Prissammenligningstjenesten Xeneta:: Har bidratt til å redusere sjøfraktpriser med mer enn 30 prosent
Halvannet år er gått siden vi første gang møtte de to gründerne Patrik Olstad Berglund og Thomas Sørbø. Da hadde de nylig sagt opp sine stillinger i Kuehne + Nagel og etablert konsulentselskapet Nordilog. Gjennom deres tidligere arbeid med operativ logistikk visste de at det var minimal transparens innen shippingrater, og sammen med programmerer Vilhelm Vardøy utviklet de Searateindex - en web-basert prissammenligningstjeneste for sjøfrakt. Bare et halvt år senere valgte Nordilog å skille ut Searateindex i det nye selskapet Xeneta som også ble det nye navnet på beslutningsverktøyet.
Ved å bruke "crowdsourcing-prinsippet" og nettverkseffekten av dette, leverer Xeneta nå transparens til en bransje med høy kompleksitet i verdikjeden. Den web-baserte plattform representerer en ny generasjon av åpen informasjonsdeling i shipping, slik at fraktkjøpere og selgere kan måle sine priser både mot markedsgjennomsnittet og best-i-klassen priser. Siden starten i fjor, har selskapet klart å øke sin dekning til over 125.000 datapunkter per måned (priser lastet opp per måned til systemet) på 1.100 havn-til-havn kombinasjoner for sjøfraktcontainere til og fra Europa.
Xenetas brukermasse inneholder allerede fremtredende fraktkjøpere og speditører som har vært i stand til å redusere sjøfraktprisene med mer enn 30 prosent. De benytter nå verktøyet aktivt til å sammenligne egne leverandører mot markedet.
Henter inn 1,2 millioner euroSelv om markedsresponsen på den nye tjenesten har vært over all forventning, legger ikke Sørbø skjul på at de i så langt i etableringsfasen hovedsakelig har livnært seg på konsulentvirksomhet. Men nå er det slutt på det. Gjennom en emisjon har selskapet nylig fått tilført 1,2 millioner euro i frisk kapital. Investeringen ledes av det Stockholmbaserte Venture capital-selskapet Creandum med det norske privateide investeringsselskapet Alden som co-investor.
- Akkurat nå jobber vi målrettet mot å dekke hele Europa når det gjelder handelsruter inn og ut av kontinentet. Vår målsetning er global dekning, og med 1,2 millioner euro i finansiering har vi nå fått mulighet til å utvide teamet og skalere virksomheten til å styrke vår internasjonale tilstedeværelse, sier Sørbø.
- Vi er imponert over styrken i Xenetas plattform, illustrert av verdien den tilfører fraktkjøpere og selgere, sier Fredrik Cassel, general partner i Creandum. - Metoden er på mange måter lik den som forvandlet reiselivsbransjen med prissammenligning og samling av etterspørsel på web. Det er bemerkelsesverdig å se hva teamet har oppnådd på svært kort tid, både når det gjelder datamengden som Xeneta samler inn på en automatisert måte og veksten i medlemsmassen på tjenesten.
Også Paal E. Johnsen, adm. direktør i Alden, er imponert over Xeneta.
- Det de gjør er unikt i shippingindustrien. Vi er entusiastiske og ønsker å bistå dem med å nå deres visjoner. Det er gledelig å se et selskap adressere virkelige problemer, med en pragmatisk løsning, fremholder Johnsen.
www.logistikk-ledelse.no © 2013