23948sdkhjf

Keco Logistics´ nye håndholdt lagerløsning: Full kontroll over Dr. Oetker

Full kontroll over Dr. OetkerEn håndholdt lagerløsning med Microsoft Dynamics AX fra Norsk Synergi sikrer pizzaprodusenten Dr. Oetker i Tyskland til enhver tid 100 prosent oversikt over lagerbeholdnin...

Full kontroll over Dr. Oetker

En håndholdt lagerløsning med Microsoft Dynamics AX fra Norsk Synergi sikrer pizzaprodusenten Dr. Oetker i Tyskland til enhver tid 100 prosent oversikt over lagerbeholdningen hos Keco Logistics AS på Våler. Det nye onlinesystemet tilfredsstiller selskapets strenge krav til rapportering og sporing i hele forsyningskjeden.

Lagerarbeider Christian Madsen i Keco Logistics skanner innkommende pizzaer fra dr. Oetker.

Keco Logistics valgte Norsk Synergis nye lagerløsning på bakgrunn av det positive samarbeidet selskapet har hatt med leverandøren i flere år. Kompetanse, referanser og kundekrav var avgjørende i valg av den håndholdte lagerløsningen.

- I det gamle systemet fungerte ikke rapporteringsfunksjonene. Vi var derfor avhengig av en løsning som ivaretok disse oppgavene fullt ut, forteller lageransvarlig Rino Kaspersen og daglig leder Aksel Sørlie. - Da en delegasjon fra hovedkontoret til Dr. Oetker besøkte vårt lager tidligere i år, ble de presentert løsningen og så raskt fordelene med lagerløsningen, understreker de.

Positivt samarbeid

Keco Logistics flyttet sin lagervirksomhet til Våler for fem år siden. Årsaken var økt salg av Dr. Oetkers pizzaer i Norge.

- Tidligere leide vi et lager på Enebakk, men da dette ble for lite inngikk vi en samarbeidsavtale med sjømatprodusenten Domstein om å benytte deres lager i Våler. Samarbeidet har så langt vært en suksess for begge parter. Keco Logistics har nå overtatt driftsansvaret på lageret, sier Sørlie. Han legger til at Dr. Oetker står for 70 prosent av varelageret mens Domstein 20 prosent. Resten er egenproduserte produkter og varer fra noen andre grossister.

Oppdaterte data

Den håndholdte lagerløsningen som er utviklet av Norsk Synergi baserer seg på Microsoft Dynamics AX versjon 2012.

- Ved hjelp av håndskannere registrerer Keco Logistics hvor mange paller de mottar på fryselageret. På forhånd overfører Dr. Oetker en elektronisk fil på vareinnholdet. En skanner leser pallnummeret til Keco Logistics, slik at de omgående får informasjon om antall pizzaer i hver forsendelse, forklarer Sverre Olav Fremsæter, adm. direktør i Norsk Synergi AS.

I tilfelle avvik registreres dette med en gang, og lagerløsningen bidrar til at Keco Logistics alltid har oppdatert data.

- Når skanneren bekrefter innholdet i pallen overføres informasjonen direkte inn i et skjermbilde og klargjøres for plukk. Selskapets lageroperatører kan gå inn i salgsordren enten på kontoret eller hjemme og følge med på alle hendelser, understreker Fremsæter.

Ukentlige forsendelser

Pizzaene til dr. Oetker fraktes med bil fra Bielefeld i Tyskland til Våler syv til ti ganger i uken. I tillegg kommer det fiskegrateng, panert fisk, majones, kaviar og rognprodukter fra Domstein kjøres hit én til to ganger i uken.

- Fra vårt kjøle- og fryselager sendes varene til grossister som ASKO, Ica, Coop og Rema. De har egne biler som henter varene flere ganger i uken, sier Sørlie.

Elektronisk ordre

- Hver dag sender våre kunder elektroniske ordre til Dr. Oetker. Disse overføres som plukkordre til Keco Logistics. Når plukkingen er avsluttet klargjøres ordren for transport samtidig som følgebrev og fraktbrev klargjøres. Dr. Oetker får automatisk melding om hva som er plukket, noe som de videreformidler til sine kunder, sier Kaspersen. Han legger til at pizzaene transporteres fra fryselageret hver morgen fem dager i uken. - Lagerløsningen er online 24 timer i døgnet.

Ut på dato

Kaspersen har arbeidet i Domstein i over 13 år og fremhever at de har hatt et nært og godt samarbeid med Norsk Synergi. Da Keco Logistics flyttet inn på lageret for fem år siden benyttet de et eget lagersystem fra en konkurrerende leverandør. Det tilfredsstilte ikke våre rapporterings- og sporingskrav. Vi kunne ikke skrive ut rapporter, men kun se dem i skjermbildet. Det ble en altfor tungvint og tidkrevende prosess, noe også våre kunder påpekte. Derfor måtte vi investere i et moderne og kundetilpasset system. Med vår håndholdte lagerløsning kan vi hente ut hvilken som helst ordreinformasjon fra programmet samtidig som rapporteringsarbeidet skjer raskere og mer presist, understreker han.

Full lageroversikt

Prosjektet har nå gått inn i en ny fase der Keco Logistics kunder etter hvert vil få full lageroversikt. - Det vil blant annet bidra til at Dr. Oetker til enhver tid vet størrelsen på lagerbeholdningen, sier Fremsæter i Norsk Synergi, som avslutningsvis legger til at den håndholdte løsningen til selskapet enkelt kan tilpasses et hvilket som helst lager i Norge.

www.logistikk-ledelse.no © 2013

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.172