Øker informasjonstilgangen og styrker driftssikkerheten

East West AS har gått til anskaffelse av den mobile salgsløsningen PocketSALES med Android nettbrett og ekstern bluetooth-skanner fra Giant Leap. - For oss er det et steg i retning av full IKT-utnyttelse som er helt nødvendig for å overleve i et ekstremt konkurranseutsatt marked, sier Gard Hansen, daglig leder East West.

- Salgspersonellet er godt fornøyd med løsningen, som sikrer god oversikt over lagerbeholdning og kundehistorikk, sier Gard Hansen, daglig leder i East West AS.

East West driver engroshandel innenfor tekstilbransjen og leverer varer til dame og herrebutikker over hele landet. Etter at selskapet undertegnet avtalen med Giant Leap på forsommeren i år ble kjørt et pilotprosjekt som varte frem til i slutten av september.

- Systemet har så langt vært stabilt med få feilkilder, sier Hansen. - Salgspersonellet er godt fornøyd med løsningen, som sikrer god oversikt over lagerbeholdning og kundehistorikk. Giant Leap har vært flinke til å følge oss opp underveis i prosjektet. Uforutsette hendelser er løst omgående.

Styrker markedsposisjonen

East West, som ble etablert i 2007, er blant de største tekstilbransjeaktørene i Norge. Selskapet tar konkurransesituasjonen på alvor, og som en konsekvens av dette ble en annen stor bransjeaktør - Skjelland Group - fusjonert inn i selskapet 1. juni i år.

- Store utenlandske tekstilbransjeaktører ønsker å etablere seg i Norge. Samlokaliseringen medfører store besparelser både på innkjøp og logistikk, og styrker vår markedsposisjon, sier en engasjert Hansen.

Nøktern og målbevisst

Hansen er en nøktern og målbevisst mann som gir oss innblikk i selskapets virksomhet. Han ser muligheter der andre ser problemer.

- Varesortimentet er mangfoldig og innholdsrikt, og vi har full kolleksjon på barne- og herreklær. Vi lagerfører alt fra belter, skjerf, smykker, pels, sokkevanter og skinnhansker som distribueres til herre- og damebutikker over hele Norge.

Profesjonell organisasjon

East Wests hovedkontor ligger på Barkåker utenfor Tønsberg. Selskapet har 32 ansatte inkludert selgere og agenter, hvorav 19 av dem er lokalisert på Barkåker. I 2012 var omsetningen for East West og Skjelland Group på til sammen 68 millioner kroner.

- For 2014 har vi budsjettert med en omsetningsvekst på 10 til 15 prosent, sier Hansen. Han kan fortelle at fusjonen har resultert i en profesjonell organisasjon som betjener markedets behov for nye kolleksjoner på en langt bedre måte.

- For å henge med i svingene er vi avhengig av ny teknologi som effektiviserer selskapsdriften.

Fremtidsrettet løsning

På forsommeren gikk East West til anskaffelse av den mobile salgsløsningen PocketSALES fra Giant Leap.

- Våre selgere har i flere år benyttet en mobil salgsløsning fra en annen leverandør, som ikke klarte å videreutvikle sin løsning. Vi kartla markedet og konstaterte raskt at Giant Leap hadde en fremtidsrettet løsning tilpasset vår organisasjon, sier Hansen. Han legger til at en medarbeider tidligere hadde ansvaret med å registrere inn ordrene manuelt.

- Denne stillingen er nå overflødiggjort. Det sparer oss for årlige lønns- og sosiale kostnader på ca. 600 000 kroner. Systemet har forenklet salgsarbeidet og strømlinjeformet organisasjonen.

Android nettbrett

Giant Leap-løsningen kjøres på Android nettbrett med en ekstern bluetooth skanner for hurtig registrering av strekkode.

- Per i dag er det kun våre uteselgere som benytter den. Alle våre vareprøver har strekkode. Når kundene bestemmer seg for x-antall varer, registreres de automatisk på nettbrettet og overføres elektronisk til vårt ordrekontor. Det danner grunnlag for varebestilling, sier Hansen, som forteller at den mobile salgsløsning er tilpasset selskapets ERP-system.

Fra nyttår vil East West ta i bruk en egen Web-Shop løsning, der kunden kan registrere ordrene elektronisk.

- Det er et automatisk ordrebekreftelsessystem som vil skape større forutsigbarhet for våre kunder, sier Hansen. - I løpet av neste sommer vil vi også ta i bruk et eget lagersystem fra Giant Leap. Det vil rasjonalisere lageroperasjonene for våre syv lageroperatører, redusere tidsforbruket og fjerne feilplukk.

Følger med på trendene

East West følger nøye med på trender og bygger opp kolleksjonen etter markedsnyheter.

- Vi har forskjellige temaer tilpasset produkter og årstider. Vi har et team på syv salgsmedarbeidere som har lang yrkeserfaring og god innsikt i varekjøp. De reiser til storbyer som London, Paris, Milano og New York for å følge med på nye motetrender. Vi besøker også tekstilfabrikker i Østen for å oppdatere oss om utviklingen der, sier Hansen, og legger til at motene endrer seg lite fra år til år. - Moter kommer tilbake, men aldri i samme form. Designere henter inspirasjon fra tidligere perioder og bygger kolleksjonen i ny innpakning.

Fordeler og bakdeler

East West oppfatter det ikke som noen ulempe å være lokalisert langt fra de store motemarkedene.

- Vi er forskånet fra den ekstreme konkurransen i Mellom-Europa, og det er fortsatt mulig å tjene penger på produktene våre. Men, sier Hansen, - Norge er et lite marked med begrensete muligheter til å utnytte kolleksjonene maksimalt. Derfor vurderer vi nå å etablere oss i det nordiske markedet, og da primært Sverige og Danmark. En slik geografisk utvidelse vil ytterligere stille krav til utvikling av våre mobile salgsløsninger. Her vil vi sammen med Giant Leap markedstilpasse løsningen, avslutter han.

www.logistikk-ledelse.no © 2013

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!