen. Vi kan regne med at datafolk har 50 prosent dødtid, sier Lars Gunnar Nesseth i Verdisikring AS. Han gjennomgikk de problemstillinger broren presenterte, og kvalitetssikret kravspesifikasjoner, tilbud og leveranser, og fulgte således hele prosessen i SG Logistics på nært hold.

- En ekstern konsulent av din type representerer en ekstrautgift, i tillegg til leie av maskinpark i "skyen", eller PC Support i dette tilfellet. Dere skal begge ha betalt, så hvor ligger egentlig besparelsen?

- Dødtiden er en ting. En ekstern leverandør kan drifte så mye mer effektivt og enda sikrere, enn man makter selv. Oppstår en feil gjøres arbeidet en gang, og så fikses den hos alle leverandørens "abonnenter" samtidig. Denne typen besparelse finnes mange av og de utgjør en vesentlig stordriftsfordel, som senker kostnadene per datatime for dem som lar leverandøren ta databehandlingen for seg.

I tillegg kommer vanvittige miljøbesparelser. En serverpark, som surrer og går døgnet rundt, koster mye strøm. Man forbruker dessuten mindre silisium, plast og stål for å nevne noe.

Mer spesialisering

Lars Gunnar Nesseth argumenterer videre: - Et viktig moment er at IT i dag er mer kompleks samtidig som vi får større og større grad av spesialisering. Alt sammen er forhold som gjør at man skal være temmelig oppgående for å vurdere godt nok alle sider av en IT-satsting. Dataleverandørene kan gjerne bruke språk som er vanskelig tilgjengelig, slik at man kanskje ikke ser den fulle rekkevidde av kontraktene. Dessuten leser en frittstående rådgiver gjerne kontrakter og kravspesifikasjoner på en annen måte enn de som skal kjøpe datatjenester.

Utgifter til innleid kvalitetssikring av kravspesifikasjoner og leveranser, er penger firmaene fort sparer inn.

En av andre interessante detaljer ved utsetting av IT, er at brukerne kan opprette en rekke, ulike profiler, for eksempel én på hjemme-pc, én på jobben og én for reise, både på PC, iPad og mobiltelefon.

Leverandørene av datatjenestene tilbyr mange andre bedriftsløsninger, sammen med de som er nevnt, og som leveres i form av større eller mindre pakker på nettskyen.

Helt annen kraft

- Den største driveren for overgang til nettskyen, med virtualisering, slik SG Logistics har gjort, er rett og slett opptiden på alle systemer og at all programvare er til stede i siste versjon med alle de siste feilrettelsene fra programleverandøren. Dernest kommer at vi kan vedlikeholde og drifte alt sammen med en helt annen kraft enn den enkelte bedrift, sier daglig leder i PC Support AS, Ståle Welle.

Leverandørens maskinvarepark har mye høyere kvalitet og voldsomt mye større kapasitet. Smarte moderne lagringssystemer (SAN) gjør at vi kan kjøre back up på back up gjennom dagen uten at bedriftene merker det, eller opplever tregere maskiner. Dataene blir så løpende speilet ut til backuplokasjoner for høyest mulig sikkerhet om en katastrofe skulle inntreffe. Nøkkelen til høy sikkerhet og tilgjengelighet går på at alle systemer er doble. Virtualisering gjør at utnyttelsesgraden likevel er høy og lett å balansere. Doble systemer gjør også at oppgraderinger og service i langt større grad enn tidligere kan utføres i normal arbeidstid, noe som er kostnadsbesparende.

- Men slike løsninger gjør seg ikke selv, og alt høres jo forferdelig dyrt ut. SG Logistics må jo punge ut til dere og betale hele gildet?

- Husk at leverandøren kan fordele utgifter og kostnader på mange. De fleste av kundene vil etter hvert spare penger, vi har datafolk på vakt 24 timer i døgnet, en mulighet stordelen av norske bedrifter bare kan se langt etter om de skulle ta kostnaden helt alene. Summa summarum påstår jeg at vi ikke representerer en ekstra kostnad, men en vesentlig innsparing. Regnestykkene er egentlig ikke veldig kompliserte, og denne typen outsourcing er i prinsippet på vei til å bli normen.

Utstyret begrensingen

- Men hva med linjekapasiteten?

- For ikke mange år siden regnet de fleste for eksempel med at vi aldri kunne drive med CAD-løsninger over datalinjer. I dag er slike operasjoner egentlig ikke noe problem. Linjekapasiteten kan man få dit man vil. Begrensingene kan overkommes med moderne utstyr og riktig programvare i begge deler av ledningen.

Fremtiden er her allerede, selv om vi kanskje hadde ventet at næringslivet ta raskere i bruk integrering av telefonløsninger og nettskyen. Men det er bare et tidsspørsmål før den slags er dagligdags.

- En bransje som markedsfører seg med tåkeleggende begreper, som for eksempel brukergrensesnitt, har kanskje selv noe av ansvaret for at utviklingen har latt vente på seg?

- Vi har kanskje potensiale til visse forbedringer på språket vårt. Men disse løsningene tvinger seg nok frem uansett, avslutter Ståle Welle.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078