Enklere betaling over nett og mobil

Sjåfører på over 200 ekspressbusser benytter håndholdte terminaler med strekkodeleser som validerer passasjerenes billetter. Det har forenklet billettbetaling over internett og mobil. - Tilbakemeldingen fra våre sjåfører og passasjerer er entydig positiv, sier merkevaresjef Dag Bones i Nettbuss AS.

- For å takle veksten er vi avhengig av moderne IKT-systemer. Her spiller løsningen fra Giant Leap en avgjørende rolle, sier merkevaresjef Dag Bones i Nettbuss AS.

Trond Schieldrop

Løsningen er levert av Giant Leap Technologies AS og brukes til validering av billetter kjøpt via internett eller mobil. Internettbilletten skrives ut av passasjer, eller bringes med på mobilen. Ved hjelp av en mobil håndterminal med innebygd skanner, validerer sjåføren billetten via mobilnettet i Nettbuss´ baksystem.

- Dukker det opp kunder uten billett men med referansenummer på sms, kan vi gjøre oppslag bakover og validere det som en billett. Det er også mulig å slå opp på kundens mobiltelefonnummer og validere billetten, sier Dag Bones.

- Omsetning og antall passasjerer er økende, og moderne IKT-systemer er helt avgjørende for å effektivisere selskapsdriften, poengterer Bones. - I fjor benyttet 133 millioner passasjer våre busstjenester og 15 prosent av våre ekspressbusspassasjerer betalte billetter via internett og mobil. I år forventer vi 50 prosents økning mens vårt langsiktige mål er 100 prosent.

Effektiviserer påstigningen

Valideringsløsningen er utviklet med utgangspunkt i Giant Leaps velutprøvde og stabile integrasjonsplattform Mobility Server og Klientapplikasjon.

- Vi integrerer våre standardløsninger mot gjeldene fagsystemer. Hos Nettbuss har vi levert en mellomvare og standardløsning. Mellomvaren er koblet opp mot det sentrale bookingsystemet i Nettbuss. Standardløsningen er tilpasset vår klientapplikasjon PocketTRANSPORT, sier salgssjef Johan Norlander i Giant Leap. Han legger til at ekspressbussene benytter.

- Med nettbasert betaling effektiviserer vi påstigningen på buss. Kontantbetaling eller betalingskort tar 40 til 60 sekunder, mens validering av billett på sjåførens håndholdte terminal bare tar to til tre sekunder. Dette sparer oss for mye plunder og heft, sier Bones. Han legger til at tilbakemeldingene fra sjåførene til bruk av valideringsløsningen er entydig positiv.

- Når salget skjer via internett og mobil har vi dessuten full oversikt over hvor mange passasjer som venter på holdeplassene, avslutter Dag Bones.

www.logistikk-ledelse.no © 2013

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!